رویکرد فرهنگی کانون زبان باید حفظ و تقویت شود

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در همایش مدیران و معاونان استانی کانون زبان بر حفظ و تقویت رویکرد فرهنگی کانون زبان ایران تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در این‌باره گفت: کانون زبان ایران در طول سال‌های فعالیت خود توانسته است هویت و شاکله منسجمی را شکل دهد و  مورد توجه عموم مردم قرار گیرد.
 وی افزود: این موسسه آموزشی بعد از انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تخصصی در حوزه‌ی زبان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ملحق شد و در سال‌های گذشته تغییراتی در حوزه‌ی مدیریت آن و ادغام در کانون پرورش فکری صورت گرفت که با توجه به بررسی‌ها و مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شد به این نتیجه رسیدیم کانون زبان ایران باید هویت مستقل خویش را بازیابی کند.
مدیرعامل کانون پرورش فکری ادامه داد: استقلال کانون زبان ایران به چند دلیل برای ما اهمیت دارد که یکی از این دلایل تخصصی بودن فعالیت‌های کانون زبان و تفاوت نوع فعالیت‌ها در این موسسه با کانون است چرا که همه ما می‌دانیم در کانون پرورش فکری کار فکری، فرهنگی و ادبی انجام می‌شود اما در کانون زبان کار آموزش زبان صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد دلیل دیگر تفاوت در مخاطبان هم از نظر شرایط سنی و هم جنس مخاطبان است چرا که مخاطب کانون،کودکان و نوجوانان هستند در حالی که کانون زبان ایران گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
حاجیان‌زاده حفظ هویت کانون زبان ایران را یکی دیگر از این دلایل این تجدید نظر عنوان کرد و گفت: در افکار عمومی، کانون زبان با هویت و شاکله‌ای قوی شناخته شده است که ممکن است ادغام آن در کانون پرورش این تصور را درمیان عموم به وجود آورد که هویت کانون زبان از بین رفته است و نیاز بود تا هویت جامع و کامل کانون زبان بازیابی شده تا به قوت خود باقی بماند.
مدیرعامل کانون ادامه داد: علاوه بر دلایلی که برای استقلال کانون زبان ایران گفته شد می‌توان به مسایل اجرایی، فرهنگی و آموزشی نیز در این زمینه اشاره کرد.
 وی با اشاره به پشتوانه‌ی قوی و قانونی کانون زبان به واسطه‌ی وابستگی به کانون پرورش فکری گفت: حمایت‌های استانی، مجوزها، تبادل نیروهای انسانی، تبادل ساختمان‌ها، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی به واسطه‌ی پشتیبانی کانون پرورش فکری از کانون زبان صورت می‌گیرد و باید تلاش کنیم علی‌رغم استقلال، همکاری، همراهی و تعامل بین دو مجموعه حفظ  و تقویت شود.
حاجیان‌زاده مباحث فرهنگی و آموزشی را یکی دیگر از اقتضاهای وابستگی کانون زبان به کانون پرورش فکری عنوان و خاطر نشان کرد: مسایل تخصصی کانون زبان ایران، محتوای فرهنگی این موسسه آموزشی، قابل اعتماد بودن محیط کانون زبان برای مردم و رفتار مسوولان و مدرسان در مراکز با مردم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
وی ادامه داد: کانون زبان ایران به عنوان یک نشان شناخته شده باید سطح علمی و تخصصی خود را حفظ و اجازه ندهد که به آن آسیبی وارد شود تا هم‌چون گذشته قابل رقابت با سایر موسسات آموزش زبان باشد.
مدیر عامل کانون اضافه کرد رویکرد فرهنگی کانون زبان باید تقویت و حفظ شده و مراقبت کنیم محتوای آن منطبق با ارزش‌های ایرانی و اسلامی باشد.
وی تصریح کرد کانون زبان ایران محیطی قابل اعتماد برای مردم است و خانواده‌ها هم از نظر تخصصی بودن و هم از لحاظ سالم و امن بودن محیط آموزشی به آن اطمینان دارند  بر همین اساس رفتار مسوولان و مدرسان در مراکز باید درست و منطبق با شئونات اسلامی باشد و تکریم ارباب رجوع باید در آن همچون گذشته لحاظ شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری به برخی از آسیب‌هایی که دولتی بودن می‌تواند به کانون زبان وارد کند اشاره کرد و افزود: نباید به واسطه دولتی بودن این موسسه آموزشی، ایمن بودن و زیباسازی ساختمان‌ها، امکانات آموزشی مناسب و برخورد و رفتار مناسب با مخاطبان مورد بی‌توجهی قرار گیرد.
وی در بخش پایانی سخنانش ابراز امیدواری کرد که اعتماد مردم به کانون زبان ایران همچون گذشته به قوت خود باقی بماند و هویت نیک این موسسه آموزشی به خوبی حفظ شود.

رییس کانون زبان ایران: کلید واژه‌ی ما کیفیت بخشی است
دکتر سید محمدرضا هاشمی، رییس کانون زبان ایران  نیز در این گردهم‌آیی با بیان مقدمه‌ای به مقایسه مفهوم پارادایم(الگو مدل بودن) از دیدگاه علمی و باورها و فرضیه‌های موجود در سازمان‌ها و تاثیر آن بر عملکرد افراد پرداخت.
هاشمی با اشاره به تاریخچه‌ی درخشان فعالیت‌های کانون زبان گفت: برای رسیدن به موفقیت در یک سازمان باید گذشته‌ی‌ آن مورد بازنگری قرار گیرد و نقاط مثبت آن شناسایی شود چرا که بازگشت به گذشته نقطه عزیمتی برای نگاه به آینده است و این نقطه عزیمت داشته‌هایی است که در گذشته وجود داشته و مورد تحسین قرار گرفته است، یعنی آن چه سازمان براساس آن رشد کرده و دارای هویت شده است.
رییس کانون زبان ایران خاطر نشان کرد: طبیعت مدیریت، نو شدن است، یعنی وقتی فردی مدیریت یک مجموعه را برعهده می‌گیرد یکی از کارهای مهمی که می تواند انجام دهد این است که به سمت ایده‌های نو، وضعیت جدید و برنامه‌ریزی‌های جایگزین حرکت کند.
وی ادامه داد: در کانون زبان ایران با درس گرفتن از گذشته و شناخت وضعیت فعلی باید با آینده‌نگری و آینده‌نگاری حرکت به سمت جلو را همراه با برنامه‌ریزی دقیق آغاز کرد بر همین اساس رویکردی کلی را بر مبنای کیفیت سنجی و کیفیت بخشی ترسیم کرده‌ایم. در حقیقت کلید واژه ما در کانون زبان کیفیت است.
رییس کانون زبان ایران رویکرد ارتقاء کیفیت با نگاه بازیابی فرهنگ و هویت سازمانی را از مهم‌ترین موضوع‌های مورد توجه در این سازمان عنوان کرد و افزود: فرهنگ سازمانی به باورها، ارزش‌ها و فرضیه‌های مشترکی اطلاق می‌شود که کارکنان یک مجموعه آن را پذیرفته و براساس آن رفتار و عمل می‌کنند.
وی احترام، تعامل، رفتار، تعلق، هویت سازمانی و اخلاق حرفه‌ای را از مهم‌ترین عواملی دانست که در حوزه‌ی فرهنگ و هویت سازمان به آن‌ها پرداخته می‌شود و افزود همه‌ی این مولفه‌ها در هم تنیده و از هم جدا نشدنی‌اند و در نهایت همه‌ی آن‌ها هماهنگی محتوایی و ساختاری که همان فرهنگ سازمانی است را ایجاد می‌کند.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش به شیوه‌ی نگرش و تفکر، رفتار و گفتار، تعامل، اهمیت دادن به مقررات و ضوابط، عملکرد نیروها، انگیزه، ایجاد فضایی مثبت و یا منفی، فعالیت گروهی و نحوه‌ی پوشش به عنوان مقوله‌های مورد توجه در ترسیم فرهنگ سازمانی اشاره کرد.
وی ارتقا سطح بهره‌وری مراکز آموزشی، احیا و تثبیت ضوابط و مقررات آموزشی، اجرایی و پژوهشی، توجه به مسایل فرهنگی، تعامل موثر و مستمر با بخش‌های مختلف اداره مرکزی، بازتعریف مفاهیم با توجه به نیروی انسانی و توجه به مخاطبان و ابعاد مختلف مدیریت عملکرد را از مهمترین انتظارات  خود از مدیران استانی عنوان کرد.
رئیس کانون زبان ایران برخی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران استانی را کیفیت برنامه‌ریزی، سازماندهی فعالیت‌ها، مدیریت نیروی انسانی، ایجاد هماهنگی و انسجام در فعالیت‌های مراکز استان، ارتقاء سطح بهره‌وری در مراکز آموزشی، خلاقیت و نوآوری و تعامل موثر با دفتر مرکزی دانست.
هاشمی با تاکید بر نقش تعلق سازمانی و ایجاد انگیزه در کارکنان و مدرسان کانون زبان، به لزوم تشکیل هسته‌های آموزشی و پژوهشی تاکید کرد و اظهار داشت:  این هسته‌ها به عنوان یک حلقه‌ی ارتباطی میان مدرسان، کارشناسان و کارکنان مراکز استان و اداره مرکزی عمل می‌کند که طراحی آن با هدف ارتقا سطح  مشارکت همکاران در مراکز آموزشی، تبادل دانش و تجربیات مدرسان، کارشناسان و کارمندان و حرکت به سمت ایجاد فضایی برای تبلور یادگیری سازمانی صورت گرفته است.
وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به ابلاغ نسخه‌ی جدید راهنمای جامع مقررات آموزشی، پژوهشی و اجرایی، آن را شاخص اصلی انجام همه‌ی فعالیت‌ها در کانون زبان ایران دانست.