کد خبر: 256333
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷
بازدید 2494
برنامه‌های مراکز کانون استان اردبیل در روز سوم خرداد

مراکز اداره ‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل در روز سوم خرداد (فتح خرمشهر) مجری برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی بود.

گزارش زیر به گوشه ها­یی از این برنامه ­ها اشاره دارد.
مرکز شماره­ ی 1 اردبیل
به مناسبت فرارسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز شماره یک اردبیل برنامه­هایی به شرح ذیل برگزار کردند.
- معرفی وقایع و ایام با موضوع سالروز آزادسازی خرمشهر با توضیحاتی در مورد ایثار و رشادت­های ملت مظلوم و رزمندگان و شهدا
- کاردستی با موضوع گل لاله (نماد شهیدان) و با تکنیک اریگامی
- شعرخوانی از کتاب" صدای بال لک لک­ها" که محتوای این کتاب مجموعه اشعاری است با موضوعات جنگ و شهدا.
- معرفی کتاب از کتاب حلزون من گم شده با متن و محتوای مرتبط با این ایام.
- برگزاری مسابقه­ی ادبی به صورت دل نوشته­ های اعضا با موضوع بمباران خرمشهر.
- مرکز شماره­ ی 2 اردبیل
به مناسبت فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، برنامه­های متنوعی در مرکز 2 اردبیل به اجرا درآمد.
گفتمان "انتظار و آزادی"
در این برنامه که به مناسبت تقارن مبارک جشن نیمه شعبان و جشن آزادسازی خرمشهر عزیز برگزار شد، درباره ی انتظار و ظهور مطالبی ارائه شد. مربیان درباره صبر، تلاش و دعا که از ارکان اصلی موفقیت می­باشد صحبت کردند و راز فتح خرمشهر را توکل به خدا بر شمردند.
معرفی کتاب:
معرفی کتاب درباره وقایع خرمشهر از برنامه های این ایام بود. این کتاب جهت آشنایی اعضا با رویدادهای این روز و چگونگی فتح خرمشهر توسط نیروهای مردمی و انقلابی و آشنایی با شخصیت های بزرگی چون شهید جهان آرا سردار فتح وپیروزی خرمشهر معرفی شد.
جشن شکوفه ها:
همزمان با این روز خجسته، "جشن شکوفه ها" در مرکز برگزار شد. مربیان با اجرای برنامه های متنوع، قصه گویی، شعر خوانی، معرفی کتاب این روز را گرامی داشتند و شکوفه های انقلاب را به پاسداشت حریم میهن و انقلاب دعوت کردند.
برگزاری کارگاه ادبی:
در این کارگاه مربی برای اعضا از روزهای شاد فتح خرمشهر گفت و با بال خیال، اعضا را به آن روزها برد. اعضا خود را در آن روز تصور کردند و دلنوشته هایی را با این موضوع، آفریدند. شعرخوانی"زنگ انشا" سروده سلمان هراتی از دیگر برنامه های این کارگاه بود.
- مرکز شماره ی 3 اردبیل
مربیان و اعضای مرکز 3 اردبیل به مناسبت فرارسیدن سالروز آزاد سازی خرمشهر با اجرای برنامه های روز مقاومت و آزادی را گرامی داشتند که شرح آن در ذیل ارائه می گردد:
حضور بر سرمزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ آنان و سردادن سرود ملی:
در این برنامه اعضا درکنار مربیان بر سرمزار شهدای هشت سال دفاع مقدس حضور یافته و یا قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام بلند شهیدان با هم سرود ملی را سردادند
معرفی شهید محمد جهان آرا:
معرفی شخصیت گرانقدر شهید جهان آرا سردار فتح وپیروزی خرمشهر وآشنایی این نسل با دلاوریها و رشادتهای مردان بزرگ دهه ی 50 و60 از اهداف اجرای این برنامه بود.که پس ازمعرفی اعضا در قالب کیلیپی به صورت نمایش فیلم مستند با این شخصیت حماسه ساز آشنا شدند.
معرفی وقایع وایام:
در اجرای این برنامه نیزکه با برپایی نمایشگاه عکس از روزشمار اشغال تا فتح خرمشهر اجرا شد مربی با استفاده از کتاب روزها و رویدادها به این روزشمار اشاره کرده و اعضا با اهداف دشمن و مقاومت رزمندگان آشنا شدند.
برگزاری کارگاه ادبی با عنوان شهر من شهر خون:
در این کارگاه مربی ابتدا تصویری از فتح خرمشهر و مسجدجامع آن شهر را به اعضا نشان داده سپس با ایجاد فضاسازی ذهنی از آنها خواست دلنوشته های خود را در قالب متن ادبی برای کودکان و نوجوانان خرمشهر بربال قاصدک ها بنویسند و سپس متن های نوشته شده را قرائت کردند.
- مرکز شماره ی 4 اردبیل
برگزاری جشن آزادسازی خرمشهر و دعوت از پیش دبستانی
برگزاری نمایشگاه عکس در اتاق قصه گویی از دوران دفاع مقدس
ساخت کاردستی وماکت تانک به عنوان نمادهای آزادسازی خرمشهر
خاطره گویی از دوران آزادسازی خرمشهر توسط مربیان،
معرفی شخصیت شهید جهان آرا و همشهری اردبیلی در جریان مقاومت و آزادسازی خرمشهر،
حضور بر مزار شهدای گمنام و شهدای جنگ تحمیلی اسلام آباد به مناسبت آزادسازی خرمشهر،
به تصویرکشیدن نقوش سفالی از نمادهای مقاومت توسط اعضا،
روخوانی کتاب"بچه های انقلاب 2"،"آرزوهایم فراموش می شوند"
دلنوشته های اعضا در ارتباط با مفاهیم مقاومت- نامه ای به شهید خرمشهر به پاس مقاومت و ایثار.
- مرکز نمین
 مربیان، همزمان با فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر، جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا، با برپایی نمایشگاهی از کتاب و تصاویر شهدای شهرستان، در راستای آشنا ساختن اعضا با روزهای سخت هشت سال دفاع مقدس و مقاومتها و ایثارگری های رزمندگان اسلام به فضا سازی مرکز پرداختند.
مربیان به همراه جمعی از اعضای دختر مرکز با همکاری امور بانوان فرمانداری و اداره ی بسیج خواهران شهرستان، مزار پاک شهد را غبار روبی و عطر افشانی کردند. اعضا بعد از غبار روبی و عطر افشانی و تقدیم شاخه گل بر قبور مبارک شهدا، دل نوشته های خود را که در کارگاه ادبی با عنوان کوچ پرستو ها نوشته بودند خواندند و آنها را تقدیم به روح پاک شهدا کرده و با خواندن فاتحه و دعای فرج در آن محیط مقدس لحظاتی به یاد ماندنی را ثبت کردند. دیدار با خانواده محترم شهید احمد محمدی، شهید نوجوان مرکز با همکاری بسیج خواهران و امور بانوان شهرستان یکی دیگر از برنامه های گرامی داشت آزادی خرمشهر در این روز بود.
مربیان میزبان دانش آموزان مدرسه ی مرحوم جعفری بودند و به اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری از جمله: معرفی کتاب هایی در رابطه با آزادی خرمشهر، معرفی ایام و وقایع ، معرفی شخصیت شهدا، ایستگاه نقاشی، ایستگاه کاردستی ، ایستگاه ادبی و شعر خوانی و پخش سرودهای هشت سال دفاع مقدس پرداختند.
به مناسبت سالروز آزادی خرمشهر، مراسم افتتاحیه ای در رابطه با افتتاح کتابخانه ی سیار روستایی مرکز، با حضور امام جمعه، فرماندار، و مدیر کل کانون استان، و جمعی از مسئولین و مدیران ادارات مختلف شهرستان در مرکز، برگزار شد، در این مراسم نیز یوسف زاده، امام جمعه ی شهرستان در رابطه با آزادسازی خرمشهر و رشادتها و شهامتهای رزمندگان و جوانان غیور کشور، برای حاضرین در جمع صحبت کرد.
در این ایام، وطنخواهی، مربی سیار روستایی مرکز نیز، با اجرای برنامه هایی در رابطه با فتح خرمشهر، برای دانش آموزان روستاهای مختلف شهرستان نمین، از جمله: معرفی کتاب، ایام و وقایع و ... اجرا کردند.
هدف از اجرا این برنامه ها زنده نگاه داشتن یاد وخاطره شهیدان هشت سال دفاع مقدس بود که با خون خود درخت انقلاب اسلامی را سیراب کردند.
- مرکز دولت آباد
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت آباد در اولین روز از سالروز فتح خرمشهر روز ایثار و مقاومت و پاسداشت رشادتهای دلیران میهن اسلامی به معرفی وقایع و ایام ، همایش بزرگ دوچرخه سواری و غبار روبی مزار شهداءپرداخت.
کریم اصلانزاده مربی مسئول مرکز دولت آباد با گرامیداشت یاد خاطره امام خمینی (ره) و شهدای عملیات بیت المقدس افزود: حماسه سوم خرداد (فتح خرمشهر) حماسه ای بزرگ بود که هرگز از اذهان ملت و تاریخ پاک نمی شود.
همایش بزرگ دوچرخه سواری در میان اعضای پسر که با استقبال پور شور اعضاء مواجه گردیده بود بصورت نمادین همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز با همکاری یایگاه مقاومت بسیج شهید مفتح دولت آباد برگزار و در پایان به قید قرعه به ده نفر به ترتیب علی امینی ، حسین جعفری ،محمد کاری، علی شیرزاد، حسین سید حسینی، بهمن فاضل، امیر علی اجرایی، مهدی حسن زاده، ابراهیم طاعتی و پیام جعفری جوایزی نقدی اهداء شد. 
در ادامه بخاطر ارج نهادن و تجدید میثاق با قطره قطره خون شهدا ضمن عطر افشانی و غبارروبی با دسته های گل مرقد شهدا را گلباران نموده، به روح پاک این عزیزان صلوات و فاتحه نثار کردند.
- مرکز نیر
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و گرامیداشت یاد و ایام این روز مهم و تاریخی فعالیتهای در مرکز نیر با محوریت ( شهدا و خرمشهر) توسط مربیان مرکز برگزار گردید.
اجرای مسابقه کارت پستال سازی با موضوع خرمشهر- معرفی ایام و وقایع مربوط به این روز با استفاده از پانل معرفی ایام و وقایع و ارائه توضیحات توسط مربی- برگزاری نمایشگاه عکس- خواندن بیاناتی از رهبر انقلاب در رابطه با شهید و شهادت- معرفی شخصیت شهید محمد جهان آرا و برگزاری جشن پایان تحصیلی پیش دبستانیها در مرکز با شعار (خرمشهر را خدا آزاد کرد) از جمله فعالیتهای اجرا شده در این ایام بود
- مرکز خلخال
مرکز فرهنگی هنری خلخال به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر از دست دژخیمان بعثی، برنامه های زیر را اجرا نمود:
معرفی شخصیت والای سردار شهید محمد جهان آرا: در این برنامه مربی با روش پرسش و پاسخ و نشان دادن تصویر این شهید گرانقدر و بیان زندگینامه و قرائت قسمتهایی از وصیت نامه ی ایشان، به معرفی این شهید بزرگوار پرداخت و به سوالات اعضا پاسخ داد.
ساخت کاردستی با موضوع تانک: در این فعالیت بچه ها با راهنمایی مربی و با استفاده از کارتن و مقوا، شروع به ساختن تانک نمودند و بعد از پایان، تانک ها را رنگامیزی نمودند.
شعرخوانی با موضوع ایثار و شهادت : در این فعالیت بچه ها با راهنمایی مربی اشعاری را از کتاب"پاهای تو منهای یک" را با روش دکلمه ای شعرخوانی نمودند.
ایستگاه نقاشی : در این برنامه ابتدا مربی توضیحاتی را در مورد رشادتها و دلاوریهای رزمندگان اسلام به اعضا ارائه داد و در ادامه از آنها خواست تا نقاشی های خود را با تکنیک گواش به تصویر بکشند.
نوشتن جمله و متن ادبی : اعضا با راهنمایی مربی و با موضوع ایثار، مهربانی و شهادت، جمله ها و متن های زیبایی را نوشتند و بعد از پایان برنامه، نوشته های خود را برای همدیگر خواندند.
- مرکز اصلاندوز
سوم خرداد، سالروز‌ آزاد‌سازی خرمشهر با هدف معرفی گوشه‌هایی از تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی هنری اصلاندوز گرامی داشته شد.
محسن وظیفه سرپرست مرکز اصلاندوز ضمن خوش آمدگویی خدمت دانش آموزان و معلمین حاضر در مراسم اظهار داشت: سوم خرداد یادآور حماسه ایست که در سال ١٣٦١ و با ایثار و مقامت مردم خرمشهر و با فداکاری و از خود گذشتگی نیروهای بسیج و سپاه و ارتش به وقوع پیوست و آن چیزی نبود جز "آزادی خرمشهر".
دانش آموزان با تماشای نماهنگ" آزاد‌سازی خرمشهر" با شخصیت فرماندهان بزرگ سپاه و ارتش عملیات خرمشهر شهید صیاد شیرازی و با مراحل مختلف عملیات بیت‌المقدس، بیش‌از پیش آشنا شدند.
خانم جدی مربی هنری مرکز با تشریح چگونگی شرایط آزادسازی خرمشهر برای خلق تصاویری از شهر آزاد شده و حالات رزمندگان، دانش آموزان را راهنمایی نمود. و دانش آموزان با ترسیم تصاویری از مسجد جامع خرمشهر و حضور رزمندگان در عملیات بیت المقدس حماسه ها و فداکاری های آنان را به تصویر کشیدند.
سپس برای ایجاد فضایی شاد و مفرح مربیان به اتفاق دانش آموزان به بازی و سرگرمی پرداختند طوری که شعار این فعالیت را جمله "خرمشهر را خدا آزاد کرد" تشکیل می داد.
پایان بخش مراسم اهدای یک جلد کتاب به هر یک از دانش آموزان شرکت کننده بود که به رسم یادبود تقدیم شد.
- مراکز مشگین شهر
همزمان با فرارسیدن نیمه شعبان وسالروز فتح خرمشهر با مشارکت مراکز سه گانه مشگین شهر، سپاه وهیت رزمندگان شهرستان مشگین شهر، ویژه برنامه های متنوعی در محل پل معلق برگزار گردید.
به همین مناسبت با نصب فراخوان در نقاط مختلف شهرستان از کودکان و نوجوانان و اولیاء آنها دعوت بعمل آمد تا در این برنامه شرکت کنند.
 از جمله برنامه های اجرا شده در این جشن سخنرانی با وقار امام جمعه شهرستان، شعر خوانی توسط حسن نورمحمدی شاعر اهل بیت، مولود خوانی سجاد جوادزاده مداح اهل بیت، اجرای موسیقی توسط علی پرمهر، اجرای مسابقه و برنامه های شاد فرهنگی همراه با جوایز وقرعه کشی بود.
ایستگاه نقاشی ویژه ی کودک ونوجوان بخش عمده ی برنامه را به خود اختصاص داده بود که با دو موضوع انتظار، و آزادی خرمشهر با راهنمایی مربیان مراکز سه گانه برگزار گردید.
در این کارگاه صدها کودک ونوجوان شرکت کرده بودند تصاویر ذهنی خود را از آقا امام زمان بر روی کاغذ پیاده کردند و نقاشی در رابطه با آزادسازی خرمشهر در بخش دیگری که هرکدام به انتخاب خود، راجع به امام زمان یا آزاد سازی خرمشهر نقاشی های زیبایی راکشیده و با در دست گرفتن نقاشی های خود همگی بصورت دسته جمعی دعای فرج را خواندند.
درپایان به کلیه کودکان ونوجوانان شرکت کننده در ایستگاه نقاشی جوایزی از طرف سپاه پاسداران مشگین شهر اهداء گردید.
همزمان با فرا رسیدن آزاد سازی خرمشهر ضمن فضاسازی مرکز متناسب با حال وهوای عملیات و جنگ فعالیتهای مختلفی چون برپایی کارگاه نشریه نگاری، اجرای نمایش خلاق و کارگاه کاردستی در محل سالن مطالعه مرکز 2 مشگین شهر برپا گردید.
برپایی کارگاه نشریه نگاری در دو گروه کودک ونوجوان برای اعضای دختر با موضوع معرفی کتاب "خرمشهر آزاد شد" و آزادی خرمشهر با مربیگری مستعلی زاده و پیکام انجام گرفت.
در این کارگاه اعضا از قبل مطالبی را با استفاده از منابع وکتابهای موجود در مرکز آماده کرده بودند ودر این کارگاه با هدایت مربیان طرح مورد نظر را که متناسب با موضوع نشریه بود انتخاب کرده و پس از کادربندی و پیاده کردن طرح مورد نظر مطالب آماده شده در کادرهای مختلف توسط اعضای گروهها نوشته شد وپس از نامگذاری نشریه وآماده شدن کلی اعضای هر گروهها با در دست گرفتن نشریه عکس یادگاری گرفتند.
در کارگاه کادرستی نیز اعضا با ساخت ابزارهای جنگی چون بی سیم ومین و... که با مشارکت یکدیگر و همکاری مربیان انجام گرفت ، پس از اتمام کار اعضا در دو گروه تقسیم شده و با استفاده از کاردستی های ساخته شده موضوعی را طراحی کرده و به اجرای نمایش خلاق پرداختند.
- مرکز گرمی
در ایران از این عملیات و روز به عنوان نمادی از پیروزی، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن یاد می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سوم خرداد را در تقویم رسمی ایران به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری کرده‌است.
به همین مناسبت مرکز گرمی برنامه های مختلفی را به شرح زیر اجرا نمود.
غبار رویی مزار شهدای گمنام شهرستان گرمی با حضور اعضا ، اجرای فعالیت معرفی ایام و وقایع و اشغال و فتح خرمشهر، معرفی کتابهای موجود با موضوع خرمشهر در مرکز با عناوین هجوم و جنگ شهر ها و روخوانی کتاب بچه ها و کبوتر ها، معرفی شخصیت شهید جهان آرا از اهم برنامه های اجرا شده در این ایام بود.
- مرکز انگوت
به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مرکز انگوت برنامه هایی را اجرا نمود
در ابتدای برنامه معرفی وقایع و ایام مربوط به این روز ،پخش کلیپ از تصاویر مربوط به جنگ هشت سال دفاع مقدس ،معرفی شخصیت شهید محمد جهان آرا،و بازگویی قصه قمقمه آب بصورت تصویری توسط مربی مسئول مرکز اجرا شد و در ادامه اعضا با کارت پستال سازی برای شهیدان خرمشهر یاد و خاطره آنها را گرامی داشتند.
همچنین در برنامه ای دیگراعضا در مسابقه نقاشی با موضوع شهیدان زنده اند شرکت کردند و احساسات خود را برای قهرمانان کشور بر روی کاغذ به تصویر کشیدند.
- مرکز جعفرآباد
نواختن زنگ مقاومت وپیروزی درمرکزروز سوم خرداد به مناسبت روزسالگرد آزادسازی خرمشهر
حضور وشرکت اعضا ومربیان مرکز در نماز عبادی وسیاسی روزجمعه مسجد جامع شهر از دیگربرنامه های سالگرد سوم خرداد بود.
با دعوت از ایثارگران وجانبازان 8سال دفاع مقدس که برای اعضای مرکزخاطرات خود از دوران دفاع مقدس را برای انها بازگو کردند.
حضوراعضا ومربیان مرکز در گلزار شهدای 8سال دفاع مقدس ووغبارروبی وگل افشانی وفاتحه خوانی برای مقام والای شهدا انجام شد.
مربیان در سالن مرکزبرای اعضا قصه گویی وداستان سرایی با موضوع دفاع مقدس وروز ملی استقامت وپایداری و... بیان کردند.
با راهنمایی مربیان کارگاه داستان با موضوعات دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر و...در قالب نوشته های ادبی نوشته شد و در پایان از نوشته های برتر تقدیر شد.
در سالن مرکز اعضا با راهنمایی مربیان کارگاه هنری با موضوع دفاع مقدس در قالب تصاویر برگزار کردند.
در سالن مرکز اعضا توسط مربیان با گوشه هایی از وقایع وایام دوران دفاع مقدس آشنا شدند.
اجرای نمایش خلاق با موضوعات دفاع مقدس توسط اعضا با راهنمایی مربیان در مرکز اجرا واز گروههای برتر اجرا کننده تقدیر شد.
در سالن مرکز اعضا با راهنمایی مربیان کارگاه نشریه دیواری با موضوع دفاع مقدس برگزار کردند.
1در مرکز اعضا با راهنمایی مربیان با موضوع آزاددست نوشته های خلاق خود را بااستفاده از قطعه ادبی وجمله های کوتاه و... نوشتند ودر پایان از نوشته های برتر تقدیر شد.
- مرکز شماره ی 1 پارس آباد
به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر برنامه های مختلفی در مرکز یک پارس اباد برگزار شد.
 در این برنامه ها ابتدا مربی مسئول مرکز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خرمشهر به معرفی این روز بزرگ پرداخت. در ادامه مربی فرهنگی مرکز به معرفی نحوه آزاد سازی خرمشهر از دست دشمنان پرداخت و شخصیت شهیدان نوجوان حسین فهمیده و محمد علی برزگر را برای اعضاء معرفی کرد.
همچنین اعضاء بعد از شنیدن توضیحات مربی هنری مرکز به کشیدن نقاشی با موضوع خرمشهر پرداختند. در پایان برنامه جهت میثاق با شهیدان تعدادی از اعضاء و مربیان مرکز در مزار شهدای گمنام شهرستان پارس آباد حضور یافتند و با قرائت فاتحه ای یاد شهدا را گرامی داشتند.
- مرکز شماره ی 2 پارس آباد
اعضا و مربیان کانون ھمزمان با سالروز آزاد سازی خرمشهر با اجرای برنامه های مختلف کودکان و نوجوانان مرکز 2 پارس آباد را با بخشی از خاطرات حماسه ی بزرگ دفاع مقدس مردم ایران آشنا کردند.
مربیان با همکاری و مشارکت فعال اعضا پسر با آماده سازی پانل دیواری وقایع "آزادی سازی خرمشهر"توسط رزمندگان دلیراسلام به معرفی ایام پرداختند.
در این برنامه اعضا گروه بندی شده و با مطالعه از کتابهای منابع مرتبط با موضوع: دانستنیهای اسلامی برای نوجوانان ج2، دانستنیهای تاریخ انقلاب اسلامی،و...در مورد کلمات جهان آرا، خرمشهر، ایثار، مقاومت، شهید، تحقیق وپژوهش کردند. بعد از تکمیل پانل ایام ووقایع مربی در مورد ویژگیهای شخصیتی و ماندگار محمدجهان آرا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس برای اعضا سخن گفت و همگام با اعضای حاضرو ذکر فاتحه وصلوات برشادی شهدا با آرمانهای اسلام وشهدا پیمان میثاق بستند.
روایت فتح با معرفی کتابهای(می، آوای پرستوها، قمقمه آب، دود پشت تپه،آزاده و..)نامه ای به فرمانده، نقاشی وکارت پستال سازی(یادها ویادگارهای جنگ) از دیگر فعالیتهای انجام یافته درسالروزفتح خرمشهردر مرکز شماره 2 پارس آباد بود.
- مرکز شماره ی 1 کوثر
مربیان مرکز یک کوثر در مسابقه استانی « خرمشهر را خدا آزاد کرد» شرکت کردند.
وقایع اشغال و فتح خرمشهر و شخصیت بزرگوار شهید محمد علی جهان آرا فرمانده سپاه در اشغال خرمشهر در برنامه ای جداگانه برای اعضای کودک و نوجوان مرکز یک کوثر معرفی شد.
تصاویر مرتبط با اشغال تا فتح خرمشهر تهیه شده و نمایشگاه عکس در مرکز یک کوثر برگزار شد که مورد بازدید اعضای کودک و نوجوان کانون قرار گرفت.
کارگاه سفال با موضوع صحنه های مقاوت به صورت جداگانه با اعضای کودک و نوجوان پسر و دختر مرکز برگزار شد.
- مرکز شماره ی 2 کوثر
به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر30 نفر از اعضای پسر به همراه مربیان مرکز برنامه های متنوعی را اجرا کردند.
 ابتدا نوروزی مربی مرکز در مورد وقایع خرمشهر و مقاومت مردمانش تعریف کرد و در ادامه به معرفی شخصیت شهید محمد جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و همچنین در مورد به شهادت رسیدن ایشان صحبت کرد.
تعریف خاطره از کتاب «سقوط خرمشهر» وهمچنین معرفی آن جهت مطالعه از دیگر برنامه های این مراسم بود.
ساخت تابلو سفالی باموضوع «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و همچنین نمایش فیلم "قهرمان" از دیگر برنامه‌های مرکز بود.