نویسنده‌ای که با نقش‌ها و تصویرهایش می‌نویسد

نشستی تخصصی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد تا آثار محمد علی بنی‌اسدی نامزد دریافت جایزه‌ی تصویرگری هانس کریستین اندرسن مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد و در همین مراسم نیز از وی تجلیل شد.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست هم‌زمان با برپایی نمایشگاهی از آثار نامزد دریافت جایزه از این رقابت معتبر بین‌المللی در عرصه‌ی کتاب کودک و نوجوان برگزار شد و در آن سحر ترهنده داور ایرانی این جایزه همچنین جمعی از نویسندگان، مترجمان، تصویرگران و فعالان این حوزه به تجلیل از بنی‌اسدی پرداختند.
 

غلام‌رضا امامی: نقاشی‌هایش رنگین کمان است
 غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم حوزه کودک و نوجوان در این نشست درباره انتخاب بنی‌اسدی به عنوان نامزد جایزه هانس کریستین آندرسن 2012 صحبت کرد. وی گفت: وقتی در بازدید از نمایشگاه بولونیا عکس بنی‌اسدی را در غرفه IBBY در بین پنج نامزد نهایی این جایزه دیدم به ایرانی بودن خودم بالیدم.
 این نویسنده افزود: زمانی در بولتن داخلی کانون در باره بنی‌اسدی که مربی جوانی بود نوشتم: من امید بزرگی در پیشانی این مرد بزرگ می‌بینم و خیلی خوشحال شدم که این پیش‌بینی‌ام در بولونیا تحقق یافت.
 امامی در پایان خاطرنشان کرد: من اقبال ماندن در کانون را نداشتم اما دلم به مرغک آن خوش بود که این مرغک به هر بهایی بخواند، زیر این آسمان پیوسته بخواند و سرود آگاهی و آزادی برای بچه‌های این مرز و بوم سر بدهد و بنی‌اسدی این نوجوان آن روز، سرودخوانان و پای‌کوبان این راه دشوار را طی کرد.
 این مترجم اضافه کرد: برای من کارهای بنی‌اسدی یک رنگین کمان است، من به این نویسنده بزرگ که با دستش، نقشش و تصویرهایش می‌نویسد، می‌بالم.


سحرترهنده: داوران خارجی زبان طنز آثار بنی اسدی را به خوبی درک می‌کردند 
 سحر ترهنده داور جایزه هانس کریستین اندرسن با اشاره به این‌که این جایزه معتبرین جایزه ادبیات کودکان در جهان به شمار می‌رود و به نوبل کوچک معروف است، گفت: این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده یا تصویرگر ارایه می‌شود که معیارهای کلی مانند استمرار در کار، بالا بودن سطح ادبی و هنری اثر و داشتن سهم پایدار را دارا باشد.
 وی تصریح کرد مهم‌ترین دلیلی که شورای کتاب کودک بنی‌اسدی را نامزد این جایزه کرد کیفیت بالای آثار، تصویرگری مستمر از سال 1362 تا به امروز، خلق‌ آثار برای گروه‌های سنی متفاوت، تصویرگری بیش از 80 عنوان کتاب در گونه‌های ادبی مناسب، اصالت در کار و دارا بودن رنگ و بوی بومی و استفاده از عناصر فرهنگی و بومی بوده است.
 وی در ادامه اظهار داشت سهم پایداری که بنی‌اسدی در آموزش و تأثیر در نسل‌های مختلف تصویرگری داشته از دیگر عوامل انتخاب وی برای دریافت جایزه هانس کریستین اندرسن است.
 داور جایزه هانس کریستین اندرسن همچنین افزود: بنی‌اسدی در مجموعه آثارش بسیار تجربه گرایانه عمل کرده و به یک تکنیک در کار بسنده نکرده و از تکنیک‌های مختلف در زمان‌های مختلف استفاده و به سبک شخصی دست پیدا کرده و کارهایش قابل شناسایی و آثارش به امضای شخصی بدل شده است.
 ترهنده اضافه کرد: بنی‌اسدی آهسته و پیوسته و بدون جشنواره‌زدگی برای باور خود و بچه‌های این مرز و بوم کار کرده است. آزادی در خط و حرکت از دیگر ویژگی‌های آثار این تصویرگر موفق عنوان شد.
 وی با بیان توجه ویژه داوران به طنز آثار بنی‌اسدی در این‌باره گفت: داوران بین‌المللی با وجود بی‌اطلاعی از متن کتاب‌های بنی‌اسدی به خوبی طنز آثار او را درک کردند.
 ترهنده با بیان حمایت‌های مالی ناشران خارجی از تصویرگران موفق اظهار امیدواری کرد در ایران نیز اتفاقات مشابهی رخ دهد. وی گفت: پیتر سیس تصویرگر برگزیده جایزه آندرسن 2012 از چهار سال حمایت مالی ناشرش برخوردار بود و موفق شد تصویرگری ماندگار کتاب "سیمرغ" اثر عطار را خلق کند و این جایزه را به دست آورد.


وحید طوفانی: بنی اسدی در جهان می‌درخشد
 وحید طوفانی رییس کتاب‌خانه مرجع کانون نیز در این نشست، با اظهار تاسف از مختصر بودن مراسم تجلیل از بنی‌اسدی گفت: البته جامعه از این موضوع متضرر می‌شود و گرنه بنی‌اسدی در جوامع بین‌المللی می‌درخشد.
 مشاور مدیرعامل کانون در ادامه افزود: من در کودکی عضو کتابخانه کانون بودم و امروز در این جایگاه قرار دارم. کانون تنها سازمان دولتی است که در بخش فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند و من افتخار می‌کنم که در کانون مشغول هستم.


نوش‌آفرین انصاری: پرونده هنرمند نشانگر جایگاه واقعی اوست
 نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک در این نشست خاطرنشان کرد: تصویرگر و نویسنده‌ای که در صحنه بین‌المللی معرفی می‌شود باید پرونده‌ کاری او ‌در عمق مورد تأیید باشد.
 انصاری در ادامه گفت: داور در حدی می‌تواند معرف شخصیت و فرهنگ کشورش باشد و کار زیادی نمی‌تواند برای هنرمند انجام دهد و پرونده هنرمند است که او را ارتقا می‌دهد و به جایگاه واقعی‌اش می‌رساند.
 وی در پایان از همکاران کانون و شورا تشکر کرد و گفت: کانون نقش بزرگی را در مورد نویسندگان، تصویرگران، فیلم‌سازان و کسانی که در زمینه موسیقی و تئاتر کار می‌کنند، ایفا می‌کند.


علی هاشمی شهرکی: بنی‌اسدی نقش موثری در مدرن شدن تصویرگری ایرانی دارد
 علی هاشمی‌شهرکی مدیرعامل انجمن فرهنگی هنری تصویرگران دیگر سخنران این نشست گفت: بنی‌اسدی تصویرگری است که به دنبال پیدا کردن هویت ایرانی، شرقی و شخصی در آثارش بوده و یکی از کسانی است که نقش موثری در مدرن شدن تصویرگری ایرانی داشته‌ است.
 مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران جستجوگری و کنکاش را یکی از ویژگی‌های آثار بنی‌اسدی دانست و گفت: همین ویژگی سبب شده پیش روی کسانی که آثار او را دنبال می‌کنند همیشه راه‌های جدیدی باز شود و این اتفاق ساده‌ای نیست که به راحتی قابل دسترسی باشد.
 وی در باره سبک شخصی این تصویرگر گفت: بنی‌اسدی دنیای منحصر به‌ فردی دارد که به خاطر جستجوگری‌اش تمام شدنی نیست. محور تصویرگری بنی‌اسدی طراحی دنیای شخصی خودش است.
 هاشمی‌شهرکی در پایان سخنانش اظهار داشت: بنی‌اسدی معلم سخاوت‌مندی است که مدام در مسیرش و در جستجوگری‌اش هر چه را به دست می‌آورد برای شاگردانش در طبق اخلاص می‌گذارد و ارتباط بین استاد و شاگرد برای او یک جور مطالعه بوده و همین رابطه است که به دنیای تصویری او غنا می‌بخشد.


کوروش پارسانژاد: بنی اسدی معلمی که همیشه روزآمد است
 کوروش پارسانژاد سرپرست گرافیک کانون در بخشی از این نشست تأکید کرد بنی‌اسدی آنقدر پیوسته، درست و با ساماندهی کار کرده است که نامزدی در جایزه آندرسن چیزی به اعتبارش اضافه یا کم نمی‌کند.
 سرپرست بخش گرافیک کانون در باره ویژگی‌های آثار بنی‌اسدی اظهار داشت: رسیدن به یک حس و حال شخصی در کنار احترام گذاشتن به مخاطب، ترکیب‌بندی‌های محکم، پالت رنگی گسترده و متناسب با روحیات مخاطبان گروه‌های سنی مختلف، دفورماسیون و شخصیت‌سازی‌های خاص خود از جمله خصوصیات کارهای بنی‌اسدی است.
 وی ادامه داد: علاوه بر خصوصیات بیان شده، بنی‌اسدی سال‌ها معلمی کرده است و درس دادن مکمل کار حرفه‌ای هنرمند است. کلنجار رفتن با دانشجو سبب می‌شود معلم، خودش را به روز نگه دارد و چیزهایی را نیز در تقابل با دانشجو بیاموزد.


کمال طباطبایی: جهان بنی‌اسدی لطیف، طناز و پر از انگاره‌های جاودانی است
 کمال طباطبایی تصویرگر کتاب‌های کودک در این نشست گفت: بنی‌اسدی از معدود هنرمندان تصویرگری است که به صورت مستمر و پیوسته در فضای تصویرگری کتاب کودک و نوجوان حضوری همیشگی داشته و دارد.
 وی در ادامه خاطرنشان کرد: جهانی که از دریچه نگاه بنی‌اسدی بر ما گشوده می‌شود جهانی لطیف، طناز و پر از انگاره‌های جاودانی است که از قرون گذشته در ما پدیده آمده و او آنها را باز‌آفرینی کرده و برای نسل ما و آینده به یادگار گذاشته است.


بهزاد غریب‌پور: بنی اسدی به کودکی‌اش وفادار است
 بهزاد غریب‌پور تصویرگر کتاب‌های کودک و عضو کمیته جوایز تصویر شورای کتاب کودک نیز در سخنانی اظهار کرد: بنی‌اسدی به کودکی‌اش وفادار بوده و باعث افتخار است که اسم او در فهرست جایزه هانس کریستین اندرسن جای گرفته است.


شهرام اقبال‌زاده: تنوع در تصاویر بنی‌اسدی تحسین برانگیز است
 شهرام اقبال‌زاده با اشاره به سخن هگل که پایه هنر بزرگ را صمیمت و صداقت دانسته، گفت: فروتنی، صمیمیت و محبت از ویژگی‌های اخلاقی بنی‌اسدی است و افزود: فروتنی باعث تداوم خلاقیت بنی‌اسدی بوده و سبب شده او هنرش را تجاری نکند.
 این مترجم و منتقد کتاب‌های کودک و نوجوان افزود: من صلاحیت صحبت در باره ویژگی‌های تخصصی آثار بنی‌اسدی را ندارم اما به عنوان یک علاقه‌مند ادبیات کودک فکر می‌کنم تنوع در تصاویر این هنرمند قابل تحسین است.


محمد علی بنی اسدی: نقاشی‌هایم بازتابی از آلام من است
 بنی‌اسدی در بخشی از این نشست گفت من جزء نسلی بودم که خیلی سریع عضو کتابخانه کانون و جذب کار برای کودکان و نوجوانان شدم و از نزدیک با مجموعه کانون آشنا بودم. کانون فعالیت گسترده‌ای داشت و حتی به دور افتاده‌ترین روستا هم کتاب‌رسانی می‌کرد. سال‌های بعد هم کانون کارهای جذابی را ادامه داد اما متاسفانه من در آن سال‌ها سعادت همکاری با کانون را نداشتم.
 وی در پایان این نشست ضمن تشکر اظهار داشت در نقاشی‌هایم مقداری آلام خودم را توضیح می‌دهم ولی در تصویرگری‌ها به ناشر و مخاطب فکر می‌کنم.
 او همچنین گفت: در حال حاضر برایم جذاب است که متون کهن را کار کنم، کلیله و دمنه را در دست دارم.
 در پایان این نشست، لوح تقدیر و هدیه‌ای از طرف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به محمدعلی بنی‌اسدی اهدا شد.
 محمد علی بنی‌اسدی تصویرگر ایرانی به عنوان نامزد دریافت جایزه‌ معتبر جهانی هانس کریستین اندرسن 2012 معرفی شد و توانست به جمع پنج نامزد برگزیده مرحله پایانی این جایزه راه یابد.
 پخش نماهنگی با موضوع "گذری تصویری بر زندگی بنی‌اسدی" کار مسعود ناصری از برنامه‌های این نشست بود.
گفتنی است نمایشگاهی نیز در روزهای 6 تا 10 خرداد با مشارکت شورای کتاب کودک در نگارخانه مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون استان تهران برگزار شد.