نظام آموزشی، کودکان را با اهمیت محیط زیست آشنا کند

آیین پایانی دومین جایزه ادبی سپیدار که به موضوع محیط زیست در قالب شعر، داستان، عکس و فیلم اختصاص داشت، با حضور فخرالدین دانش آشتیانی و جمعی از اهالی فرهنگ با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، وزیر آموزش و پرورش در مراسم پایانی دومین جایزه ادبی سپیدار، مهم‌ترین و موثرترین گروه جامعه برای آموزش درباره محیط زیست را کودکان و نوجوانان دانست و افزود: دانش‌آموزان باید با ارزش‌های محیط زیست آشنا شوند و مهارت‌های لازم برای حفظ آن را بیاموزند. پس اگر بخواهیم مساله محیط زیست به صورت جدی در جامعه نهادینه شود باید برای کودکان‌مان برنامه‌ریزی کنیم.
فخرالدین دانش‌آشتیانی همچنین فرهنگ را، عامل تعیین‌کننده در رفتار افراد جامعه در ارتباط با محیط زیست دانست و افزود: رفتارهای زیست محیطی تک‌تک افراد جامعه نشات گرفته از فرهنگ جامعه است. شاید محیط زیست در نگاه اول موضوعی کلی باشد که رسیدگی به آن تنها وظیفه یک سازمان به نام سازمان حفاظت از محیط زیست است اما حقیقت چیز دیگری است. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم پدیده ساده محیط زیست بر تمام مقوله‌های زندگی ما اثرگذار خواهد بود. پس درگیر شدن با مساله حفظ محیط زیست و رسیدگی به آن وظیفه همه ماست.
او، تنها تدوین و تالیف کتب آموزشی در ارتباط با محیط زیست را کافی ندانست و گفت: اگر فکر کنیم صرف این که با تالیف و تولید چند کتاب درسی در موضوع محیط زیست و قراردادن چند ساعت محدود آموزشی کاری از پیش می‌بریم اشتباه است. توجه به محیط زیست باید در تمام حوزه‌های زندگی ما وارد شود و به عنوان یک رفتار در جامعه شکل بگیرد.
شایان یادآوری است که در این مراسم تعدادی از اعضا و مربیان کانون که آثار آنان شایسته انتخاب از سوی هیات داوران بود، به عنوان برگزیده معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.
این مراسم با حضور احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران، علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و... در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری برگزار شد.
این جشنواره به همت و مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست، موسسه کتاب‌های نردبان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر تالیف کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
مراسم پایانی دومین جایزه ادبی سپیدار روز 29 دی 1395 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ‌برگزار شد.