جشنواره عکس کودک هم سالانه برگزار می‌شود

کانون با داشتن نزدیک به هزار مرکز فرهنگی هنری در سراسر کشور توانایی برگزاری جشنواره عکس کودک با ظرفیت حضور حداقل ده هزار نفر را داراست و از سال 1392 این رویداد مهم به صورت سالانه اجرا خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آیین پایانی هفتمین جشنواره عکس کودک با بیان این مطلب گفت: از آن‌جا که نام کانون به بچه‌ها تعلق دارد، پس باید به کار و تلاش و نگاه آنان بیشتر بها بدهیم و به همین منظور از سال 1392 این جشنواره را به شکل سالیانه برگزار خواهیم کرد و انتظار می‌رود با تبلیغات مناسب به جایی برسیم که بتوان جشنواره عکس را به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری در دوره هشتم به جامعه معرفی کنیم.
مدیرعامل کانون، دوره هشتم جشنواره عکس را فرصت مناسبی برای پرداختن به ابعاد گوناگون زندگانی سراسر نور و روشنایی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام دانست و افزود: ما این تعداد شرکت‌کننده در جشنواره عکس کودک را به فال نیک گرفته و از همین جا اعلام می کنیم که کودکان و نوجوانان عزیز در سال آینده با دو موضوع آزاد و امام رضا علیه‌السلام می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و امید داریم مخاطبان این فعالیت ارزشمند فرهنگی، نگاه هنری خود را در قاب عکس قرار داده و در جشنواره هشتم حضور پیدا کنند.
وی از عکاسی به عنوان یکی از زبان‌های مشترک بین انسان‌ها همچون نقاشی، فیلم و انیمیشن نام برد و یادآورشد: این هنر آن قدر توانمند است که می‌تواند با زبان تصویر به راحتی پیام خود را به دیگر انسان‌ها منتقل کند و عکاسان در کار خود صداقت دارند و در این میان کودکان و نوجوانان، پاکی و صداقت خود را در قاب دوربین گذاشته و به عنوان صادق‌ترین‌ها برای داوری نزد ما می‌فرستند.
رضایی از دست‌اندرکاران و مسوولان برگزاری جشنواره عکس کودک در کانون خواست تا برای این مهم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تداخلی با برنامه‌های امتحانات مدارس بچه‌ها نداشته باشد و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند بتوانند با آرامش بیشتری در این فعالیت هنری شرکت کنند.
در بخش دیگر این مراسم اسماعیل عباسی دبیر جشنواره به جای قرائت بیانیه و گزارش، متن تلفیق شده‌ای ارایه کرد و گفت: 6 دوره تجربه نشان داد که حضور عکاسان بزرگسال اگرچه به رونق جشنواره می‌افزود و آمار آثار دریافتی را بالا می‌برد اما آثار هنرمندان خردسال در سایه‌ی توانایی‌های فنی آثار بزرگسالان رنگ می‌باخت.
وی خاطرنشان کرد: در جشنواره هفتم به جای دریافت عکس، آثار هنرمندان خردسال‌مان را از طریق لوح فشرده دریافت کردیم. این یعنی کاستن از هزینه چاپ عکس برای عکاسان و حذف هزینه کمرشکن پست برای عودت دادن آثار پذیرفته نشده که همه ساله به دبیرخانه جشنواره تحمیل می‌شد.
دبیر هفتمین جشنواره عکس کودک و نوجوان در باره عکس‌های راه‌یافته به نمایشگاه توضیح داد: هیئت داوران از میان 5148 عکس 129 عکس از 93 عکاس را برای ارایه در نمایشگاه برگزید که سهم کودکان 47 عکس و سهم نوجوانان 82 عکس بود.
اسماعیل عباسی در خاتمه یادآور شد: در همدستی با هنرمندان خردسال، جشنواره هفتم ارتفاع قاب عکس‌های نمایشگاه را پایین‌تر آورده است، گفتیم به جای آن‌که خردسالان سر به هوا باشند، این‌بار بزرگسالان سر به زیر شوند.