تکریم معلمان و مربیان، احترام به کرامت انسانی است

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی تاکید کرد که بزرگ‌داشت مقام و منزلت معلم تنها به ارج نهادن به آموزگاران و دبیران مدارس در چهارچوب نظام رسمی آموزش محدود نمی‌شود و از این زاویه مربیان کانون هم در شمار معلمان قرار می‌گیرند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این پیام که به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم منتشر شده است، گفته است که این روز در جامعه‌ی ما تنها به تکریم علم و دانش‌اندوزی در حوزه‌ی آموزش رسمی محدود نمی‌شود بلکه بزرگ‌داشت مجموعه‌ای از ارزش‌های والای انسانی و تکریم یک فرهنگ متعالی و بزرگ‌داشت پویه‌ی انسان در طریق رستگاری است.
وی در ادامه این پیام آورده است: بزرگ‌داشت روز معلم در حقیقت ادای دین است به حاملان مشعل دانایی در درازنای تاریخ، تجدید بیعت است با آرمان‌های پیامبران الهی و احترام ویژه است به کرامت انسان و در کلامی جامع، نشانه‌ای است از حرمت به مقام شامخ خلیفه‌اللهی انسان و تلاشی در جهت تعمیق مناسبات استاد و شاگرد در فرهنگ اسلامی و اجتماع ایرانی است.
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از این پیام تاکید کرده است که در تعالیم پربار و متعالی اسلام و نیز فرهنگ اجتماعی غنی ایران، هر کسی که آگاهی ما را فزونی بخشد، بر تاریک‌خانه‌ی جهل نور دانش بیفروزد، استعداد هنری ما را برکشد، ناشناخته‌های فرهنگ و تمدن اقوام و ملل گوناگون را به ما بازشناسد و ما را در طریق معرفت قرار دهد در دایره‌ی آموزگار، مربی، معلم و استاد قرار گرفته و در صدر نشسته و قدر و منزلت خواهد یافت.
مدیرعامل کانون سپس از همین زاویه به تبیین این مساله پرداخته است که این تعریف وی را به این باور رهنمون کرده است که کانون پرورش فکری به عنوان متولی امور فرهنگی کودکان و نوجوانان ـ یعنی بخش اعظم آموزندگان عرصه‌ی علم و دانش و پویندگان دنیای هنر و ادب ـ به حق از افتخار دارابودن شمار کثیری از معلمان بهره می‌برد و از این بابت احساس غرور می‌کند.
حاجیان‌زاده در پایان با ادای احترام به استاد شهید مرتضی مطهری و تبریک فرارسیدن 12 اردیبهشت، روز بزرگ‌داشت مقام و منزلت معلم به جامعه‌ی فرهنگی کشور و معلمان، آموزگاران، مدیران و اساتید به‌ویژه مربیان مراکز فرهنگی هنری کانون و اساتید کانون زبان ایران گفته است که دستان پرتوان آنان را، که در عرصه‌ی مقدس آگاهی‌بخشی کودکان ایرانی تلاش می‌کنند، به گرمی می‌فشارد. 
 
متن کامل این پیام به شرح زیر است:
«بزرگ‌داشت مقام و منزلت معلم در جامعه‌ی ما تنها به تکریم علم و دانش‌اندوزی محدود نمی‌گردد و در حوزه‌ی آموزش رسمی نیز متوقف نمی‌شود بلکه بزرگ‌داشت مجموعه‌ای از ارزش‌های والای انسانی و تکریم یک فرهنگ متعالی است. بزرگ‌داشت پویه‌ی انسان در طریق رستگاری است. بزرگ‌داشت روز معلم در حقیقت ادای دین است به حاملان مشعل دانایی در درازنای تاریخ، تجدید بیعت است با آرمان‌های پیامبران الهی، احترام ویژه است به کرامت انسان و در کلامی جامع، نشانه‌ای است از حرمت به مقام شامخ خلیفه‌اللهی انسان، همچنان که بزرگ‌داشت مقام و منزلت معلم در جامعه‌ی ایران اسلامی تنها برکشیدن، احترام نمودن و تکریم آموزگاران و دبیران مدارس و آموزش‌گاه‌ها در نظام آموزش رسمی تعریف نمی‌شود، بلکه تکریم و تلاش در جهت تعمیق مناسبات استاد و شاگرد در فرهنگ اسلامی و اجتماع ایرانی است.
در تعالیم پربار و متعالی اسلام و نیز فرهنگ اجتماعی غنی ایران، هر کسی که آگاهی ما را فزونی بخشد، بر تاریک‌خانه‌ی جهل نور دانش بیفروزد، استعداد هنری ما را برکشد، ناشناخته‌های فرهنگ و تمدن اقوام و ملل گوناگون را به ما بازشناسد و ما را در طریق معرفت قرار دهد در دایره‌ی آموزگار، مربی، معلم و استاد قرار گرفته و در صدر نشسته و قدر و منزلت خواهد یافت.
ملت ما از چنین زاویه‌ای به جایگاه تعلیم و تربیت و مقام معلم می‌نگرد. این‌ نگاه به‌واقع تعریف جامعی‌است که این‌جانب را به این باور رهنمون نموده است که کانون پرورش فکری به عنوان متولی امور فرهنگی کودکان و نوجوانان ـ یعنی بخش اعظم آموزندگان عرصه‌ی علم و دانش و پویندگان دنیای هنر و ادب ـ به حق از افتخار دارابودن شمار کثیری از معلمان بهره می‌برد و از این بابت احساس غرور می‌کند.
از این رو اجازه می‌خواهم با احترام به روح بلند و گرامی‌داشت یاد و خاطره الگو و نماد معلم استاد شهید مرتضی مطهری، فرارسیدن 12 اردیبهشت روز بزرگ‌داشت مقام و منزلت معلم را به طور عام به جامعه‌ی فرهنگی کشور و معلمان، آموزگاران، مدیران و اساتید و به طور خاص و ویژه به مربیان عزیز مراکز فرهنگی هنری کانون و اساتید گرانقدر کانون زبان ایران ـ که در عرصه‌ی مقدس آگاهی‌بخشی کودکان ایرانی تلاش می‌کنند ـ تبریک بگویم و دستان پرتوان آن‌ها را به گرمی بفشارم.»