پشتیبانی کانون از فعالان حوزه‌ی کودک و نوجوان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تلاش برای گسترش ارتباط با نهادها و سازمان‌های فعال در حوزه‌ی کودک و نوجوان را از مهم‌ترین رویکردهای کانون در سال 1393 دانست و گفت: همه‌ی فعالان این عرصه، باید کانون را به عنوان یک یار و همراه و پشتیبان در کنار خود ببینند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در نخستین روز کاری کانون در سال 1393، ارتباط‌های فرانهادی و تعامل با سایر نهادها و تشکل‌های فرهنگی‌هنری فعال و موثر در حوزه‌ی کودک ونوجوان را برای کانون ضروری دانست و یادآور شد که تلاش کانون بر این است که خود را به عنوان رقیب مطرح نکند و همه احساس کنند که از آن‌ها - از سوی مجموعه‌ای که در این حوزه از مرجعیت برخوردار است - حمایت می‌شود. آن گاه آنان نیز از کانون تاثیر خواهند گرفت.
وی در این نشست که روز 16 فروردین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون تهران برگزار شد، رویکردهای جدید کانون در سال پیش روی را در ده بند تشریح کرد و در بخشی از این سخنان «حرکت به سمت گسترش پوشش مخاطبان» را از دیگر رویکردهای کانون برشمرد و افزود: هنوز تعداد زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان در کشور از امکانات و توانمندی‌های کانون بی‌بهره‌اند و باید به این سمت حرکت کنیم که تمامی مدارس از کتاب‌ها و محصولات کانون بهره‌مند شوند در عین حال در یک چهارچوب زمان‌بندی شده و مشخص باید به دنبال این باشیم که دانش‌آموزان از فعالیت‌های کانون استفاده کنند از این راه می‌توانیم شمار بیشتری از آنان را جذب کنیم و سطح کیفی و کمی اعضای کانون را بالا ببریم.
«انسجام بخشی بین برنامه‌ها، فعالیت‌های مراکز فرهنگی، هنری و جشنواره‌ها و پرهیز از موازی‌کاری و ازهم گسستگی و ایجاد ارتباط معنی‌دار بین بخش‌ها»، «تبیین محتوای محصولات و تولیدات مبتنی بر ارزش‌های انقلاب با تاکید بر ایجاد جذابیت، نوآوری متناسب با روحیه‌ی مخاطبان و شکوفایی استعدادهای آنان در کنار تقویت توان تفکر، روحیه‌ی پرسش‌گری، آموزش‌ مهارت‌های زندگی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مراقبت از رخنه و نفوذ فرهنگی غرب»، «توجه به تولید و ارزش‌گذاری محصولات فرهنگی‌هنری در دو سطح حرفه‌ای و فاخر و مبتنی بر ابتکارها و خلاقیت‌های اعضا» از دیگر رویکردهایی بود که حاجیان‌زاده در این مراسم به آن اشاره کرد.

تحلیل زوایای پیام رهبری در کانون
وی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به نام‌گذاری سال 1393 از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» تاکید کرد که کانون باید در تحقق منویات رهبر انقلاب در این زمینه به صورت جدی تلاش کند.
حاجیان‌زاده یادآور شد که این نام‌گذاری تنها بیان یک شعار نیست و باید تمامی زوایای آن در کانون مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد ما این مساله را در برنامه‌های سال 1393 که تا یک ماه آینده ابلاغ می شود، مورد توجه قرار خواهیم داد.
وی اظهار امیدواری کرد که با تدوین نظام برنامه‌ریزی و مدیریت در کانون از نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب پیروی کنیم و مدیریت در کانون به واقع مدیریت جهادی باشد. 

معرفی کانون در افکار عمومی، گسترش ارتباط‌های جهانی
مدیرعامل کانون هم‌چنین در بند دیگری از سخنان خود، «معرفی کانون در افکار عمومی را متناسب با حضور مثبت و تاثیرگذار در حوزه‌ی کودک و نوجوان» امری مهم و ضروری عنوان کرد و گفت حضور رسانه‌ای و تبلیغاتی برای جلب اعتماد عمومی باید با حضور کیفی و مفهومی تولیدات در عرصه‌ی رسانه‌ی ملی و رسانه‌های دیگر همراه باشد.
وی در همین حال «حضور در عرصه‌های بین المللی و فعال‌سازی ارتباط‌های جهانی» را با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد که از این طریق فرهنگ ایرانی و اسلامی و توانمندی‌های کانون به مجامع بین‌المللی عرضه می‌شود.

تقویت بنیه‌ی اقتصادی و تدوین نظام برنامه‌ریزی و مدیریت
سه بخش دیگر از رویکردهایی که وی در این مراسم به آن اشاره کرد به مساله‌ «تقویت بنیه‌ و مقاوم‌سازی اقتصاد کانون با مدیریت بر هزینه‌ها، بهینه‌سازی مصرف بودجه و حذف هزینه‌های غیر ضروری»، «سامان‌دهی نظام برنامه‌ریزی و مدیریت در کانون» و «مساله‌ی نیروی انسانی» اختصاص داشت.
حاجیان‌زاده نظام برنامه‌ریزی و مدیریت کانون را مبتنی بر نهادینه‌سازی برنامه‌ها و پرهیز از تصمیم‌گیری‌های مقطعی و سلیقه‌ای خواند و تاکید کرد که این رویکرد بر اساس نگاهی جامع به مسایل جامعه و نیازهای مخاطبان و با تکیه بر بهره‌گیری از خرد جمعی و پژوهش در تصمیم‌سازی‌ها و نگاهی کارشناسانه و منتقدانه به امور طراحی شده است و بر این اساس به واقع معتقدیم که باید با مشارکت جمعی کارها را دنبال کنیم و بدانیم که نقد منصفانه، کانون را ارتقا خواهد داد و این موضوع به عزمی عمومی نیاز دارد.

بهینه‌سازی وضعیت معیشت کارکنان بر پایه‌ی عدالت
مدیرعامل کانون بخش دیگری از سخنان خود را در جمع همکاران کانون به مساله‌ی نیروی انسانی در سازمان اختصاص داد و بار دیگر یادآور شد که علاوه بر اهمیت توانمندسازی نیروها و ارتقای دانش و مهارت‌های آنان در عرصه‌های فرهنگی و هنری باید به دنبال ایجاد امنیت روانی و فضایی عاطفی در کانون - بدور از جنجال و با حفظ کرامت انسانی و جایگاه فرهنگی آنان- باشیم.
حاجیان‌زاده در این زمینه خاطر نشان کرد که نگاه ما به نیروهای سازمانی کانون نگاهی مصرفی نیست که تنها بخواهیم از قابلیت‌های آنان بهره‌مند شویم بلکه باید به مسایلی مانند تاثیر آنان بر مخاطب توجه کنیم و کانون را مکانی برای ارتقای نیروی انسانی بدانیم.
وی ادامه داد ایجاد این انتظار که ما می‌خواهیم تمامی مشکلات شغلی و معیشتی همکاران را حل کرده و حقوق آنان را دو برابر و همه‌ی قراردادی ها را رسمی کنیم به واقع غیر عملی است اما رویکرد ما بهینه‌سازی شرایط اشتغال و معیشت بر پایه‌ی عدالت و ضوابط شفاف است این مشکلات بی‌تردید در شکل غیر متعارف حل نمی‌شود.
مدیرعامل کانون تصریح کرد رعایت عدالت در این حوزه و رفع تبعیض تنها از طریق تدوین ضوابط شفاف امکان‌پذیر است و البته ما تلاش می کنیم روز به روز شرایط مناسب‌تری را در این زمینه فراهم کنیم و از دغدغه‌های همکاران کاسته شود چرا که این مهم باعث ایجاد رضایت‌مندی بیشتر در کارکنان و ایجاد انگیزه‌های درونی در آنان می‌شود.
حاجیان‌زاده در همین بخش از صدور احکام کارگزینی سال 1393 تمامی همکاران سراسر کشور در روزهای تعطیلات نوروزی توسط معاونت اداری مالی کانون و واریز پاداش معوقه‌ی نیم سال دوم سال 1392 به حساب آنان طی روزهای آینده خبر داد.
در مراسم نخستین روز کاری سال 1393 کانون، دو سرود توسط اعضای مرکز شماره 40 و چند قطعه موسیقی توسط دو عضو نابینای مرکز فراگیر شماره 21 کانون تهران اجرا شد.
اجرای قصه‌گویی توسط مهدی محمدیان با موضوع مرزداران غیور ایرانی به بهانه‌ی اسارت آنان در دستان گروه‌های تروریستی و ادای احترام به گروهبان شهید «جمشید دانایی‌فر» و نمایش نماهنگی با عنوان «نگاه نو» بخش‌های دیگری از این آیین بود، که از سوی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون تدارک دیده شده بود.