پاسخ به نیازهای کودکان در کانون با شیوه‌های نوین و خلاقانه

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نخستین نشست وزیر آموزش و پرورش با کارشناسان کانون از تغییر در برخی شیوه‌ها و سیاست‌های کانون خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده با اشاره به نزدیک به نیم قرن فعالیت کانون در کشور یادآور شد که اکنون فرصت مناسبی در دوره‌ی مدیریت جدید پیش آمده است تا نگاهی همه‌جانبه و تحلیلی به فعالیت‌های خود بیندازیم و دست به بازنگری بزنیم.
وی با بیان تاریخچه‌ای از فعالیت‌های کانون و ویژگی‌های آن، همچنین فرصت‌های پیش رو در حضور علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که تحلیل شرایط فرهنگی فعلی کشور و بررسی نیاز های کودکان و نوجوانان با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای نوین، خلاقانه و روزآمد و با تکیه بر فرهنگ دینی و ملی بسیار ضروری است و این مهم را به صورت تحلیل فکری و با تشکیل اتاق‌های فکر و شوراهای مشورتی آغاز کرده‌ایم.
مدیرعامل کانون جایگاه و موقعیت کانون از نگاه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید را ممتاز ارزیابی کرد و گفت: رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری کاملا راهبردی و کلیدی بود و ایشان نقشه‌ی راه کانون را به خوبی ترسیم کردند توجه به پیوست‌های فرهنگی در تولید مورد تاکید معظم‌له بود همچنین توسعه‌ی سطح پوشش فعالیت‌ها و تولیدات کانون در مدارس کشور از جمله مسایلی است که باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت بگیرد.
 وی توجه به جهت‌گیری محتوایی فعالیت‌های کانون بر محور تربیت دینی و انقلابی، با روش‌های جذاب و کودکانه، ایجاد امکان به کارگیری نیروهای توانمند و متخصص در عرصه‌های هنری ادبی و فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های بیرون از کانون و بازنگری در فرآیند‌های و محتوای آموزش زبان‌های خارجی در کانون و پالایش محتوای آموزشی زبان‌های خارجی از مفاهیمی که مروج سبک زندگی غربی است، را از دیگر رویکرد‌های کانون در دوره‌ی جدید مدیریت برشمرد.
حاجیان‌زاده همچنین گفت: کانون باید در عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و ادبی به الگویی برای سایر بخش‌ها تبدیل شود و با تولید محصولات فاخر در این زمینه محوریت داشته باشد.
در سخنان مدیرعامل کانون توجه ویژه به اعضا و مربیان به منظور تقویت ارتباط چهره به چهره با آنان مورد تاکید قرار گرفت و او خاطرنشان کرد که تولیدات کانون باید به سمت مراکز و اعضا سوق پیدا کند.
همچین توجه به حضور فعال در رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه‌ی ملی از مهم‌ترین محورهای سخنان مدیرعامل بود و وی با بیان این که این حضور تنها از طریق تبلیغ و اطلاع‌رسانی میسر نمی‌شود تاکید کرد که باید برنامه‌هایی برای حضور در شالوده‌ی فرهنگی و برنامه‌های رسانه‌ی ملی طراحی کنیم که البته کارهایی هم صورت گرفته است.
حاجیان‌زاده در ابتدای این نشست عنوان کرد که کانون دارای 890 مرکز فرهنگی، هنری و بیش از 200 مرکز آموزشی کانون زبان ایران در بیشتر شهرهای کشور است و 600هزار کودک و نوجوان، عضو مراکز آن هستند.
مدیرعامل کانون در این نشست در حضور وزیر آموزش و پرورش، خوش‌نامی در افکار عمومی، تربیت چهره‌های شاخص در عرصه‌های فرهنگی و هنری و کسب اعتبار در مجامع بین‌المللی را از ویژگی‌های بارز کانون طی نزدیک به 50 سال فعالیت برشمرد.
حاجیان‌زاده بخشی از سخنان خود را به طرح مشکلات شغلی و معیشتی کارکنان و مربیان کانون - که به گفته‌ی وی شمار آنان بیش از 7هزار نفر است - اختصاص داد و خواستار توجه بیشتر به این مشکلات شد.
در این نشست که صبح روز 21 دی 1392 در تهران برگزار شد علی خاکبازان نویسنده و مترجم از سوی معاونت تولید، نرگس جعفری کارشناس مسوول معاونت فرهنگی، زهرا سمنانی مربی مسوول مرکز شماره 9 کانون تهران به نمایندگی از مربیان، محمد رضا سهرابی مدیر روابط عمومی کانون زبان ایران و سعیده ارگانی کارشناس مسوول امور بین‌الملل کانون نیز به ارایه‌ی گزارش و طرح دیدگاه‌ها و خواسته‌های حوزه‌های فعالیت خود پرداختند.
علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست به بیان انتظارات خود از کانون و نقش آن در نظام تعلیم و تربیت کشور پرداخت.