از فرهنگ و میراث تاریخی ایرانی اسلامی مراقبت کنیم

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که ثبت نمادها و نشانه‌های تاریخی بر روی کالاهای فرهنگی باعث ترویج فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خواهد شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در آیینی که برای رونمایی از 40 عنوان نوشت‌افزار اسلامی و ایرانی برپا شده بود، یادآور شد که درج این نمادها بر روی کالاهای مورد استفاده کودکان در کشورهای مختلف جهان به ویژه از سوی غربی‌ها به ابزاری برای رخنه در فرهنگ سایر ملل تبدیل شده است و ما باید از فرهنگ خود مراقبت کنیم.
وی اضافه کرد هویت هر ملتی برگرفته از فرهنگ آن ملت است و فرهنگِ برخواسته از ارزش‌ها و هنجارها و باورهای مردم، جان‌مایه و خاستگاه اصلی هویت به شمار می‌رود.
مدیرعامل کانون تغییر ذائقه و سوق‌دادن کودکان و نوجوانان به سمت ارزش‌های غربی را هدف اصلی این رخنه‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: مفهوم هویت با میراث تاریخی درهم تنیده است و این انتقال فرهنگ از طریق زبان، نقش و نگارهای سنتی و آثار هنری مانند قلم‌زنی، معرق، منبت، سفال، کاشی‌کاری، پارچه‌بافی و دیگر نمادها بخشی از هویت تاریخی را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند.
حاجیان‌زاده به تاکیدهای مقام معظم رهبری در بیان اهمیت فرهنگ و رهنمودهای اختصاصی ایشان به کانون اشاره کرد و گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با هیات مدیره سابق کانون در سال گذشته به این نکته اشاره داشتند و هشدار دادند که کانون در دنیا دارای رقبای زیادی است که کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهند و باید برای این عرصه برنامه‌ریزی کنید.
وی تاکید کرد که کانون با انتشار دفترهای دارای نقوش ایرانی و اسلامی تلاش می‌کند تا نمادها و نشانه‌های فرهنگی بومی را ترویج دهد و به دنیا معرفی کند.
مدیرعامل کانون شاخصه و معیار اصلی تولید این نوشت‌افزارها در کانون را حفظ ارزش‌ها و ارایه تحلیل‌هایی که در همه‌ی تولیدات کانون مورد توجه است، همچنین دوست داشتنی بودن و جذابیت این دفاتر عنوان کرد و تصریح کرد قصد نداریم با هدف تکیه بر ارزش‌ها کارهای نازیبا و غیر جذاب در اختیار کودکان قرار دهیم.
حاجیان‌زاده همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر موازی کاری در این حوزه، بر اهمیت نقش‌آفرینی تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی برای تولید نوشت‌افزارهای ایرانی و اسلامی تاکید کرد و گفت این موازی کاری نیست و کانون با هدف الگوسازی، هرگز خود را رقیب دیگر بخش‌ها و تولید کنندگان نمی‌داند بلکه معتقدیم تمامی دستگاه‌ها باید ظرفیت‌های خود را به کار بگیرند تا بتوانند بخشی از نیازهای جامعه را در این زمینه تامین کنند.
وی در عین حال پشتوانه‌ی تولید این محصولات را ارایه‌ی پیوست‌های فرهنگی دانست و توضیح داد که کانون با تولید فیلم و انیمیشن و کتاب به دنبال این است که یک نوع بافت و پیوست فرهنگی هدف‌مند را بین تولیدات خود ایجاد کند.
 
معاون تولید: انتشار دفترها گامی رو به جلو
در این نشست که صبح روز 26 مرداد 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون تهران برگزار شد مهدی باقری معاون تولید کانون نیز در سخنانی گفت که دومین مجموعه‌ی نوشت افزارهای کانون در واقع گامی به جلو برداشته است و این دفاتر با کیفیتی بهتر و بدون تغییر در قیمت نسبت به سال گذشته، با بهای 1500 تا 3هزار تومان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.
وی به سابقه‌ی استفاده از نمادها و نشانه‌های ایرانی و اسلامی در تاریخ فعالیت‌ها و تولیدات کانون نیز اشاره کرد و افزود: در نزدیک به 50 سال گذشته بسیاری از آثار و تولیدات کانون به ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی پرداخته و به عنوان مثال دفترهای نقش کانون از سال 1363 تاکنون در شمار پرتیراژترین کتاب‌های ما قرار گرفته است.
باقری یادآور شد که این دفاتر با هدف انتقال فرهنگ و تغییر ذائقه‌ی مخاطب برای استفاده گروه‌های سنی مختلف ارایه شده و تلاش کرده‌ایم از این راه کودکان و نوجوانان را با فرهنگ اسلامی و ایرانی و عروسک‌های بومی و محلی اقوام مختلف آشنا کنیم.
بر روی 40 عنوان دفتر تولید شده از سوی کانون تصاویری از نقوش سنتی ایرانی و تصویر عروسک‌های بومی اقوام و عروسک‌های دارا وسارا همچنین تصاویری برگرفته از فرش‌ها و نقاشی‌های قدیمی ایرانی ثبت شده است.
 
ترویج کالاهای فرهنگی مفید در میان کودکان
کوروش پارسانژاد مدیر طراحی این دفاتر نیز در این نشست با ارایه‌ی تعریفی از هنر شرقی و ایرانی و هنر غربی توضیح داد که آثار غربی کمینه‌گرا(مینی‌مال) است و در آن هنرمند بر روی یک نقطه‌ی کوچک تمرکز می‌کند و بخشی از اثر خالی است اما هنر شرقی و ایرانی به بیشینه‌گرایی(ماکزیمال) گرایش دارد و تمامی صفحه پر از تصویر است و حتی در برخی از آثار هنری مانند فرش‌ها یک حاشیه نیز وجود دارد.
سرپرست واحد گرافیک کانون یادآور شد که مطالعاتش نشان می‌دهد که ایرانیان باستان  معتقد بودند که خلوتی اثر باعث ورود شیطان و اهریمن می‌شود و به همین دلیل تمامی صفحه را از نقوش پر می‌کردند.
این گرافیست برای تایید این تحلیل خود به مثال‌ها و نمونه‌هایی از کاشی‌کاری مساجد، پارچه‌ها، گلیم‌ها و قالی‌های ایرانی استناد کرد.
پارسانژاد همچنین گفت که در طراحی دفاتر ایرانی و اسلامی با پرهیز از مقابله‌ی مستقیم با نمادهای غربی به سراغ نقوشی رفتیم که از جاذبه برای کودکان برخوردار باشد در عین حال می‌پذیریم که اگر یک ظرف چیپس و پفک و یک ظرف آجیل و کشمش را مقابل کودکان بگذاریم بی‌تردید آن‌ها چیپس و پفک را انتخاب می‌کنند ولی وظیفه‌ی ماست که کالاهای مفید را ترویج دهیم.
در این آیین نماهنگی تهیه شده از تصاویر دفاتر از سوی روابط عمومی و امور بین‌الملل به نمایش در آمد و در نهایت از دفاتر ایرانی اسلامی با حضور مدیرعامل و مسوولان کانون رونمایی شد.