تاکید معاون فرهنگی کانون بر راه‌اندازی مراکز خاص و فراگیر در تمامی استان‌ها

کانون پرورش فکری به دنبال گسترش و راه‌اندازی مراکز خاص به ویژه مراکز فراگیر ویژه کودکان و نوجوانان دارای نیاز‌های ویژه در سراسر کشور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محسن فضلی معاون فرهنگی کانون در نشست مدیرعامل با کارکنان و مربیان کانون استان کردستان از مدیران کل کانون استان‌های کشور خواست که در پروژه‌های عمرانی خود حتی در سال 1393 این امر را مورد توجه جدی قرار دهند و دست کم یک مرکز فراگیر در هر استان راه‌اندازی کنند.
ایده‌ی فراگیری در سراسر جهان بر این مهم تکیه دارد که کودکان دارای نیازهای ویژه(نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی) در کنار سایر هم‌سالان خود در محیط‌های آموزشی و فرهنگی فعالیت کنند.
معاون فرهنگی کانون در این زمینه تاکید کرد که کانون پس از راه‌اندازی 5 مرکز فراگیر در تهران و یک مرکز در اصفهان به سمت ترویج این کتاب‌خانه‌ها و دیگر مراکز خاص مانند مرکز علوم نجوم، مرکز تاریخ و موزه‌های کودک  حرکت می‌کند.
وی که به همراه مدیرعامل و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون به سنندج سفر کرده بود در این نشست کانون کردستان را یکی از استان‌های ‍پرکار و کم‌حاشیه عنوان کرد که به عناصر اصلی کار کانون توجه جدی نشان می‌دهند.
فضلی در این زمینه با بیان این که گاهی از فضای کتاب‌خانه ها دور می‌شویم و تمرکزمان به سمت بیرون سوق پیدا می‌کند، یادآور شد: این امر باعث می‌شود تا انرژی مجموعه از داخل کتاب‌خانه به بیرون منتقل شود  در حالی که خوش‌نامی کانون در افکار عمومی مرهون تلاش‌ها و کارهایی است که بین مربی و عضو اتفاق می‌افتد و ما باید به این دو عنصر در کنار فعالیت‌ها توجه کنیم.
معاون فرهنگی کانون اذعان کرد که مراکز تک مربی در کانون با مشکلات زیادی روبرو هستند و کانون هم دارای 40 عنوان فعالیت است اما این انتظار را نداریم که  یک مربی همه‌ی این فعالیت‌ها را در دست بگیرد و خوب هم انجام دهد.
وی اضافه کرد که تجدید نظر و بازنگری در فعالیت‌های کانون به این معنی نیست که فعالیت‌های گذشته کهنه شده است. به اعتقاد ما یک فعالیت فرهنگی خوب مانند قصه‌گویی می‌تواند همیشه خوب باشد اما قصد ما این است که بدون تغییر در اساس این فعالیت‌ها، به اقتضائات زمانه نیز توجه کنیم و آن‌ها را در شکل و فرم جدید ارایه دهیم و تلاش می‌کنیم نتایج برخی از این بازنگری‌های سابق به عنوان منابع، تا پایان سال 93 در اختیار مربیان قرار بگیرد.
وی درباره‌ی جشنواره‌ها و تغییرات صورت گرفته در آن‌ها نیز اظهار نظر کرد و گفت: بسیاری از این جشنواره‌ها بر اساس نیاز روز و با هدف به نمایش‌گذاشتن و تبادل تجربیات کانون درجامعه به وجود آمد و به اندازه‌ی احتیاج نیز خوب بود اما بعد‌ها آن‌قدر این رویدادها زیاد و بزرگ شد که کارهای اصلی را به حاشیه برد و توانایی‌ها و منابع ما را به خود اختصاص داد و ناچار شدیم که در آن بازنگری کنیم. موضوعی که علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون نیز در ابتدای همین نشست به آن اشاره کرد و یادآور شد که از این پس بسیاری از جشنواره‌های کانون دوسالانه می‌شود.
ترمیم و اصلاح نرم‌افزار کتابداری مراکز کانون و تغییر در شیوه‌ی انتخاب مربیان نمونه از دیگر مواردی بود که محسن فضلی در این نشست به آن اشاره کرد.
مدیرعامل کانون و هیات همراه روزهای 22 و 23 مرداد در سنندج حضور داشتند و از مراکز مختلف کانون این شهر دیدن کردند.