کد خبر: 232838
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
تبیین 10 ویژگی شاخص مدیران کانون از زبان مدیرعامل

تبیین 10 ویژگی مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محور اصلی سخنرانی علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون را در تبریز به خود اختصاص داد.

مدیرعامل کانون که روز دوم شهریور 1393 در مجتمع کانون تبریز و به منظور معرفی حجت‌الاسلام جواد لطف‌الله‌پور به عنوان مدیرکل جدید کانون آذربایجان‌شرقی سخنرانی می‌کرد به تبیین این 10 ویژگی مدیران کانون پرداخت و گفت: وفاداری و تعلق سازمانی یکی از ویژگی‌های شاخص مربیان و کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و مدیران کانون نیز باید از این دلبستگی برخوردار باشند.
وی افزود: برخی از مدیران دارای تجربه‌های مدیریتی، وقتی از دستگاه‌های دیگر وارد مجموعه‌ی کانون می‌شوند با ارایه‌ی یک پیشنهاد از سازمان‌های دیگر از مجموعه خارج می‌شوند این بدان معنی است که هیچ تعلقی به کانون ندارند در حالی که وفاداری آنان به کانون باید از جنس وفاداری مربیان باشد.
حاجیان‌زاده اضافه کرد وقتی با مربیان کانون صحبت می‌کنیم آن‌ها همیشه از عشق و علاقه‌شان به کانون، کتاب‌خانه‌ها و کودکان سخن می‌گویند و هیچ‌گاه به کانون بی‌اعتنا نیستند مدیران ما نیز باید این‌گونه به مجموعه وفادار باشند.
مدیرعامل کانون در حالی در تبریز این 10 ویژگی را بیان می‌کرد که در هریک از سفرهای خود به استان‌های کشور بخشی از دیدگاه‌های خود را درباره‌ی مسایل کانون را تشریح می‌کند. وی در سفر گذشته‌ی خود به سنندج نیز موضوع نیروی انسانی را مورد توجه قرار داده بود.
وی در این سخنرانی با بیان این‌که مدیران کانون باید این ویژگی‌ها را در خود تقویت کنند، ابتدا اخلاق‌مداری را خصوصیتی برجسته دانست و از مدیران خواست شخصیت خوب خود را با اخلاق مناسب آغشته و از بداخلاقی پرهیز و از شیوه‌ی مدیریت بر قلب‌ها پیروی کنند.
استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان و اهمیت دادن به مشورت با تکیه بر عقلانیت ویژگی دیگری بود که وی به آن اشاره و تصریح کرد این ویژگی می‌تواند در کنار اختیار، قاطعیت و توکل به خدا در اتخاذ ‌کردن تصمیم‌های درست، به مدیران کمک کند.
جمع‌گرایی و تشویق به فعالیت‌های گروهی نیز چهارمین محوری بود که حاجیان‌زاده بر آن تاکید و خاطر نشان کرد: موفقیت‌های کانون در همه‌ی این سال‌ها مرهون کار گروهی است در این زمینه باید از ایجاد فضای خشک و رسمی اداری پرهیز کنیم، چرا که ایجاد هرگونه رعب و وحشت در محیط‌های اداری به نفع کانون نیست و فضای کاری ما باید با نشاط، سرشار از امید و دل‌چسب باشد.
مدیرعامل کانون در ادامه دارا بودن دانشی عمومی از مسایل فرهنگی‌هنری و ادبی و آشنایی با علاقه‌ها و نیازهای مخاطبان را از جمله ویژگی‌های بارزی برشمرد که مدیران کانون باید از آن برخوردار باشند.
حاجیان‌زاده تعامل و برقراری ارتباط مناسب با مسوولان و دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی در سطح کشور و استان‌ها را یکی دیگر از شاخصه‌های انتخاب مدیران کانون عنوان کرد و یادآور شد گاهی شیرینی فعالیت‌های درون سازمانی در مجموعه‌ای مانند کانون باعث ارضاء کارکنان و مدیران می‌شود و آنان را از برقراری ارتباط و تعامل با دیگر سازمان‌ها غافل می‌سازد. در حالی‌که اگر بخواهیم در کشور مطرح و به اصطلاح سری در سرها داشته باشیم و مرجعیت و محوریت کانون در عرصه‌ی کودک و نوجوان را احیا کنیم باید به ارتباط‌های بیرونی، جذب حمایت‌های مادی و معنوی و شناسایی بیشتر کانون به افکار عمومی توجه کنیم.
مدیرعامل کانون هم‌چنین در سه بخش جداگانه موضوع صحت و سلامت مدیران را در حوزه‌های «مالی و اداری»، «سیاسی» و «ارتباط با بدنه‌ی دستگاه و برخورد شفاف و صادقانه با کارکنان» مورد تاکید قرار داد و افزود: در حوزه‌های اقتصادی باید سازوکارها به نحوی طراحی شود که از این امانتی که به دست ما سپرده شده به نحو مناسبی استفاده کنیم و به مقررات اداری و مالی پایبند باشیم. در حوزه‌ی ارتباط با بدنه‌ی دستگاه نیز ضروری است که صادقانه و شفاف با همکاران‌مان سخن بگوییم چرا که قایل به فرماندهی نیستیم و معتقدیم این ارتباط مناسب باعث جلب اعتماد افراد می‌شود و فضایی دل‌نشین و دور از حاشیه‌های مخرب را برای مجموعه فراهم می‌کند.
حاجیان‌زاده در تشریح صحت و سلامت سیاسی یادآور شد که مشی و شیوه کانون مبتنی بر ترویج ارزش‌های دینی و انقلابی با شیوه‌های مورد علاقه‌ی کودکان است و هرگز نباید به جنجال‌های سیاسی ورود پیدا کنیم.
وی دهمین ویژگی مدیران کانون را توجه به تقویت انگیزه‌های درونی و عاطفی مجموعه و توانمندی‌ها و نیازها و رفع کمبود‌ها و مسایل شغلی و معیشتی کارکنان عنوان و یادآور شد که توجه به این ده ویژگی در کانون به‌واقع به معنی اجرای یک نوع مدیریت جهادی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده‌اند.