اسباب بازی هولوگرام دار بخرید

نخستین سری از هولوگرام‌های ویژه‌ی اسباب بازی در کشور در اختیار چند تولید کننده‌ی این کالاهای فرهنگی در ایران قرار گرفت تا از این پس خانواده‌‌ها با اطمینان بیشتری برای فرزندان‌شان اسباب بازی خریداری کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، شورای نظارت بر اسباب بازی مراسمی ترتیب داده بود تا با معرفی این هولوگرام‌ها، نخستین سری از این برچسب‌های ثبتی را در اختیار چند تولید کننده منتخب کشور قرار دهد.
      در این میان مدیرعامل کانون در همین مراسم از وضعیت قاچاق اسباب بازی در کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: خانواده‌ها حق دارند در هنگام خریداری اسباب بازی برای فرزندان‌شان بدانند که این کالا از نظر بهداشتی و فرهنگی برای بچه ها مناسب هست یا خیر در حالی که اکنون تشخیص این موضوع برای آنان بسیار سخت است.
      سید صادق رضایی با اشاره به نصب این هولوگرام‌ها بر روی اسباب‌بازی‌های مجاز تاکید کرد که با این اقدام، خانواده‌ها از این پس باید به دنبال هولوگرام نصب شده بر روی اسباب‌بازی ها بگردند و با اطمینان کامل این کالاها را خریداری کنند.
      وی در عین حال یادآور شد که کانون و شورای نظارت بر اسباب‌بازی به دنبال این هستند که با سیاست‌های حمایتی و ارایه‌ی ‌تخفیف به طراحان و تولید کنندگان داخلی انگیزه‌های آنان را برای سرمایه‌گذاری در این عرصه تقویت کنند.
      رضایی همچنین وجود برخی از کاستی‌ها و حفره‌های قانونی را مانع نظارت جدی بر بازار واردات اسباب بازی در کشور دانست و به عنوان مثال گفت که برخی از وارد کنندگان به دلیل عدم دریافت مجوز و رد درخواست آنان توسط شورای نظارت موفق به ترخیص کالاهای خود از گمرکات کشورنمی‌شوند در عین حال به لحاظ اقتصادی برگرداندن این اسباب بازی‌ها به کشور مبدا نیز برای آنان به صرفه نیست پس کالا را در گمرک رها می‌کنند.
      وی ادامه داد پس از مدتی گمرک این کالاها را به عنوان کالای بدون صاحب به حراج می‌گذارد و همین اسباب‌بازی‌های غیر مجاز از این طریق وارد بازار می‌شود.
      مدیرعامل کانون به کاستی قانونی دیگری اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 21 گمرک تخصصی، کار ثبت مجوز ورود اسباب بازی را از میان 160 گمرک کشور انجام می‌دهند اما ورود اسباب‌بازی از مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیاز به مجوز شورای نظارت ندارد و به نظر ما باید هرچه سریع‌تر راه‌کارهایی برای حل این مشکلات پیدا کنیم.
      بر اساس این گزارش در این مراسم همچنین محمد حسین فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی شرح مختصری از فعالیت‌های این شورا در دهه‌ی گذشته ارایه کرد و گفت از سال 1381 تا کنون 950 طرح تولید اسباب بازی توسط این شورا ثبت شده که از این میان 600 طرح به تولید انبوه رسیده است.
      وی افزود ثبت طرح تولید امری کاملا اختیاری است اما شورای نظارت بر اسباب‌بازی با این اقدام درصدد مراقبت و محافظت از حقوق تولید کنندگان این کالاست.
      فرجو ادامه داد پس از طی این مرحله به نتیجه رسیدیم که با هدف ساماندهی و نظارت دقیق تر بر طراحی ، تولید‌، واردات و توزیع و فروش اسباب بازی از این پس هولوگرام های ثبتی را در اختیار این افراد قرار دهیم.
      وی هشدار داد که قاچاق اسباب‌بازی در کشور در رتبه‌ی دوازدهم کالاهای قاچاق بوده است اما این رتبه در حال حاضر بالاترآمده است و به همین منظور باید نظارت بیشتری بر بازار این کالا اعمال شود.
      دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی از تشکیل گروه‌های نظارت بر بازار اسباب بازی با هماهنگی واحدهای صنفی، شورای اصناف، اتحادیه‌ها و نیروی انتظامی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت که کارشناسان شورای نظارت نیز در این گروه‌ها حضور خواهند داشت.
      فرجو همچنین گفت درصددیم در آینده سامانه‌ی پیامکی شورای نظارت را راه‌اندازی کنیم تا خانواده‌ها با ارسال شماره‌ی موجود بر روی هولوگرام بتوانند شناسنامه‌ی این اسباب بازی را بر روی تلفن همراه خود دریافت کنند.
      در آیین رونمایی از هولوگرام های ثبتی اسباب‌بازی به 10 تولید کننده منتخب هریک 5 هزار هولوگرام با تخفیف 50 درصد اهدا شد و شورای نظارت از روز اول آذر آماده ثبت درخواست تولید کنندگکان برای دریافت هولوگرام است.
      بر اساس این گزارش قرار است در مرحله‌ی اول اجرای این طرح، هولوگرام ها به کلیه اسباب بازی‌هایی تعلق ‌گیرد که دارای گواهینامه ثبت طرح از دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی بوده، در مرحله تولید انبوه باشند و شماره ثبت اسباب بازی مورد نظر روی آن حک شده باشد.
      در مرحله‌ی دوم و سوم نیز به ترتیب اسباب بازی‌های تولید داخل فاقد گواهی نامه ثبت طرح و اسباب‌بازی های وارداتی، هولوگرام ثبتی دریافت خواهند کرد.
      این در حالی است که طراحانی که در گذشته نیز اقدام به ثبت طرح خود کرده‌اند هم می‌توانند یک برگ از هولوگرام ثبتی مربوط به طرح خود را بدون مراجعه حضوری و از طریق پست دریافت کنند.
      این طراحان لازم است مدارک خود را از طریق پست به دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی ارسال و پس از آن هولوگرام‌های خود را از همین طریق دریافت کنند.