از پوستین و پاپیروس تا دیجیتال

علی خانمرادی مربی مسئول مرکز فرهنگی هنری دهلران کانون استان ایلام ، کتاب وکتاب خوانی را برگ برنده توفیق تمدن ها دانست

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام ، علی خانمرادی مربی مسئول مرکز دهلران کانون استان ونویسنده حوزه کودک ونوجوان در گفتگو با روابط عمومی گفت: وقتی در تمام مقالات و پژوهش ها و سخنرانی ها در مورد اهمیت کتاب می شنویم و اهل ادب و فضیلت، کتابخوانی را هم ردیف عبادت می دانند یقینا در پس این روایت ها نوعی از آگاهی بخشی و پندار خردورزانه نهفته است. بی جهت نیست که این ابزار مخلوق بشر قرن ها و هزاره ها به شکل مویرگی و خزنده، حرکت سیال خود را در پستی بلندی های تاریخ حفظ کرده است و از پوستین و پاپیروس تا کاغذ تحریرو چاپ دیجیتال تداوم یافته است و انسان هرگز نتوانسته است جایگزینی برای کتاب بیافریند.

نویسنده ومنتقد ادبی افزود : کتاب و کتاب خواندن اگرچه در کشورماچنان که باید قدردانسته نشده اما برگ برنده ی توفیق تمدن هاست در ماندگاری و پیشرفت. امروزه فضای مجازی و گسترش رسانه های فردی باعث شده پدیده ای به نام سواد سطحی رشد کند. سواد سطحی به مثابه دریافت ناچیز و کم عمق آدمی از علم و آگاهی؛ اقیانوسی پهناور، تنها به ژرفای چند سانتیمتر. وقتی فرد با از بر کردن اندک سخنان قصاری از بزرگان به واسطه ی ورق زدن صفحات مجازی خود را آگاه و عالم به تمام مسائل می پندارد و هر آن برای به کرسی نشاندن مدعای خود از سخن بزرگان بهره می برد بدون آن که کتابی از بزرگان خوانده باشد عموم مردم او را فرهیخته و ادیب می پندارند حال آن که این یک فریب بزرگ است؛ فریب خود و دیگران.

خانمرادی ادامه داد : در پاسخ به اهمیت کتاب و کتابخوانی می توان رساله ها نوشت اما بسنده می کنم به چند نکته ی کوتاه: نخست آن که کتاب نه تنها انسان را دچار غرور و کبر نمی کند که او را چون درختی پربار، سر به زیر و فروتن نگاه می دارد. روح را جلا می دهد و به فرد کتابخوان احساس ارزشمندی و عزت نفس می دهد. او را در کسب مهارت های زیستن یاری می رساند تا به نفس خویش اعتماد کند و ذهنش را قدرت رهایی و خیال می بخشد و توامان، آرامش و عشق را در رگ های او به جریان در می آورد. همچنین کتاب، زبان را گویا تر و دایره واژگان را وسیع ترمی کند و در سلامت روح و روان انسان نقشی بی بدیل دارد. جامعه ی کتابخوان جامعه ای امن و آرام است. پدیدآورندگان کتاب هرگز دغدغه ی بحران مخاطب و شمارگان اندک ندارند و دانش اندوزی از گهواره تا گور در سرشت فرد فرد جامعه نهادینه است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رستا چکاوک IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۴
    0 0
    بسیار عالی و قابل فهم و گویا بود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =