اصلاح الگوی مصرف در نمایشگاه ماسک‌های تزیینی کانون زاهدان

مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان مجموعه‌ای از ماسک‌های تزئینی و نمایشی دست ساخته خود را در نمایشگاهی به تماشا گذاشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی کانون، دیوارهای نگارخانه مجتمع کانون شهر زاهدان از روز 8 اسفند به مدت 10 روز میزبان 130 ماسک‌ دست ساخته است که هنر و توانایی‌های ذوقی مربیان کانون این استان را به نمایش می‌گذارد.
در این نمایشگاه که از جذابیت و جاذبه‌های بصری فوق‌العاده‌ای برخوردار است آثار 10 مربی کانون به نام‌های زهرا فاطمی با 14 اثر، حوری داودی با 12 اثر، مریم نوری با 13 اثر، فاطمه موسوی‌ثابت با 10 اثر، مهتاب سارونی با 24 اثر، فریبا گلستانه با 8 اثر، مهدیه یکه‌خانی با 18 اثر، مریم میرزایی با 5 اثر، مهدیه زراعتی با 2 اثر و جمشید خواجه‌محمود با 8 اثر شرکت داده شده است.
بر اساس این خبر در مراسم رسمی گشایش اولین نمایشگاه ماسک‌های تزئینی و نمایشی استان سیستان و بلوچستان مدیر کانون استان و جمعی از مسوولان استان و شهر زاهدان حضور داشتند.
مهتاب سارونی مسوول مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زاهدان هدف از برگزاری این نمایشگاه را ایجاد شور و شوق برای رشد و شکوفایی و بروز خلاقیت، شناسایی مربیان مستعد و توانمند در زمینه‌های مورد نظر، کشف و آزمایش مواد جدید جهت کار و شناسایی شیوه‌های نو و ابتکاری در ماسک‌سازی، معرفی و شناساندن مواد، ابزار و تکنیک‌های کاری به کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به این شاخه هنری بیان کرد و افزود: تکنیک کار در آثار این نمایشگاه آزاد بود و این ماسک‌ها از مواد بازیافتی از قبیل خمیر کاغذ و فلزات و چوب تهیه شده است.
وی توضیح داد که از 160 اثری که هم‌زمان با انتشار فراخوان در 2 ماهه گذشته به این مرکز ارسال شده، پس از بررسی و داوری آثار توسط مدیر کانون پرورش فکری استان و کارشناسان هنری و مسوول اجرای نمایشگاه ، 130 اثر انتخاب شد.
این نمایشگاه به مناسبت هفته وحدت به مدت 10 روز در محل نگارخانه کانون واقع در خیابان آزادی زاهدان، جنب پارک شادی‌ها دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه از ساعت 8 صبح الی 17 از این نمایشگاه دیدنی بازدید کنند.
از کانون استان سیستان و بلوچستان همچنین خبر می‌رسد که اعضا و مربیان مرکز شماره 4 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زاهدان در هفته وحدت همایشی را با عنوان ناجیان منابع و با حضور اعضای دیگر مراکز کانون پرورش فکری زاهدان و خانواده‌های آن‌ها برگزار کردند.
این همایش مجموعه‌ای از آثار هنری و ادبی اعضای مراکز کانون را طی یک سال گذشته با هدف تحقق‌دادن پیام مقام معظم رهبری و نام‌گذاری سال 1388به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف در نمایشگاهی با عنوان "میهمانی چشم‌ها‌" در معرض دید عموم قرار داد.
این اعضای فعال کانون طی یک سال اخیر با تشکیل گروه ناجیان منابع، بسیاری از فعالیت‌های سال جاری مرکز خود را، پیرامون محور اصلاح الگوی مصرف شکل دادند.
فرید فرهمند کارشناس ادبی کانون استان در این همایش در خصوص اصلاح الگوی مصرف با تأکید بر آموزه‌های دینی سخن گفت و خدیجه کاظمی مسوول مرکز شماره 4 کانون گزارشی از کلیه‌ی فعالیت‌ها و ویژه برنامه‌های اجرا شده توسط گروه ناجیان منابع در سال جاری ارایه کرد.
اجرای سرود توسط دانش‌آموزان مدرسه میثم تمار زاهدان، اجرای نمایش طنز «قندی کارشناس می‌شود!» توسط عبدالرسول ثابت مربی فرهنگی کانون، شعرخوانی و اجرای مسابقه و تقدیر از اعضای گروه ناجیان منابع از دیگر بخش‌های این برنامه بود.
همچنین به منظور تقدیر و تشکر از حضور اعضای مراکز کانون در همایش و ترویج فرهنگ صرفه‌جویی، تعدادی کتاب با موضوع صرفه‌جویی در مصرف آب به همراه مدادهای روزنامه‌‌ای از طرف اعضای گروه ناجیان منابع به مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری زاهدان ارسال شد و اعضای این گروه پیامک‌هایی را با همین مضمون برای دوستان‌شان ارسال کردند.
این گزارش می‌افزاید: کودکان عضو کانون پرورش فکری شهر زهک در استان سیستان و بلوچستان با شرکت در نشست‌های حافظ‌خوانی با نحوه خواندن صحیح و معانی اشعار زیبای این شاعر نامی کشورمان بیش از پیش آشنا می‌شوند.
نشست‌های حافظ‌خوانی این مرکز از اسفند امسال با حضور 12 دختر عضو مرکز آغاز شده است و ماحصل این تلاش‌های ادبی کودکان، تابستان سال آینده در قالب برپایی نمایشگاه و همایش ویژه‌ای به حافظ دوستان عرضه خواهد شد.
به گفته مهرناز شهرکی مربی ادبی کانون زهک این نشست‌ها شامل 7 بخش است که خواندن شعر با هدف درست‌خوانی غزلیات حافظ، معنا کردن اصطلاحات و ابیات با هدف بالا بردن سطح آگاهی عضو از اشعار و لذت بردن از خواندن اشعار، تکرار و خواندن پی در پی غزل انتخابی با هدف به خاطر سپردن غزل مورد نظر و این‌که بتوانند وزن را به طور سماعی فرا گیرند و به ذهن بسپارند از جمله این بخش‌ها است.
وی افزود: تحقیق و جست‌و‌جوی اعضا در موتورهای جست‌و‌جوگر شبکه‌ی جهانی و سایت‌های مرتبط با این شاعر شهیر شیرازی با هدف به روز شدن اعضا و آشنایی با شیوه‌های درست تحقیق و ایجاد اتحاد و همکاری با یکدیگر، مشاعره با اشعار حافظ با هدف تقویت حافظه و علاوه بر آن تسلط بر بیانی گویا در چهارچوبی کاملا ادیبانه و با فرهنگی متقارن با سرزمین‌مان ایران، تهیه بروشور در خصوص اشعار حافظ توسط اعضا که در خلال این کار با شیوه‌های صحیح نگارشی آشنا خواهند شد و در پایان تدوین آثار اعضا که شامل آثار ادبی، نقاشی، خط، کاردستی و نشریه جهت برپا کردن نمایشگاه حافظ دیگر بخش‌های این برنامه را تشکیل می‌دهد.