گلپايگاني: آثار پويانمايي دانشجويي را کم ارزش و غيرحرفه‌اي ندانيم

«سيد عليرضا گلپايگاني» گفت: نبايد به دانشجو به چشم آماتور نگاه کرد و معني اين دو واژه - دانشجو و آماتور- بايد براي نقادان اين حوزه باز تعريف شود.

به گزارش روابط عمومي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان، اين عضو هيات داوران و انتخاب بخش دانشجويي هفتمين جشنواره بين‌المللي پويانمايي درباره برگزاري مستقل بخش دانشجويي براي اولين بار در اين دوره، بيان کرد: من در يکي از دوره‌هاي قبلي جشنواره داور بودم و از همان زمان به آقاي «کريمي صارمي» مدير بخش سينمايي کانون و دبير جشنواره پيشنهاد دادم که بخش دانشجويي بايد مستقل برگزار شود، چراکه مراحل ساخت يک انيميشن براي يک دانشجو بسيار متفاوت با ساخت همان اثر براي يک فرد حرفه‌اي است.
وي ادامه داد: دانشجو زيرنظر استاد، با امکانات کم و با بودجه اندک اثرش را تهيه مي‌کند، در حالي که ديگر شرکت کنندگان در چنين جشنواره‌اي حتما حامي معتبري از نظر مالي دارند و طبعا امکانات بيشتري نيز دريافت مي‌کنند بنابراين چنين رقابتي دور از عدالت و سرشار از بي‌مهري است.
مدير گروه کارشناسي ارشد انيميشن دانشگاه هنر تبيين کرد: با بررسي چهار دوره اخير جشنواره پويانمايي مشخص مي‌شود که بيش از 30 درصد جوايز را يا دانشجويان با پايان‌نامه‌هاي‌شان و يا دانش‌آموخته‌گان دانشگاه‌ها با فيلم‌هاي دومشان کسب کرده‌اند بنابراين نگاه مستقل به آثار دانشجويي ضروري بود. برگزاري دوسالانه جشنواره هم فرصت خوبي شد تا اين طرح بررسي و در نهايت تصويب شود.
گلپايگاني تصريح کرد: ما در کشور، جشنواره‌اي منحصر به انيميشن دانشجويي نداريم فقط در جشنواره فيلم دانشجويي، بخشي به اين مهم اختصاص داده شده که جواب‌گوي حجم بالاي متقاضيان نيست.
اين مدرس دانشگاه درباره حضور آثار خارجي در بخش دانشجويي گفت: فيلم‌هايي که در اين بخش انتخاب شده‌اند از نظر کيفيت بسيار بالا هستند و برخي از آنان نامزد اسکار بوده‌اند و توسط موسسات معتبر هم حمايت شده‌اند. اين موضوع اين سوال را در ذهن ايجاد مي‌کند که چرا موسسات معتبر کشور خودمان مثل صبا، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و ... از آثار دانشجويي حمايت نمي‌کنند البته چند فيلم دانشجويي در سال‌هاي گذشه توسط کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان پشتيباني شد اما تداوم نداشت.
کارگردان انيميشن «حکايت مرد و دريا» تصريح کرد: با اين همه معتقدم نبايد به دانشجو به چشم آماتور نگاه کرد و معني اين دو واژه - دانشجو و آماتور- بايد براي نقادان اين حوزه باز تعريف شود. فعالان اين حوزه نگاه علمي و هنري را توأمان به انيميشن دارند و کارشان متفاوت و با ارزش است.
گلپايگاني افزود: نگاه تجربي دانشجو مقدمه افزايش کيفيت در فيلم‌هاي انيميشن است و من استقلال اين بخش را در جشنواره هفتم به فال نيک مي‌گيرم و به افرادي نيز که به دنبال ديدن يک حرکت تازه و نشانه‌هايي از تحول در انيميشن ايران هستند، توصيه مي‌کنم آثار دانشجويي جشنواره هفتم را پيگيري کنند.