قزوین آماده برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان برای کودکان

قزوین برای برگزاری ششمین جشنواره ملی و اولین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودکان برای کودکان آماده می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سینمای کانون قزوین و دو سینمای بهمن و مهتاب این شهر از روز اول تا سوم آذر میزبان فیلم‌هایی هستند که کودکان و نوجوانان ایرانی و خارجی آن را به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کرده‌اند.
در این میان قرار است سینماهای قزوین همه روزه در 5 نوبت به نمایش فیلم‌های جشنواره شامل فیلم‌های کوتاه برگزید‌ه، فیلم‌های مسابقه بین‌الملل 1و2، فیلم‌های منتخب دانش‌آموزی ایران‌، منتخب پویانمایی بین‌الملل‌، منتخب پویانمایی ایران‌، فیلم بلند سینمایی هامون و دریا‌، فیلم بلند سینمایی سبز کوچک اختصاص پیدا کند.
در همین حال اطلاع رسانی گسترده برگزار کنندگان جشنواره در سطح شهر قزوین به این شهر تاریخی و فرهنگی حال و هوایی سینمایی بخشیده است.
جشنواره فیم کودکان برای کودکان در پنج دوره گذشته خود با عنوان قاصدک و در سطح ملی برگزار شد و اکنون ششمین دوره‌ی آن با اولین دوره‌ی بین‌المللی جشنواره همراه شده است.
بر همین اساس کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان و همراهان جشنواره شامل استانداری، اداره کل آموزش و پرورش، حوزه‌ی هنری سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری و شبکه قزوین در تکاپو برای برگزاری شایسته‌ی این رویداد بین المللی هنری هستند.
به گفته‌ی محمد رضا کریمی صارمی دبیر جشنواره 650 فیلم ازکودکان ایران و 25 کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که 450 فیلم آن به شرکت کنندگان ایرانی و 200 فیلم آن به شرکت کنندگان خارجی از کشورهای اسپانیا‌، اسلونی‌، آفریقای جنوبی، آلمان‌، آمریکا‌، ایتالیا، برزیل‌، بریتانیا‌، تایوان‌، فرانسه‌، فنلاند ،فلسطین‌، قبرس‌، کره‌، لهستان‌، لبنان‌، مالزی‌، مکزیک ،هند، بلژیک‌، سوئد، امارات و آذربایجان اختصاص دارد.
وی گفت این جشنواره با برنامه‌های گسترده‌ی‌ خود و سطح مشارکت وسیع شرکت کنندگان ایرانی و خارجی نقطه‌ای  برای آغاز تبدیل قزوین به پایگاه جهانی فیلم کودکان است.
دبیر جشنواره همچنین از برگزاری کارگاه‌های متنوعی مانند فیلم سازی دیجیتال با تدریس مهدی گنجی، ایده تا فیلم‌نامه وجیه‌الله فردمقدم، فیلم سازی آسان سروش دیانتی و کارگاه فیلم برداری در حاشیه جشنواره خبر داد و تاکید کرد این کارگاه‌ها به جنبه‌های آموزشی و تجربی جشنواره نیز ابعاد برجسته و قابل توجهی خواهد بخشید.
کریمی صارمی یادآور شد که این جشنواره برای کانون دارای اهمیت زیادی است چرا که مدیرعامل کانون هم از مراکز و کتاب‌خانه‌ها خواسته‌اند توجه ویژه به انیمیشن و فیلم‌سازی کنند و یکی از راه‌هایی که می‌تواند مخاطب را به کتاب‌خانه‌های ما جذب کند فیلم‌سازی است ضمن این که مهم‌ترین ویژگی برگزاری این جشنواره هم این است که به ما کمک می‌کند تا هدف‌های این گروه سنی را بفهمیم، نیازهایشان را شناسایی کنیم و براساس آن نیازها بتوانیم در آینده برای‌شان برنامه‌ریزی کنیم در واقع بچه‌ها حرف‌های‌شان را در قالب تصویر و انیمیشن به ما می‌زنند و این یکی از اهداف اصلی است که ممکن است این جشنواره با خودش به ارمغان آورد.
وی همچنین توضیح داد که داوران جشنواره در بخش بین‌الملل 14 تندیس و 3 دیپلم افتخار و در بخش ایران نیز 15 تندیس و 5 دیپلم افتخار به برگزیدگان اهدا خواهند کرد.
دبیر جشنواره ضمن قدردانی از استاندار و سازمان‌ها و نهادهای همراه جشنواره، پیرامون میزبانی قزوین تاکید کرد که به نظرم فضای تخصصی و عمومی شهر کاملاً جای تبدیل به پایگاهی برای سینمای کودک را دارد امکانات سالنی خیلی خوب، هتل خوب و مهم‌تر از همه نزدیکی آن به فرودگاه امام برای میهمانان خارجی از ویژگی‌های اصلی قزوین به شمار می‌رود و معتقدم جابجایی مکان برگزاری این نوع جشنواره‌ها به اعتبار بین‌المللی آن لطمه می‌زند و قزوین به عنوان یک شهر تاریخی امکان مناسبی را برای برگزاری مناسب جشنواره فراهم کرده است.
بر اساس این گزارش مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قزوین نیز در آستانه‌ی برگزاری این جشنواره با اعلام اقدامات انجام گرفته برای برگزاری هرچه شایسته‌تر این جشنواره کانون استان قزوین را آماده ومهیای حضور مهمانان و صاحب نظران عرصه فیلم کودکان دانست.
طیب ملکی‌پور با اشاره به توانمندی همکاران خود و نیز ظرفیت‌های بالای استان‌،اظهار امیدواری کرد برگزاری این جشنواره به ایجاد یادگاری ماندگار در ذهن و اندیشه شرکت کنندگان‌، میهمانان و همه مردم استان قزوین کمک کند و زمینه ساز برگزاری این جشنواره در قالبی موفق وسازنده‌تردر سال‌های آینده شود.
وی در پایان از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی این جشنواره به نشانی  www.childfilmfest.ir   خبر داد.
ششمین جشنواره ملی و اولین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم کودکان برای کودکان روز اول آذر 1390 در قزوین آغاز می‌شود.