نمایشگاه کتاب‌های رویکرد آموزشی رجیو امیلیا در کتاب‌خانه مرجع

مجموعه‌ای از کتاب‌های رویکرد خلاق آموزشی رجیو امیلیا در قالب نمایشگاهی با عنوان "فقط مورچه‌ها سایه ندارند" در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش روابط عمومی کانون،این کتاب‌خانه که هر ماه بخشی از منابع خود را در قالب نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد این بار در اردیبهشت 1391 و با همکاری موسسه همنوا مجموعه‌ای از کتاب‌های تازه خریداری شده از انتشارات Reggio children را با محوریت رویکرد خلاق آموزشی رجیو امیلیا به نمایش در آورده است.
رجیو امیلیا (Reggio Emilia) شهری است در شمال ایتالیا که در حدود 130 هزار نفر جمعیت دارد. بعد از جنگ جهانی دوم گروه داوطلبی از والدین، معلمان و کودکان در کنار هم جمع شدند تا جامعه‌شان را از طریق ایجاد روشی جدید برای آموزش کودکان دوباره بسازند. در سال 1991 مجله نیوزویک در مطلبی چنین نوشت که 33 مهد کودک و پیش دبستانی که در رجیو امیلیا وجود دارد، بین 10 نمونه‌ی برتر سیستم آموزشی در جهان قرار دارد.
رویکرد رجیو امیلیا، رالوریس مالاگاتسی، آموزگار ایتالیایی، راه‌اندازی کرد. تمرکز این رویکرد بر آموزش کودکان در دوران پیش دبستان به گونه ای خلاق و آزاد است.
آن ها بر این باور بودند که در سال‌های آغازین زندگی  است که کودک هویت و شخصیت خود را برای همه عمر پایه گذاری می‌کند. این باور به پایه گذاری رویکردی انجامید که آموزش به کودک را بر پایه‌ی احترام، مسوولیت پذیری و مشارکت و از طریق کاوش و پویش به پیش می‌برد. در این رویکرد،‌ کودک، پدر و مادر و محیط  مهم ترین نقش را در آموزش بر دوش دارند.
مالاگاتسی اساس روش خود را در مفهوم عبارت "صد زبان کودکی جست‌و‌جومی‌کرد و باور داشت که کودکان برای بیان و آموختن از صد زبان کمک می‌گیرند. بر این اساس کودکان بر اساس علاقه خود موضوعی را برای کاوش برمی‌گزینند و با به کار بردن حواس خود به کشف رابطه‌ها می‌پردازند و درک و دریافت‌شان را با هر زبانی که می‌خواهند از نقاشی گرفته تا پیکر تراشی، نوشتن یا بازی کردن بیان می‌کنند. ارتباط و همکاری کودکان با یکدیگر برای حل مساله و نزدیکی تنگاتنگ با طبیعت و بهره بردن از محیط برای آموزش از ویژگی‌های این رویکرد به شمار می‌رود ضمن این‌که محیط آموزش در رویکرد رجیو امیلیا با طبیعت پوند خورده است.
در همین حال کتاب‌خانه مرجع کانون در اردیبهشت امسال با همکاری موسسه همنوا علاوه بر نمایش کتاب‌ها، از تعدادی پوستر و همچنین نمایش فیلم و کلیپ نیز برای آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با رویکرد رجیو امیلیا و مجموعه کتاب‌های آن استفاده کرده است. همچنین در اقدامی خلاقانه در طول برگزاری این نمایشگاه 2 سمینار تخصصی نیز در تاریخ‌های 10 و 26 اردیبهشت برگزار می‌شود.
 حساس سازی و آگاه سازی مخاطبان مرتبط شامل مربیان کودک و پژوهشگران وکارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری و دیگر سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط نسبت به کتاب‌های این فعالیت،ارتقای باور مربیان و مسوولان نسبت به توانایی‌ها و مسوولیت پذیری کودکان با دیدن مستندات در کتاب‌های رجیو واجرای طرح به عنوان الگویی برای دیگر کتاب‌خانه‌های کشور از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.
نمایشگاه کتاب‌های رجیو امیلیا با عنوان "فقط مورچه‌ها سایه ندارند – شگفتی‌های یادگیری" اردیبهشت 1391 روزهای شنبه تا چهارشنبه و روزهای غیر تعطیل از ساعت 8 تا 16 در کتاب‌خانه مرجع واقع در تهران خیابان خالد اسلامبولی ساختمان مجتمع شهید شامران کانون برپاست.