پیام رییس اسیتج بین‌الملل: تئاتر را در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهیم

رییس سازمان بین‌المللی تئاتر برای کودکان و نوجوانان(اسیتج) با انتشار پیامی گفت: تئاتر برای همه است، ولی هنوز تئاتر برای همگان به ویژه برای کودکان در دسترس نیست چرا که بزرگ‌سالان اولویت‌های دیگری به لحاظ جغرافیایی، دسترسی، ارزش‌ها و آگاهی ها دارند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این پیام را خانم ایوت هاردی به مناسبت روز جهانی تئاتر برای کودکان و نوجوانان منتشر و در آن بر این نکته هم تاکید کرده است که بزرگسالان اغلب برای کودکان چارچوبی ایجاد کرده که کودک در آن زندگی و رشد می‌کند و هرگز به آن نمی‌رسد و بنابراین احساس هیچ اجباری برای یادگیری هم ندارد.
وی این پیام را روز اول فروردین(20 مارس) صادر کرده است اما با توجه به تعطیلات نوروز در ایران مرکز ملی اسیتج
برنامه‌های خود را به همین مناسبت روز 23 فروردین اجرا می‌کند و این پیام هم به همین دلیل اکنون منتشر شده است.
به اعتقاد رییس اسیتج بین‌الملل با توجه به ماهیت بسیار ویژه - لحظه های زنده دوسویه_ تئاتر، پنجره گران‌بهایی است که در آن هنرمندان، قادر به لمس قلب‌ها و ذهن‌ها، گوش‌ها و چشم‌های کسانی هستند که در یک هوای مشابه و در یک راه منحصر به فرد و شخصی تنفس می‌کنند. تئاتر به صورت طبیعی دارای ظرفیت محدودی برای دسترسی کودک و بزرگ‌سال است. با این حال وقتی مخاطب حضور دارد، به طور کامل و بدون محدودیت ظرفیت، برقراری ارتباط موثر، رویایی و واقعی امکان پذیر است.
ایوت هاردی افزوده است که "ما به عنوان هنرمند در این زمینه می‌توانیم موقعیت‌هایی را ایجاد کنیم که برای مخاطبان این اطمینان حاصل شود که در برخورد با تئاتر، این هنر می‌تواند فرصت‌هایی را برای تبدیل شدن آن‌ها به افرادی کنجکاوتر، هوشیارتر، شیفته‌تر و... به وجود آورد."
او از تمام مراکز ملی اسیتج در سراسر جهان دعوت کرده است که در سه سال آینده با یک صدای متحد برای دست‌یابی هدف "نگاهی به تئاتر کودک امروز" به ما بپیوندند. این پیوستن می‌تواند رسالت ما را در اسیتج محرز کند. رسالت ما این است که برای تمامی کودکان و نوجوانان این اطمینان حاصل شود که می توانند به تئاتر دسترسی داشته باشند. ما نمی توانیم به تنهایی این کار را انجام دهیم. ما برای رسیدن به این هدف کاملاً واقف هستیم که کودکان و نوجوانان نیاز دارند با افرادی قدرتمند در این زمینه با کسب تجربیات آن‌ها برخورد داشته باشند.
ایوت هاردی همچنین از دولت‌ها، آموزش و پرورش، شرکت های بزرگ، شرکت‌های کوچک، والدین و تمامی افراد در همه جا دعوت کرده است که اسیتج را برای رسیدن به این هدف یاری کنند. او همچنین از اعضای اسیتج و مراکز فعال در این زمینه در خواست کرده است که برای تعامل بیشتر کودکان با تئاتر و حمایت از کودکان و نوجوانانی که دسترسی به تئاتر ندارند، اسیتج بین‌الملل را در این راه نو یاری دهند.
پیام این مسوول بین‌المللی تئاتر با اظهار امیدواری برای این که با شنیدن شعار "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" و طنین قدرتمند آن، هر روز از سال برای هر کسی و هر کودک و نوجوانی، در هر کجای جهان فرصت تجربه‌ی دیدن تئاتر فراهم شود، به پایان رسیده است.
برنامه‌های روز جهانی تئاتر کودک ونوجوان در ایران روز چهارشنبه 23 فروردین 1391 صبح و بعد از ظهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.