کد خبر: 200589
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۱
حسن دادشکر: نمایش عروسکی در مراکز کانون رو به رشد است

نمایش عروسکی در مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روند رو به رشدی را طی می‌کند و مربیان و اعضای کانون باید به مسوولیت‌های سنگین خود در این زمینه واقف باشند.

حسن دادشکر کارگردان و یکی از پیشکسوتان نمایش عروسکی در ایران با بیان این مطلب در نشستی خصوصی با کودکان و نوجوانان شرکت کننده در چهاردهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون و پنجمین دوره‌‌ی برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای در زاهدان به این مسوولیت‌ها اشاره کرد و گفت: کانون بنیان‌گذار تئاتر حرفه‌ای عروسکی و آموزش آن در ایران بوده است و ما باید با درک این مسوولیت‌ها تلاش کنیم این روند رو به رشد را ادامه دهیم.
 به گزارش روابط عمومی کانون، وی افزود: اجراهای گروه‌های نمایشی در جشنواره‌ی امسال با 10 سال پیش تفاوت‌های  قابل توجهی را داشته است اما باید آموزش مربیان  و اعضا در این زمینه با جدیت دنبال شود و من پیشنهاد می‌کنم که مجموعه تجربیات کانون و مربیان آن در عرصه‌ی نمایش عروسکی به صورت کتاب یا جزوه‌ای منتشر شود تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند.
 نویسنده و کارگردان نمایش "کودک غریب" تاکید کرد که کانون باید در معرفی فعالیت‌های خود به جامعه تلاش بیشتری نشان دهد چرا که بسیاری از امکاناتی را که کانون در اختیار دارد دیگران ندارند اما ادعا می‌کنند که متولی تئاتر کودک هستند و ما گاهی با تنگ‌نظری در این عرصه روبرو می‌شویم.
 دادشکر ادامه داد: متاسفانه گاهی در برخی نهادهای رسمی، سوابق نمایشی اعضا و مربیان کانون را در شمار فعالیت‌های حرفه‌ای آن‌ها به حساب نمی‌آورند در حالی که به اعتقاد من بسیاری از نمایش‌های کانون در سطح دانشجویان سال چهارمی دانشگاه قرار دارد و اکنون ما خیلی رو به جلو حرکت کرده‌ایم.
 وی در عین حال برخی از مشکلات و کمبودها از جمله تغییرات پی در پی مدیریتی در عرصه‌ی تئاتر کانون را در کند کردن این روند موثر دانست.
 در این نشست‌ها که هم زمان با برگزاری جشنواره منطقه‌ی 5 نمایش عروسکی کانون در مجتمع کانون زاهدان برگزار شد حسن دادشکر توصیه‌های تکنیکی خود را برای بهتر شدن کیفیت نمایش‌ها با کودکان و نوجوانان در میان گذاشت.
 نویسنده و کارگردان نمایش "نقلی و مادر بزرگ" هدف از اجرای نمایش عروسکی را در مراکز کانون، پرورش فکر و اندیشه‌ی کودکان و نوجوانان دانست و افزود: این که اعضای کانون چه اندازه حرفه‌ای عمل می‌کنند دارای اهمیت نیست بلکه درست عمل کردن آن‌ها با توجه به میزان توانایی‌هایشان مهم است.
 دادشکر یادآور شد نمایش عروسکی صحنه‌ای برای تمرین زندگی، وارد شدن به جامعه و شناخت استعداد‌ها و خلاقیت‌های خود است و بچه‌ها در این فعالیت گروهی به خودباوری می‌رسند و اهل منطق و برهان می‌شوند.
 پرهیز از پایان یافتن نمایش‌ها با یک آواز و سرود یا نتیجه‌گیری‌های مستقیم و شعاری، توجه به استفاده از اشعار و موسیقی‌های مناسب و در خورشان کانون، توجه به برقراری ارتباط دقیق و منطقی میان عروسک‌ها، انتخاب دقیق شیوه‌ی اجرای نمایش با توجه به متن و امکانات موجود، بررسی صحنه‌ی اجرا پیش از بر روی صحنه رفتن نمایش از جمله توصیه‌های این پیش‌کسوت نمایش عروسکی به اعضای کانون بود.
 نویسنده و کارگردان نمایش "نه زشت، نه زیبا" در پایان گفت باید با پدیده‌ی شعر و موسیقی در نمایش برخوردی ریشه‌ای و عمیق داشته باشیم متاسفانه تئاتر کودک در ایران به جز در مواردی استثنایی به ملغمه‌ای از موسیقی و اُرگ و آوازخوانی نمایشگران تبدیل شده است در حالی که نمایش‌های بچه‌های امروز به دلیل توان، امکانات و دانش فوق‌العاده آن‌ها نباید شبیه انشاهای دوران کودکی ما باشد.
 چهاردهمین جشنواره‌ی منطقه‌ای نمایش عروسکی کانون روزهای دوم و سوم مرداد در زاهدان برگزار شد.