سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در آذربایجان غربی آغاز شده است

سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در آذربایجان غربی همزمان با سراسر کشور با نواخته شدن زنگ سرشماری آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نقل از ایرنا، استاندار آذربایجان غربی روز شنبه در آیین نواخته شدن زنگ بازگشایی مدارس و زنگ آغاز سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن در آذربایجان غربی گفت: سرشماری نفوس و مسکن گام مهمی در راستای یاری رسانی به دولت در اجرای برنامه های آتی بوده و لازم است تا در این زمینه همه آحاد مردم مشارکت داشته باشند.
قربانعلی سعادت بیان کرد: نقش دانش آموزان در این زمینه مهم بوده و باید بتوانند با آگاهی رسانی و تشویق خانواده ها به ثبت اطلاعات و حضور در سرشماری به صورت اینترنتی در تسریع این اقدام موثر باشند.
در این مراسم که با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و جمع کثیری از مدیران استانی برگزار شد، استاندار آذربایجان غربی اقدام به نواختن زنگ سرشماری نفوس و مسکن در استان کرد.
به گزارش ایرنا، سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 95 طی 2 مرحله برگزار می شود که مرحله نخست از ساعت 8 صبح سومین روز مهر ماه تا 24 همین ماه به صورت اینترنتی انجام می گیرد و در این مرحله خانواده ها به طور دلخواه به صورت اینترنتی به 70 سؤال مطرح شده در تمامی زمینه ها پاسخ می دهند و در پایان کد رهگیری ارائه می شود که باید این کد را به ماموران سرشماری در هنگام مراجعه به درب منازل ارائه کنند.
دستگاه های اجرایی و تمامی سازمان ها باید آموزش های لازم برای ثبت اطلاعات به صورت اینترنتی را به تمامی کارکنان خود ارائه دهند تا وقت کمتری در مرحله دوم صرف شود و در این میان در مدارس سرشماران افتخاری نیز در نظر گرفته شده است.
مرحله دوم از 25 مهر ماه شروع می شود و تا 25 آبان ماه ادامه می یابد و این مرحله توسط ماموران سرشماری انجام می شود و بیش از 870 مأمور برای انجام سرشماری در سطح استان در نظر گرفته شده است و آموزش این افراد از 3 مهر ماه شروع می شود تا بتوان به نحو احسن سرشماری را انجام داد.
سرشماری در ایران از سال 1355 شروع شده است و تا قبل از سال 85 سرشماری هر 10 سال یکبار اتفاق می افتاد ولی بعد از این سال هر پنج سال یک بار سرشماری صورت می گیرد و در این میان در سال 55 آمار استان آذربایجان غربی بیش از 770 هزار نفر ثبت شده است.
بر اساس نتایج سرشماری سال 90، جمعیت استان آذربایجان غربی سه میلیون و 80 هزار نفر بود که انتظار می رود در سرشماری سال 95 این تعداد به بیش از 3 میلیون و 400 هزار نفر برسد.