راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار، سیاست کانون برای توسعه مراکز

توسعه مراکز سیار جزو سیاست‌های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان است چرا که اثرگذاری این مراکز بر مخاطبان روستایی بسیار بالا ارزیابی شده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون در سفر به استان بوشهر و در جلسه شورای فرهنگی کانون این استان تاکید کرد که این توسعه به نسبت نیاز استان‌ها صورت خواهد گرفت. اما سیاست ما این است که در حال حاضر مراکز ثابت را توسعه ندهیم.
وی البته علاوه بر این جلسه در جریان سفر به بوشهر در دیدار با استاندار نیز خواستار همکاری وی برای راه‌اندازی مراکز سیار روستایی شد.
حاجیان‌زاده در جلسه شورای فرهنگی کانون بوشهر توضیح داد که خرید خودرو برای راه‌اندازی مراکز سیار باید از طریق بودجه‌های استانی و استانداری‌ها صورت بگیرد. البته این توسعه به تصویب هیات مدیره کانون نیز نیاز دارد.
مدیرعامل کانون برگزاری چنین جلسه‌هایی را، در مسیر هم اندیشی و هم دلی و تقویت خرد جمعی ارزیابی و تاکید کرد: مدیریت کانون بر همین مبنا فعالیت می‌کند.
 
تولید 14 عنوان تئاتر در سال 94
بخشی از سخنان مدیرعامل کانون به حوزه تولید تئاتر اختصاص داشت و حاجیان‌زاده با تقسیم‌بندی این تولید در دو دسته «حرفه‌ای» و «مراکز و کتاب‌خانه‌ای» تاکید کرد: با تقویت این فعالیت به دنبال شناسایی خلاقیت‌ها هستیم و تلاش می‌کنیم از این راه خانواده‌ها را با کانون بیشتر مانوس کنیم و توانمندی‌های کانون را برای آن‌ها به نمایش بگذاریم.
وی در بخش حرفه‌ای از تولید 14 عنوان تئاتر از سوی مرکز تئاتر کانون برای سال 1394 خبر داد و گفت: چند سالی بود که سالن‌های مرکز به صورت عمده در اختیار نمایش‌های گروه‌های خارج از کانون قرار می‌گرفت اما اکنون با ورود اساتید این هنر، برای تمامی طول سال تئاتر تولید شده است.
حاجیان‌زاده توضیح داد که در حوزه‌ی تئاتر مراکز هم به دنبال این هستیم که از مربیان کانون برای تولید تئاتر استفاده کنیم برخی نگران این بودند که مربیان کار مرکز را رها کنند در حالی که قضاوت من این است که در کار کتاب‌خانه باید همه‌ی توجه‌ها به اعضا باشد ولی اگر این توانمندی زیاد بود شاید این مربیان را به سمت فعالیت تخصصی در این حوزه سوق بدهیم.
وی افزود: شناسایی و تامین نیروهای تخصصی در حوزه تئاتر از میان مربیان و اعضا، نشان پیشرفت و زایندگی مجموعه کانون است و از این راه می توانیم نیروها را شناسایی کنیم و آن‌ها را به سمت تئاتر حرفه‌ای سوق دهیم.
مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به برنامه تدوین شده برای اعزام تریلی سیار تئاتر کانون به تمامی استان‌های کشور در طول سال، این امر را در تاریخ نزدیک به 40‌ساله این خودرو بی‌سابقه دانست و گفت: به نحوی برنامه‌ریزی کرده‌ایم که این خودرو به همه‌ی استان‌ها سفر کند و گروه‌های نمایشی مرحله به مرحله تغییر کند.
 
تامین کتاب مراکز؛ خرید یا تهاتر با ناشران
حاجیان‌زاده در همین جلسه در پاسخ به نگرانی‌های کارشناسان کانون بوشهر مبنی بر کمبود کتاب در مراکز کانون، این مساله را مشکلی فراگیر در سطح کشور عنوان کرد و یادآور شد: متناسب با نیازهای کانون در صدد هستیم علاوه بر کتاب‌های کانون، کتاب‌های سایر ناشران را نیز خریداری کنیم که البته این به بودجه کافی نیاز دارد.
وی در عین حال از پیش‌بینی خرید کتاب برای مراکز در بودجه سال 94 کانون خبر داد اما گفت که تهاتر کتاب با ناشران هم جزو پیشنهادهایی است که در حال بررسی آن هستیم.
 
پاسخ‌گویی به نیازهای نوجوانان با تشکیل انجمن‌های تخصصی
مدیرعامل کانون در بوشهر هم با این سوال و دغدغه روبرو شد که فضای کتاب‌خانه‌های کانون بیشتر برای کودکان مناسب است و چنین مساله‌ای باعث کاهش تعداد نوجوانان در مراکز می‌شود. او در این زمینه گفت: در نشست‌هایی که در استان‌های مختلف کشور با نوجوانان داشتیم حرف مشترک همه‌ی آن‌ها همین بود و می‌گفتند چنین فعالیت‌هایی آن‌ها را راضی نمی‌کند.
وی در عین حال با بیان این که این نوجوانان به کانون علاقه دارند و حاضر نیستند - حتی با وجود چنین مشکلاتی - از مجموعه جدا شوند، ایجاد انجمن‌های تخصصی در رشته‌های مختلف را یک از راه‌های جذب و ماندگاری نوجوانان در مراکز کانون برشمرد.
 
کمبود نیروی انسانی، کاهش سرعت توسعه مراکز
در این جلسه مدیرکل کانون استان بوشهر توضیح داد که 9 مرکز کانون استان تک نیرو است و برخی از کارشناسان حاضر در جلسه نیز این مشکل را بازگو کردند.
حاجیان‌زاده در پاسخ گفت که در حال حاضر 150 مرکز کانون در سراسر کشور به صورت تک نیرو فعالیت می‌کند و به دلیل مشکل جذب نیرو در کانون، امکان افزایش مربی را نداریم.
وی توضیح داد که موضوع توقف جذب نیرو، سیاست دولت است و ارتباطی به کانون ندارد و جذب نیرو در این شرایط مخالف قانون است.
مدیرعامل کانون با بیان این که علاوه بر کمبود نیرو در مراکز فعلی با مشکل تامین نیروی مراکز آماده تاسیس هم روبرو هستیم.
وی افزود:  در این زمینه برای جذب نیرو در حال پیگیری هستیم اما راه‌کارهایی مانند جابه‌جایی نیرو از ستاد به مراکز یا مامور به خدمت کردن نیروهای خوب و دارای روحیه کانونی از سایر دستگاه‌ها به ویژه آموزش و پرورش یا جذب از طریق عقد قراردادهای‌‌ غیر دولتی را هم بررسی می‌کنیم.
وی که در همین سفر از رفع مشکل بیمه تکمیلی مربیان پاره وقت کانون هم خبر داده بود، در جلسه شورای فرهنگی کانون استان نیز گفت: مشکلات این مربیان یکی از دغدغه‌های جدی من است و به دنبال رفع این مشکلات هستیم اگرچه جذب نیروهای جدید امکا‌ن‌پذیر نیست اما ما با افزایش ساعت این مربیان (در صورت نیاز) و وجود امکان تردد آنان بین مراکز موافقیم. سیاست دیگر ما (پس از بررسی کافی) می‌تواند این باشد که از وقت اضافه مربیان و معلمان هم استفاده کنیم.
 
تعریف شاخص‌های عمومی و اختصاصی برای بودجه بندی
حاجیان‌زاده در این جلسه همچنین با درخواست مسوول امور مالی کانون استان مبنی بر توجه ویژه به استان‌های گرمسیر در حوزه‌ی پرداخت هزینه برق روبرو شد و در این زمینه توضیح داد که در بودجه 94 علاوه بر شاخص‌های عمومی پرداخت بودجه به استان‌ها، شاخص‌های اختصاصی برای برخی از استان‌ها نیز پیش‌بینی شده است.
وی پهناور بودن برخی استان‌ها و نیاز به رفت‌و‌آمد طولانی و اقامت در شهرهای مختلف و پرداخت حق ماموریت، وضعیت آب و هوا و گرمسیری بودن همچنین محرومیت‌های تعدادی از استان‌ها را از جمله این شاخص‌ها برشمرد و تاکید کرد عدالت اقتضا می‌کرد که در بودجه‌بندی سال جاری به این شاخص‌ها توجه شود که در این زمینه در حال بودجه‌بندی هستیم.
زکیه امیرپور مدیرکل کانون استان بوشهر در ابتدای این جلسه گفت برنامه‌ریزی‌های کانون این استان بر اساس خرد جمعی طراحی شده است و امیدواریم که بچه‌ها از این برنامه‌ها به خوبی بهره‌مند شوند.
وی افزود: کانون استان با 20 مرکز فرهنگی هنری شامل 17 مرکز ثابت دو مرکز سیار روستایی و یک کتاب‌خانه پستی خدمات خود را به کودکان ونوجوانان استان ارایه می‌دهد در حالی که شهر بوشهر دارای 2 مرکز است و نیاز به افزایش مراکز کانون در آن احساس می‌شود.
به گفته‌ی وی 100 و 52 هزار جلد کتاب در قفسه‌های این مراکز برای 14 هزار و 130 عضو کانون وجود دارد.
بر اساس این گزارش معاون، کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی، مسوول امور مالی و مسوول حراست کانون استان در این جلسه مسایل و مشکلات حوزه‌های کاری خود را با مدیرعامل کانون درمیان گذاشتند.
کشیده شدن بحث تولید به استان‌ها، ایجاد پیوند بیشتر بین معاونت فرهنگی و تولید در کانون، لزوم جذب یک مربی پاسخ‌گوی ادبی، کمبود نیروی انسانی در مراکز کانون، مساله بیمه مربیان ادبی و هنری و تقدیر از اعضای موفق در کنار مربیان موفق از جمله این پیشنهادها و درخواست‌ها بود که کارشناسان در حضور مدیرعامل کانون مطرح کردند.
این نشست چهارشنبه 30 اردیبهشت در کانون بوشهر برگزار شد و در آن فریدون واحدی معاون توسعه منابع و مدیریت کانون همچنین سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز حضور داشتند.
گفت‌و‌گوهای عمومی و اختصاصی با کارکنان، کارشناسان و مربیان کانون، نشست با اعضای نوجوان مراکز، دیدار با استاندار و شرکت در برنامه تلویزیونی «شونشینی» شبکه تلویزیونی بوشهر بخشی از دیگر برنامه‌های این سفر بود.