برای کودکان کتاب‌های خوب انتخاب کنید

وزیر آموزش و پرورش در پیامی به مناسبت هفته کتاب از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان تربیتی خواست که از کتاب به عنوان مهم‌ترین ابزار تربیتی استفاده کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علی اصغر فانی در این پیام که هم‌زمان با بیست ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی منتشر شده است از مربیان کانون و مربیان تربیتی به عنوان کسانی که در صف اول و خط مقدم تربیت فرزندان کشور قرار گرفته‌اند یاد و انتخاب کتاب خوب و شایسته در بازار پرتلاطم کتاب را از مهم‌ترین انتظارهای خود از آنان عنوان کرده است.
وزیر آموزش و پرورش در این پیام که در آیین تجلیل از مروجان توسعه کتاب‌خوانی کانون خوانده شد همچنین از این مربیان خواسته است به ارایه‌ی سیر مطالعاتی و شیوه‌ی درست کتاب‌خوانی در میان دانش‌آموزان بپردازند و البته تاکید کرده که در این مسیر به روز بودن مطالعات بسیار مهم و ضروری است.
وی در همین پیام توصیه‌هایی نیز برای ترویج کتاب‌خوانی به مدیران و معلمان مدارس و اولیای دانش‌آموزان داشته است.
همایش تجلیل از مروجان توسعه کتاب در میان کودکان ونوجوانان ایرانی صبح روز 28 آبان 1392 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌، هنری کانون تهران و با حضور مدیرعامل و دیگر مسوولان کانون برگزار شد.
متن کامل این پیام در پایگاه خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است.
 
متن کامل پیام علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به شرح زیر است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«الم ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین»
   بزرگ‌ترین معجزه پیامبران الهی، قرآن است. کتابی برای هدایت پرهیزکاران و هم از این جهت کتاب، مقدس‌ترین و موثرترین رسانه در تمام طول تاریخ بوده‌است و خواهد بود و بر آموزش و پرورش فرض است که چنین نعمت گران‌بهایی را ارج نهد و بر صدر نشاند. فرصت« هفته کتاب جمهوری اسلامی» رامغتنم می‌شمارم و ضمن تبریک این هفته به اهل قلم، نکاتی را به همکاران و نیز فرزندانم عرضه می‌دارم.
 
 معلمان عزیز
     شما رکن اصلی آموزش و پرورش هستید و نیک می‌دانید که هر قدر شما، خود با کتاب مأنوس باشید، شاگردان‌‌تان نیز به مطالعه و استفاده از کتاب علاقه‌مندتر خواهند شد.
خواندن کتاب‌های تخصصی در رشته‌های مرتبط تحصیلی یک شرط لازم است ولی کافی نیست؛ یک معلم باید مطالعات دیگری هم در زمینه‌های اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، ادبی و اجتماعی داشته باشد تا بتواند به عنوان الگو، در زندگی شاگردانش نقش‌آفرین باشد.
 
مدیران محترم
   سنگینی بار تعلیم و تربیت بر دوش شماست. انتظار دارم توجه جدی‌تری نسبت به کتاب‌خانه‌های مدارس و آموزشگاه‌ها داشته باشید. بهترین فضای مدرسه و با تجربه‌ترین همکارانتان را برای اداره کتاب‌خانه انتخاب کنید تا به روزی برسیم که کتاب‌خانه‌های مدارس، از فعال‌ترین و با نشاط‌ترین محیط‌های آموزشی ما باشد.. انشاءالله
 
مربیان گرامی تربیتی/ مربیان عزیز کانون پرورش فکری
    شما در صف اول و خط مقدم تربیت فرزندان کشور هستید پس انتظار بیش‌تری از شما می‌رود که از کتاب به عنوان مهم‌ترین ابزار تربیتی استفاده کنید. انتخاب کتاب خوب و شایسته در بازار پرتلاطم کتاب، ارایه‌ی سیر مطالعاتی و شیوه‌ی درست کتاب‌خوانی و استفاده از کتاب از وظایف اصلی شماست و صد البته در این مسیر به روز بودن مطالعات بسیار مهم و ضروری است.
 
اولیای بزرگوار
   ما و شما در کنار هم وظیفه‌ی تربیت و آموزش فرزندان ‌مان را بر عهده داریم؛ بنابراین باید هر چه می‌توانیم به یکدیگر نزدیک شویم و با هم مشارکت داشته باشیم  که اگر چنین شود؛ اتفاقات بزرگ و مبارکی در عرصه‌ی آموزش و پرورش کشور خواهد افتاد .از این رو از شما مسالت دارم در همه‌ی موضوعات مربوط به فرزندان‌تان در کنار و همراه ما و مدارس باشید. یکی از مهم‌ترین موضوعات، کتاب و عادت دادن فرزندان‌تان به مطالعه می‌باشد. خانه‌های ما باید پر از کتاب و کاغذ و قلم باشد و فرزندان ما باید عادت مطالعه را از خانه به مدرسه بیاورند و چه خوب و درست است که کودکان، نوجوانان و جوانان ما با کتاب به خواب روند و با کتاب شیرینی زندگی‌شان مضاعف شود.
حرف‌های زیادی است که باید درباره‌ی کتاب و نقش آن در آموزش و پرورش زده شود که امیدواریم در مناسبت‌های بعدی این مجال فراهم شود. مجدداً هفته‌ی کتاب را به همه‌ی اهالی قلم و تمامی همکاران و دانش‌آموزان و اولیای عزیز ایران اسلامی تبریک می‌گویم و مطمئن هستم دولت محترم و مسوولان ذیربط، آموزش و پرورش را در راه ارتقای فرهنگ مطالعه، پیش از گذشته یاری خواهند داد.