کد خبر: 202605
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۲
وقت خواب؛ فرصت طلایی قصه‌گویی مادران برای کودکان

وقت خواب، فرصت طلایی قصه‌گفتن برای بچه‌هاست و مادران و پدران نباید این فرصت را از دست بدهند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از دیدگاه‌های علی خانجانی نویسنده و کارشناس مسوول فرهنگی کانون است که به بهانه‌ی برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای قصه‌گویی در تهران ابراز داشت.
وی که از جمله برنامه‌ریزان اصلی جشنواره‌های قصه‌گویی کانون در سال‌های گذشته بوده است تاکید کرد مادرانی که خارج از خانه مشغول به کار هستند یا در خانه نیز مشغولیت‌ها اجازه‌ی چهره به چهره شدن با بچه‌ها را از آنان سلب می کند باید از فرصت طلایی هنگام خواب کودک استفاده و ارتباط عاطفی خود را با بچه‌ها تقویت کنند و این بخشی از حقوق کودکان است.
نویسنده کتاب هنر قصه گویی ادامه داد که در همین زمان می‌توان از طریق قصه‌گویی علاوه بر ایجاد لحظاتی لذت بخش برای بچه‌ها بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های ملی و دینی و خصلت‌های پسندیده مانند میهن دوستی، شجاعت و دین‌باوری را در آنان تقویت کرد جادوی کلمات قصه گو آن‌چنان بر روی کودک تاثیر می‌گذارد که بچه‌ها حتی در این هنگام رایانه و تلویزیون را رها می‌کنند و به قصه گوش می‌سپارند.
خانجانی در همین گفت و گو به روند شکل‌گیری و تغییرات صورت گرفته در دوره‌های مختلف جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون از سال 1376 تاکنون اشاره کرد و گفت تا دوره‌ی چهارم، این جشنواه با عنوان قصه‌گویی کتاب‌خانه‌ای برگزار می‌شد اما از این دوره به بعد محدودیت‌های استفاده از ابزار برداشته شد و در هر دوره رویکردهای جدیدی برگزیده شد تا مهارت‌ها و توانایی‌های قصه گویان افزایش یابد در ادامه نیز با هدف تعمیم و ترویج فرهنگ قصه‌گویی پای قصه‌گویان خارج از کانون مانند معلمان و مجریان صدا و سیما و قصه‌گویان محلی و آزاد هم به جشنواره باز شد تا این که از دوره‌ی دهم به بعد قصه گویان خارجی نیز وارد این جشنواره شدند.
 به اعتقاد وی جشنواره‌ی قصه‌گویی کانون تا حد زیادی در رسیدن به اهداف خود موفق بوده است اما تجربه‌های اندوخته‌ی کانون در این عرصه باید به بیرون از مجموعه منتقل شود و هر قدر در لاک خودمان فرو برویم و جشنواره را داخلی‌تر کنیم از آن اهداف دور می‌شویم.
این مدرس قصه‌گویی یادآور شد که کارهای صورت گرفته برای ترویج قصه‌گویی در مدارس به موفقیت‌هایی دست یافت به ویژه برگزاری دوره‌ی آموزشی برای معلمان ابتدایی تهران باعث شد که آموزش و پرورش قصه گویی را جدی‌تر بگیرد و صدا و سیما هم برنامه‌هایی برای قصه‌گویی تدارک ببیند.
کارشناس مسوول معاونت فرهنگی کانون به اهمیت حضور قصه‌گویان خارجی در جشنواره‌ی بین‌المللی کانون نیز اشاره کرد و گفت که این تعامل‌ها باعث شد تا هم قصه‌گویان ایرانی و هم قصه‌گویان خارجی از یک‌دیگر نکات زیادی را فرا بگیرند به عنوان مثال قصه‌گویان ایرانی از توانایی‌های کلامی بالایی برخوردارند و در قصه‌گویان خارجی جنبه‌های هنری برجسته‌تر به نظر می‌رسد.
خانجانی در عین حال موفقیت جشنواره را منوط به حضور بیشتر بچه‌ها و تنوع قصه‌گویان کانونی و غیر کانونی دانست و پیشنهاد کرد که تعداد قصه‌گویان آزاد جشنواره افزایش پیدا کند.
وی همچنین بر این اعتقاد است که انتخاب موضوع و محور مشخص باعث می‌شود که قصه گو با محدودیت در انتخاب قصه روبرو شود و در عین حال نتواند با برخی از قصه‌ها ارتباطی منطقی برقرار کند.
این نویسنده یادآور شد که هر قصه‌گویی توانایی خاص خود را دارد و بدن و کلام او برای بازگویی نوعی از قصه مناسب است وقتی از او خواسته می‌شود قصه‌ی خاصی را بازگو کند ممکن است این قصه به اصطلاح درونی نشود و مخاطب هم با آن ارتباط برقرار نکند.
وی در عین حال تاکید کرد که برخی از قصه‌گویان دارای توانایی‌های ویژه‌ای هستند که به اصطلاح بر قصه امیرند نه اسیر و قصه‌ها کاملا در آنان درونی می‌شود.
پیشنهاد این کارشناس فرهنگی به برگزار کنندگان جشنواره این است که برخی از موضوع‌های خاص در جشنواره‌های تخصصی مانند جشنواره‌ی رضوی به مسابقه گذاشته شود و جشنواره‌ی بین‌المللی قصه گویی دارای موضوع آزاد باشد.
خانجانی با اشاره به تجربه‌ی حضور خود در جشنواره قصه گویی نروژ به این نکته اشاره کرد که قصه‌گویی، شغل برخی از این قصه‌گویان بود و با آن امرار معاش می‌کردند در عین حال یکی از این قصه‌گوها که به ایران آمده بود از ما می‌خواست جای مناسبی را برای تمرین به او اختصاص دهیم در حالی که این قصه را شاید بیش از 200 بار تکرار کرده بود و این نشانه‌ی جدی گرفتن این هنر از سوی آنان است و قصه‌گویان ما نیز باید این هنر را جدی بگیرند.
انتخاب متون مناسب برای قصه گویی و آماده سازی این متون و ایجاد نوآوری و تغییر در آن از جمله نکاتی بود که وی در ادامه به آن اشاره کرد و افزود: قصه باید برای قصه گویی آماده شود و به آن شاخ و برگ داده شود وبه اعتقاد من حتی در قصه‌های دینی نیز با حفظ چهارچوب اصلی می‌توان به نحوه پرداخت قصه دست زد و در آن تغییر ایجاد کرد.
خانجانی از در دست انتشار بودن یک کتاب جدیدش با عنوان هنر قصه‌گویی در آینده نزدیک خبر داد و گفت کتاب دیگری نیز در مرحله‌ی نگارش است که در این اثر نمونه‌هایی از متون مناسب برای قصه گویی به صورت عمده از متون کهن ایرانی جمع‌آوری و آماده سازی شده است.
وی در پایان بر اهمیت آموزش قصه‌گویان، چاپ کتاب‌های مناسب برای آنان و تهیه لوح‌های فشرده برای قصه‌گویی توسط کانون تاکید کرد.
پانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی کانون بهمن ماه امسال در ارومیه برگزار می شود.