نمایش خلاق در درمان بیماری زوال عقل مؤثر است

"نمایش درمانی" در بیماری زوال عقل (آلزایمر) مؤثر است و باید در کنار درمان قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر یدالله آقاعباسی با بیان این مطلب در سمینار "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" در روز جهانی تئاتر ضمن ارایه مقاله‌ی "نمایش خلاق و درمان" به معرفی چند تجربة پژوهشی در تعلیم و مراقبت بهداشت روانی، رشد هوش هیجانی، کنترل بر خود یا مهار نفس و موارد دیگر پرداخت.
          به گفته این کارگردان، تئاتر خلاق متن ندارد و از پیش تعیین نشده و متن و کار، هم‌زمان بر اساس بداهه‌سازی شکل می‌گیرد و مانند تئاتر اجرا می‌شود.
          این مدرس دانشگاه با اشاره به تفاوت تئاتر خلاق و نمایش خلاق گفت: هر جلوه‌ای که در جهان وجود دارد نمایش است اما تئاتر کاری است که آماده می‌شود و دارای نتیجه نهایی است و با مخاطب بده بستان دارد.
          آقاعباسی در ادامه افزود: نمایش خلاق قصدش اجرا کردن نیست، فرآیند محور، محصولی و به نفع دست‌اندرکاران است. در هر جلسه تمام می‌شود و هدف در آن، اجرا نیست.
          این نویسنده و مترجم همچنین تأکید کرد: سال‌ها تئاتر خلاق با نمایش خلاق خلط شده بود ولی از نمایش خلاق می‌توان به تئاتر و تئاتر خلاق رسید.
          آقاعباسی به تجربه‌ای که با معلولان عقب‌مانده ذهنی در کرمان داشت، اشاره کرد و گفت: بعد از 8 ماه کار مستمر با این گروه، آنان انضباط گروهی را پذیرفتند و کم‌کم به اجرای تئاتر پرداختند.
          وی در عین حال تصریح کرد: ما همه به تئاتر علاقه‌مند هستیم و جادوی تئاتر را می‌شناسیم اما این کافی نیست بلکه باید فعالیت‌ ما با پژوهش همراه باشد.
          وی همچنین یادآور شد در مدیریت بحران –مسایل اجتماعی- تجربه به ما نشان داده که هیچ هنری به اندازه نمایش خلاق جوابگو نیست، و ما از این هنر به خوبی توانستیم در زلزله بم استفاده کنیم و امروز آن را به عنوان یک تجربه در اختیار داریم.
          آقاعباسی در ادامه به تجربه‌های خوب استفاده از این هنر در کشورهای ارمنستان و ژاپن با کمک موسیقی، نمایش و نقاشی در مدیریت بحران اشاره کرد.
          سمینار تخصصی "نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز" صبح روز 23 فروردین 1390 با خواندن 6 عنوان مقاله هم‌زمان با برنامه‌های روز جهانی تئاتر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، ‌هنری کانون تهران برگزار شد.