روایتی از زندگی وجیه‌الله فردمقدم در قاب مستند

مستند «حرکت در سکوت» روایت‌گر بخش‌هایی از زندگی مرحوم وجیه‌الله فردمقدم فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و استاد انیمیشن شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فیلم کوتاه «حرکت در سکوت» به کارگردانی سیدحمید میرحسینی با مدت زمان 21 دقیقه توسط امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.
بر اساس این خبر، در این مستند به علاقه فردمقدم از دوران کودکی به حرکت، خاطره‌هایی که بخشی از آن‌ها پس از دریافت هدیه‌ای به نام گردونه تصویر در وی ماندگار شد و هدیه‌ای که با جان دادن به نقاشی‌هایش روزهای کودکیش را سرشار از درک و زیبایی کرده است، توسط راوی فیلم اشاره می‌شود.
در این فیلم، هنرمندان عرصه‌ی انیمیشن و سینمای کودک و نوجوان مانند عبدالله علیمراد انیماتور، پرویز کلانتری نقاش، نازنین سبحان‌سربندی انیماتور، مهین جواهریان انیماتور، هادی یقین‌لو انیماتور و مدیر امور سینمایی کانون و محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مطالب و خاطراتی را از این استاد انیمیشن بیان کرده‌اند.
در عین حال، در مستند «حرکت در سکوت» بخشی از فیلم‌های فردمقدم همچون «مزاحم‌ها»، «تقلید»، «جورجورک»، «بازگشت»، «در کنار هم، با هم»، «لالایی عاشورا»، «یار هم، در کنار هم»، «لی‌لی لی‌لی حوضک» و «مرد و قولش» و جوایزی که فیلم‌های او در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی مانند جشنواره‌های چکسلواکی، سینانمای پرتغال، پویانمایی تهران، فیلم رشد و فیلم فجر دریافت کرده، نمایش داده می‌شود.
در پایان این فیلم مستند، گوشه‌هایی از مراسم باشکوه تشییع و به خاک سپاری استاد انیمیشن ایران پخش می‌شود.
در این فیلم از علی گنج‌کریمی به عنوان تهیه کننده، محسن حموله مجری طرح، علی‌رضا رازانی راوی، سمیرا شیخ‌مظفری مدیر تولید و برنامه‌ریز و حسام جعفری انتخاب موسیقی نام برده شده است.
همچنین سیدحمید میرحسینی و زهرا استاد نارویی به عنوان نویسندگان، جمال دهقان به عنوان صدابردار، همایون هاشمی به عنوان دستیار کارگردان و احسان حشمتی به عنوان صداگذار و میکس در ساخت این فیلم همکاری داشته‌‌اند.
قرار است این فیلم برای اولین بار در بزرگداشت فردمقدم این پایه‌گذار انیمیشن کانون در هفتمین جشنواره فیلم «کودکان برای کودکان» طی روزهای 29 و 30 بهمن در کانون استان قزوین به نمایش درآید.
زنده یاد فردمقدم روز 17 فروردین سال 1392 زندگی را بدرود گفت.