کد خبر: 197989
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۳
اجرای تراژدی موسیقیایی رستم و سهراب در یزد

هنرمندان و مسوولان شهر فرهنگی و تاریخی یزد برای نخستین بار شاهد اجرای اختصاصی تراژدی موسیقایی داستان رستم و سهراب بودند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، این اثر کاری است از واحد کارشناسی هنری کانون استان، با همکاری موسسه خیریه فرهنگی جوادالائمه یزد که تعدادی از اعضای دیروز و امروز و مربیان کانون ترکیبی ازنقالی، موسیقی سنتی و ضرب زورخانه ای آن را با همراهی گروه هم‌خوانی کانون و با روایتی تازه از این داستان حماسی، شامگاه 7 اسفند در سالن سینما دانش آموز شهر یزد به روی صحنه بردند.
پیش از این میهمانان داخلی و خارجی سیزدهمین جشنواره بین المللی قصه‌گویی کانون در تهران - که آذرماه امسال در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری برگزار شد - شاهد نخستین اجرای این اثر بودند و لب به تحسین آن گشودند.
در این برنامه جمعی از مسوولان استان از جمله مهندس اولیا، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل مؤسسه خیریه فرهنگی حضرت جواد(ع)، مدیر و کارشناسان کانون، رئیس سازمان آموزش و پرورش، رییس حوزه هنری، معاون فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس انجمن موسیقی یزد، و هنرمندان علاقه‌مند عرصه موسیقی و نمایش حضور داشتند.
علی اکبر جلالی مدیر کانون استان یزد ضمن دعوت از مجموعه‌های فرهنگی استان برای همکاری بیشتر با کانون در انجام فعالیت‌های فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان طی سخنانی گفت: تولید آثار فرهنگی از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی ما بهترین راه مبارزه با تهاجم فرهنگی است.
مهندس سفید، مدیر عامل مؤسسه خیریه فرهنگی حضرت جوادالائمه نیز در ادامه در خصوص اثر موسیقایی حماسی رستم و سهراب سخن گفت و این اثر را به لحاظ ارزش هنری، اجرای بومی توسط اعضاء و مجموعه کانون استان و استفاده از  شاهنامه فردوسی بزرگ -  که حقی عظیم بر زبان فارسی، فرهنگ دینی و ملی ما دارد- واجد اهمیت ارزیابی کرد.
سوگ‌نامه موسیقایی و داستانی رستم و سهراب بر اساس طرحی از مهدی آرایی توسط مصطفی محسن زاده و علی امیدی و با تنظیم علی امیدی آهنگ‌سازی شده و مریم حیدری بازنویسی متن این سوگ‌نامه و نقالی قصه از بزم آشنایی تهمینه و رستم تا رزم و سوگ‌نامه رستم و سهراب بر عهده داشت.
تار و سه تار و نی، پیانو و ویلون، سنتور، تمبک، دف و ضرب زورخانه و کوزه نیز هم‌آوا و دوشادوش با آواز مصطفی راغب و محمد جواد ضیائی و با همراهی گروه کر و با لباس های متحدالشکل، روایتی تازه از داستان را پیش چشم تماشاچیان قرار دادند.
قرار است این اثراردیبهشت ماه سال 1389 به پاس نکوداشت پیر پارسی گوی ایران زمین حکیم ابوالقاسم فردوسی به صورت عمومی در شهر یزد اجرا شود.