ورود کانون به عرصه‌های جدید تولید فرهنگی بر اساس نیازهای مخاطبان

معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جهت‌گیری‌های جدید کانون برای تولید محصولاتی فرهنگی که با نیازهای مخاطبان امروزی هماهنگی داشته باشد، خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهدی باقری که همراه با مدیران این معاونت کانون فعالیت‌های شش‌ماه گذشته و برنامه‌های پیش روی را تشریح می‌کرد بخش عمده‌ای از سخنان خود را به اهمیت مخاطب و نیازهای کودکان امروز اختصاص داد و گفت که علاوه بر انتشار کتاب و تولید فیلم و سرگرمی و موسیقی، برای تولید برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه و رایانه‌های لوحی نیز فعالیت‌های صورت گرفته و در عین حال 20 عنوان کتاب الکترونیک نیز به مخاطبان عرضه‌ می‌شود.
وی با بیان این‌که تولید محصولات فرهنگی منطبق بر نیازهای امروزی کودکان و نوجوانان مستلزم بررسی، مطالعه و پژوهش کافی است افزود: به نظر من مراکز فرهنگی‌هنری کانون می‌توانند در شناسایی این نیازها و ذائقه‌های کودکان در سراسر کشور به ما کمک کنند.
معاون تولید کانون که چند ماهی از انتصاب مجددش پس از 4 سال به این سمت و نزدیک به دو هفته از معرفی مدیران زیرمجموعه‌ی این معاونت نمی‌گذرد، در ادامه با اشاره به تولید بیش از 2200 عنوان کتاب طی نزدیک به 50 سال گذشته از سوی کانون، خاطرنشان کرد که این آثار توانسته اعتماد خانواده‌ها را در همه‌ی این سال‌ها جلب کند و باید به دنبال این باشیم که چنین اعتمادی افزایش پیدا کند.
باقری گفت که نسبت به آینده خوشبین است و اظهار امیدواری کرد با تولید آثار و محصولات فاخر و ارزشمند در حوزه‌ی کودک و نوجوان، کانون به دوران ‌طلایی خود بازگردد.
معاونت تولید کانون از مدیریت‌های انتشارات، سینمایی، تئاتر و تئاتر عروسکی، مرکز سرگرمی‌های سازنده، مرکز تجربیات هنری و ایده‌های نو و بخش موسیقی و گرافیک تشکیل و اختیارات شورای نظارت بر اسباب‌بازی نیز به تازگی از سوی مدیرعامل کانون به این معاونت تفویض شده است.
وی در این نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر ارتباط کانون و وزارت آموزش و پرورش به منظور تجهیز کتاب‌خانه‌های مدارس توضیح داد که تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و کانون در حال انعقاد است که بر اساس آن تلاش خواهیم کرد که محصولات کانون را در مدارس توزیع کنیم اما باید پذیرفت که محدودیت‌هایی به لحاظ بودجه و امکانات برای ارسال کتاب به 105 هزار مدرسه وجود دارد.
باقری در عین حال یادآور شد که کانون محصولاتش را به بیش از 900 مرکز فرهنگی‌هنری خود ارسال و در بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب شرکت می‌کند.
در این بخش یکی از خبرنگاران دلیل حضور پیدا نکردن کانون در یکی از نمایشگاه‌های عرضه‌ی دفاتر ایرانی و اسلامی را مورد پرسش قرار داد و با مقایسه‌ی شهرداری تهران - که در نمایشگاه‌ ویژه‌ای مدارس را به کتاب تجهیز می‌کند - با کانون خواستار ارایه‌ی توضیح در این زمینه شد.
معاون تولید کانون در پاسخ به این سوال‌ها گفت که تعدد نمایشگاه‌ها و هم‌زمانی آن‌ها با یک‌دیگر، ممکن است که باعث عدم حضور کانون در برخی از آنان شود ولی کانون دارای بودجه‌های میلیاردی نیست که بتواند کتاب‌های خود را در این سطح گسترده به مدارس اهدا کند.
باقری از تولید مجموعه‌ی نوشت‌افزارهای جدید ایرانی اسلامی در سال جاری به عنوان اقدامی یاد کرد که پشت آن تفکری نهفته است و تاکید کرد که کانون همیشه از شیوه‌های غیرمستقیم برای انتقال مفاهیم و ارزش‌های ایرانی و اسلامی استفاده کرده است و معتقدیم که باید ذائقه‌های مخاطبان را ارتقا دهیم استفاده از طرح‌های کاشی‌کاری و فرش‌های ایرانی با همین دلیل انجام شده است.
معاون تولید کانون هم‌چنین گفت که اجرای طرح رمان نوجوان امرو، اتفاق خوبی بود که در دوره‌ی مدیریت حمیدرضا شاه‌آبادی در انتشارات کانون شکل گرفت و تاکنون بیش از 51 اثر از این مجموعه منتشر شده است.
وی در عین حال با بیان این‌که قرار نیست اجرای این طرح متوقف شود، تصریح کرد که مدیریت جدید کانون به دنبال این است که نگاهی متوازن به همه‌ی حوزه‌های تولید و گونه‌های مختلف ادبی داشته باشد و تمرکز ما روی انتشار این رمان‌ها نخواهد بود بلکه گروه‌های سنی مختلف، انتشار رمان برای کودکان، ایجاد شوراهای تخصصی نشر، و توزیع مناسب کتاب را مورد توجه بیشتری قرار می‌دهیم.
باقری هم‌چنین از انتشار 12 عنوان از رمان‌های نوجوان تا پایان سال 1393 خبر داد و گفت که از میان 150 رمانی که مقدمات انتشار آن در دوره‌ی مدیریت سابق کانون فراهم شده بود، برخی از آثار به تشخیص شوراهای تخصصی، مناسب برای انتشار در کانون تشخیص داده نشد که این آثار در اختیار نویسندگان آن قرار می‌گیرد.
معاون تولید کانون با بیان این‌که درهای کانون به روی همه‌ی نویسندگان و هنرمندان کشور باز است خاطر نشان کرد که بخش نشر کانون از این پس آثار نویسندگان نوقلم را نیز که به تشخیص شوراهای تخصصی از کیفیت بالایی برخوردار باشد منتشر می‌کند و شرط انتشار یک یا چند اثر از سوی ارایه‌دهندگان اثر به کانون حذف شده است.
وی به سوال‌های چند خبرنگار حاضر در این نشست پیرامون روند تولید عروسک‌های دارا و سارا و علت تاخیر در این امر نیز پاسخ داد و با اذعان به این‌که در این روند تاخیر صورت گرفته است، بر اهمیت تولید عروسک در کانون تاکید کرد و گفت ساخت این عروسک‌ها در گذشته در دوره‌ای صورت گرفت که خود ما در کانون مسوولیت داشتیم اما باید برای بازتولید آن فکر و دقت بیشتری انجام شود در حال حاضر قالب‌های جدید این عروسک‌ها ساخته شده و تلاش می‌کنیم تا 6 ماه آینده این محصول را با تغییراتی در کیفیت آن به بازار عرضه‌کنیم.
باقری اهمیت تولید پیوست‌های فرهنگی در کنار این عروسک‌ها را یادآور شد و در عین حال درباره‌ی عدم استقبال از این دو عروسک گفت: اگر استقبال به عمل نمی‌آمد که انبارهای کانون از این محصول خالی نمی‌شد و ضرورتی برای بازتولید وجود نداشت ولی به نظر من همه‌ی دستگاه‌ها و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما باید در این زمینه کمک و هم‌فکری کنند تا روند روبه رشد کیفیت‌بخشی به این عروسک‌ها ادامه پیدا کند.
معاون تولید کانون یادآور شد که در گذشته نیز محصولاتی به عنوان پیوست فرهنگی در کنار این عروسک‌ها طی 12 سال گذشته تولید شده است که از جمله می‌توان به انتشار کتاب، تقویم، نوشت‌افزار، سرگرمی و فیلم و تئاتر با استفاده از شخصیت‌های دارا و سارا اشاره کرد.
وی تولید عروسک‌های جدید، بازتولید عروسک‌های بند انگشتی، تولید چند عنوان سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای را از فعالیت‌های مرکز سرگرمی‌های سازدنده کانون دانست که در حال حاضر سرپرستی آن را خود بر عهده دارد.
معاون تولید کانون در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که دلیل عدم پخش فیلم‌های پویانمایی کانون از صدا و سیما را می‌پرسید یادآور شد که در گذشته کانون حق پخش 1هزار دقیقه از فیلم‌هایش را در اختیار تلویزیون قرار داده بود و برای مذاکره با صدا و سیما به منظور نمایش فیلم‌های کانون در شبکه‌های تلویزیونی آماده‌ایم.
وی در پایان با یادآوری این نکته که مدیران جدید کانون در حوزه‌های انتشارات، سینمایی و تئاتر مدت کمی است که این مسوولیت را برعهده گرفته‌اند گفت: برنامه‌های زیادی برای کیفیت بخشی به تولیدات کانون در این حوزه‌ها و نشر آثار موسیقی تدارک دیده شده است و درخواست می‌کنم که کمی صبر کنید و به مدیران جدید فرصت دهید پس از آن از شما خواهیم خواست که وعده‌های ما را در این حوزه‌ها مورد پیگیری قرار دهید.
در این نشست نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات، محمدرضا کریمی‌صارمی مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی و حسن آقاکریمی سرپرست امور سینمایی کانون فعالیت‌های صورت گرفته در شش ماهه‌ی اول سال و برنامه‌های آینده خود را تشریح کردند.
نشست رسانه‌ای معاون تولید و مدیران زیر مجموعه‌ی این معاونت با خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح روز 30 شهرویر 1393 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در خیابان حجاب تهران برگزار شد.