هر بخش از جشنواره برای خودش اعتبار لازم را دارد

یکی از داوران بخش مسابقه ایران نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران گفت: در این دوره ظرفیت‌های مناسبی را به خصوص در جوان‌ها دیدم که نیازمند توجه بیشتر و استفاده مناسب از این استعدادهاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،‌ اسدا... اعلایی افزود: آثار خوبی در بخش‌های مختلف جشنواره اعم از پویانمایی کوتاه، بخش تلویزیونی و کودک و نوجوان ارایه شده ‌است.
وی خاطرنشان کرد: باید تمهیداتی به‌ کار برد که محصولات مناسب کودک و نوجوان با کیفیت خوب و زیاد تولید شود. از سوی دیگر رویکرد تولید انیمیشن برای کودک و نوجوان باید کمی تقویت شود. هر چقدر اعتبار بیشتری به این مساله بدهیم، سازندگان هم بیشتر توجه می‌کنند.
وی در خصوص وضعیت انیمیشن کشور تأکید کرد: در این حوزه ظرفیت‌های زیادی به خصوص در جوانان وجود دارد. جوانانی که شاید نخستین اثرشان را در جشنواره شرکت می‌دهند و کارهای بسیار خوبی است. مدیران این حوزه باید برنامه‌ریزی کنند که از این ظرفیت‌ها استفاده ‌شود. یکی از جاهایی که می‌تواند از این محصولات استفاده کند و باید برایش برنامه‌ریزی جدی داشته‌ باشد سازمان صد‌ا‌ و‌ سیما است. البته این سازمان در سال‌های گذشته هم نقش موثری در رشد انیمیشن داشته و با تاسیس مرکز پویانمایی صبا خیلی از انیماتورها فعال شدند، ولی در سال‌های اخیر فعالیتش محدود شده است. باید آسیب‌شناسی شود که مشکلات کجاست.
اعلایی در مورد مشکلات و ضعف‌هایی که در پویانمایی وجود دارد، گفت: یکی از این مشکلات، مدیریتی است. مدیران باید برنامه‌ریزی کنند. یعنی صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و یا حوزه هنری هر کدام به سهم خود باید در این حوزه حضور داشته باشند. باید در این بحث برنامه‌ریزی جدی شود تا به لحاظ کمی و کیفی به رشد انیمیشن کمک شود و به دنبال آن انیماتورها فعال شوند. گاهی می‌شنوم که برخی انیماتورها و شرکت‌ها به دلیل مشکلات مالی ورشکست شده‌اند و این اصلاً برای جامعه پویانمایی خوب نیست.
داور بخش مسابقه ایران جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، ادامه داد: من در جاهای دیگر هم داور بوده‌ام، ولی به نظرم یکی از ویژگی‌های جشنواره پویانمایی کانون این است که از یک نظم برخوردار است. مثلاً در بخش داوری تمهیدات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که فراهم می‌کنند، قابل توجه است. اگرچه رأی دادن به آثار به سلیقه داوران هم بستگی دارد ولی اگر برنامه‌ریزی شود و مقدمات خوبی فراهم شود می‌توان امیدوار بود که نقش سلیقه‌ها کمتر می‌شود و داوری‌ها واقعی‌تر ‌شود.
این داور اضافه کرد: باید در مورد این جشنواره اطلاع‌رسانی بیشتری انجام شود. شنیده‌ام که استانداردترین جشنواره‌ای که در کشور وجود دارد همین جشنواره پویانمایی کانون است، پس باید پوشش خبری در رسانه‌ها بیشتر شود.
اعلایی در پایان گفت: بعضی از مسوولان و مدیران هم‌چنان اطلاع آن‌چنانی از این جشنواره ندارند، این امر نیازمند همکاری بیشتر رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما است.
نهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از 17 تا 21 اسفند در هفت سالن برگزار می‌شود.