فضای نقد سالم، زمینه‌ساز هم‌دلی و هم‌زبانی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد فضای نقد سالم و سازنده در کانون را زمینه‌ساز تحقق شعار هم‌دلی و هم‌زبانی دولت و ملت می‌داند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در تازه‌ترین سخنرانی خود در گردهم‌آیی مدیران کل کانون استان‌های کشور به تشریح اهمیت و شاخصه‌های اصلی شعار سال مقام معظم رهبری، «دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی» پرداخت و ابعاد و شیوه‌های تحقق آن را واکاوی کرد.
او در این گردهم‌آیی که روزهای 6 و 7 خرداد 1394 در اردوگاه رشد شهرستان تنکابن برگزار شد، ابتدا به توضیح مفاهیم کلی این شعار پرداخت و نزدیک شدن «دل‌ها»، «تقویت هم‌فکری و نزدیکی افکار و ذهن‌ها» و «ایجاد هم‌زبانی» به عنوان جلوه‌ی بیرونی دو مولفه‌ی ‌دیگر را از مهم‌ترین مفاهیم کلی این شعار برشمرد و گفت این مساله باعث وحدت رویه، احترام به عقاید و روش‌ها و ایجاد رفتار متعادل و متوازن در سطوح عالی جامعه در سه حیطه‌ی عاطفی، شناختی و رفتاری می‌شود.
مدیرعامل کانون در ادامه کلید واژه‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری را در این زمینه برای مدیران کل کانون بیان کرد و افزود: صمیمیت، احترام متقابل، اعتماد، نقد سالم و سازنده و پرهیز از تخریب و شایعه‌سازی از کلید واژه‌هایی است که در سخنان رهبر معظم انقلاب بارها تکرار شده تا زمینه‌های مشارکت و همکاری متقابل مردم و دولت فراهم شود.
حاجیان‌زاده در تحلیلی دیگر این شعار را شعاری کاملا فرهنگی دانست و تصریح کرد بیان این جمله نشانگر این است که جامعه و مسوولان باید حول محور اخلاق حرکت کنند و با شناخت مرزها و بالابردن ظرفیت نقد‌پذیری و تحمل و پرهیز از خود شیفتگی و احترام به زیردستان، به تحقق این شعار کمک کنند.
مدیرعامل کانون ایجاد اتحاد و انسجام در سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و پرهیز از دو قطبی‌شدن و شکاف‌های سیاسی و حرکت در زیر پرچم نظام و ولایت فقیه را جلوه‌ای از این هم دلی و هم زبانی دانست و یادآور شد که اختلاف‌های سیاسی نباید بین مردم و دولت فاصله بیندازد.
وی در عین حال ارایه تصویری دقیق، هنرمندانه و واقع‌بینانه از دست‌آوردهای دولت و بیان  ضعف‌ها به دور از سیاه‌نمایی را زمینه‌ای برای ایجاد ارتباط بیشتر میان مردم و نظام عنوان کرد و یادآور شد اطلاع‌رسانی دقیق و پرهیز از موج سواری‌های رسانه‌ای، باعث تحکیم این ارتباط می‌شود.
بخش دوم سخنان حاجیان‌زاده به راه‌‌ کارهایی که کانون برای تحقق شعار سال مقام معظم رهبری تدوین کرده است اختصاص داشت و وی تاکید کرد که این امر مساله‌ای تشریفاتی نیست و در شوراهای سیاست‌گذاری هیات مدیره کانون مورد بحث و بررسی جدی قرار گرفته و برنامه‌هایی نیز تدوین شده است.
وی در همین زمینه توضیح داد که جهت‌گیری اصلی ما به سوی مخاطبان ویژه سازمان یعنی کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان و زبان‌آموزان کانون زبان ایران است و در این حوزه با بررسی دقیق پژوهشی مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل و دسته‌بندی می‌کنیم و با بالابردن کیفیت برنامه‌ها، آموزش و تکریم مخاطبان تلاش می‌کنیم علاقه‌مندی، رضایت و مشارکت آنان را به سوی کانون جلب کنیم.
مدیرعامل کانون، گروه مدیران و کارکنان و مربیان کانون را مخاطبان درونی کانون عنوان و در دو بخش جداگانه به این مهم پرداخت که در داخل سازمان هم نیاز به هم‌دلی و هم‌زبانی و وحدت رویه سازمانی به چشم می‌خورد.
حاجیان‌زاده در بخش مدیریتی با یادآوری این نکته که حدود 90 نفر مدیر در سراسر کشور و حدود 8500 نفر کارمند و مربی در کانون (یعنی به طور تقریبی به ازای هر 100 نفر یک مدیر) فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: گروه مدیریت یا به اصطلاح کابینه مدیریت کانون باید هسته‌ای محکم، منسجم و متحد را تشکیل دهند و هرگونه شکاف یا نبود هم‌دلی و هم‌زبانی در این مجموعه بی‌تردید به کانون آسیب وارد خواهد کرد.
وی در بخش بعدی سخنان خود بدنه و خانواده بزرگ کارکنان کانون را مورد توجه قرار داد و گفت ایجاد هم‌دلی و هم‌زبانی بیشتر میان مربیان، مدرسان زبان، کارشناسان و مسوولان و نویسندگان و هنرمندان نیز بسیار ضروری است و ما باید در همین زمینه مساله توسعه آموزش‌ها را نیز جدی بگیریم. در عین حال اطلاع‌رسانی دقیق، درست و کامل، از رشد شایعه در سازمان  جلوگیری خواهد کرد.
حاجیان‌زاده به مدیران کانون یادآور شد همان طور که پدران و مادران در خانواده تکیه‌گاه فرزندان خود هستند ما نیز باید با همین نگاه از آنان حمایت و با درک خواسته‌های آن‌ها و فراهم کردن امنیت روانی، فضای نقد سالم و سازنده را ایجاد کنیم تا حرف‌های‌شان در درون‌شان باقی نماند و بتوانند در فضایی سالم، نقدها را مطرح کنند و ما را دوست داشته باشند، آن وقت است که هم‌دلی و هم‌زبانی و اعتماد و رضایت ایجاد خواهد شد و فعالیت‌ها ارتقا می‌یابد و اثرگذارتر می‌شود.
گردهم‌آیی دو روزه مدیران کل ستادی و استانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روزهای 6 و 7 خرداد در تنکابن با رویکردی آموزشی برگزار شد و سخنرانی فریدون واحدی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی و برپایی کارگاه‌های مختلف از سوی دکتر محمد علی شامانی، معاون فرهنگی و دکتر عباسعلی دانافر مدیرکل کانون استان یزد (از مدرسان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت) بخش‌هایی از این گردهم‌آیی را به خود اختصاص داد.
همچنین علاوه بر گردهم‌آیی مسوولان کانون زبان ایران، مدیران کل کانون نیز در سه کارگروه جداگانه فرهنگی، تولید و اداری مالی به تجزیه و تحلیل مسایل و دیدگاه‌های خود در این حوزه‌ها پرداختند و سرفصل‌های اصلی دیدگاه‌های آنان از سوی دبیران هر کارگروه در نشست پایانی گردهم‌آیی بازگو شد.
سه مدیرکل استان‌های بوشهر، کرمانشاه و گلستان نیز به تشریح سه ایده و طرح فرهنگی منتخب خود پرداختند و  مقرر شد در گردهم‌آیی‌های آینده نیز چنین ایده‌هایی ارایه شود.
پایگاه خبری کانون با ارایه‌ی گزارش‌های دیگری در روزهای آینده به اطلاع‌رسانی بخشی از مباحث و دیدگاه‌‌ها و سخنرانی‌های مطرح شده در گردهم‌آیی خواهد پرداخت.