نمایشگاه سفالینه‌های منقوش در بیرجند دیدنی است

"سفالینه‌های منقوش" عنوان نمایشگاهی است که در آن مجموعه‌ای از آثار مربی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیرجند به نمایش گذاشته است.

به گزارش روابط عمومی کانون، فاطمه خزاعی مربی هنری مرکز شماره 1 کانون بیرجند 44 اثر نقاشی روی سفال با موضوع‌هایی مانند ایران باستان، بز‌کوهی، مرغ ماهی‌خوار و .... را در نگار‌خانه بهمن این شهر در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.
این مربی هنرمند کانون هدف از برپایی این نمایشگاه را زنده ‌کردن سنت‌های دیرینه هنر ایران زمین به ویژه هنر نقاشی روی سفال عنوان کرد و افزود: قدمت سفالینه‌های هنری به هزاره‌های اول تا چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد و شاید بتوان خاستگاه اصلی هنر نقاشی روی سفال را فلات قاره ایران دانست و موید این مدعا وجود سفالینه‌هایی از دوران مختلف تاریخی است که امروزه در دسترس هستند. اما متاسفانه این هنر امروزه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی همچنین توضیح داد که انسان‌های عهد باستان استعداد خارق‌العاده‌ای در ساخت ظروف سفالی داشتند. آن‌ها بهترین نوع ظروف سفالی را با استفاده از گل و با کمک دست می‌ساختند و در برخی از این کارهای هنری، جنبه‌های گوناگونی از زندگی خود را مانند مذهب، اخلاق، عقاید و هنر در قالب نقاشی روی سفال به نمایش می‌‌گذاشتند.
فاطمه خزاعی همچنین ویژگی اصلی طرح‌های ترسیم شده توسط ایرانیان بر روی آثار سفالی را به ویژه نقش حیوان ملی ایران "بز کوهی" القای روح سادگی و دقت به بیننده‌ی اثر عنوان و تاکید کرد این طرح‌ها و نقوش در آسیا منحصر به فرد است.
نمایشگاه آثار سفالینه‌ی این هنرمند کانون تا پایان تیر در محل نگارخانه بهمن حوزه هنری بیرجند ادامه دارد و تاکنون بسیاری از هنرمندان و پیشکسوتان عرصه هنر و تعدادی از اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نمایشگاه دیدن کرده‌اند.