کد خبر: 268148
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
«فریاد آق‌اویلی» برگزیده پنجمین دوره جایزه کتاب مهر شد

«فریاد آق‌اویلی» عبدالرحمان اونق از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جایزه ویژه تالیف پنجمین دوره کتاب مهر را از آن خود کرد.

به‌ گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، دختران نوجوان بی‌سرپرست و بد سرپرست موسسه «مهر (طه)» با مشارکت انجمن‌های «مهر و ماه» وپرنده کوچک درخت زندگی»، پس از مطالعه 26 عنوان کتاب‌ ارسال شده، یک کتاب تالیفی و یک کتاب ترجمه‌ را به عنوان برگزیده معرفی کردند و دو کتاب دیگر هم شایسته تقدیر شناخته شد.
بر اساس این خبر، در بخش کتاب تالیفی عبدالرحمان اونق به خاطر کتاب «فریاد آق‌اویلی» نشان مهر و لوح تقدیر را دریافت کرد و کتاب «هویج بستنی» نوشته فرهاد حسن‌زاده از انتشارات افق در بخش تألیف تقدیر شد.
در عین حال، در بخش ترجمه کتاب «زیر نور ماه شیشه‌ای» نوشته ژاکلین وودسون ترجمه کیوان عبیدآشتیانی از انتشارات افق به عنوان کتاب ویژه ترجمه و کتاب «آسمان سرخ در سپیده دم» نوشته الیزابت لرد با ترجمه پروین علی‌پور شایسته تقدیر اعلام شد.
بر همین اساس، کتاب «فریاد آق‌اویلی» کهپسری ترکمن است که در گیر و دار زندگی و روابط‌ خانوادگی خود وارد ماجرایی مربوط به محیط زیست می‌شود. در خلل این داستان نویسنده برخی از آداب و سنن ترکمن‌ها را نیز به خوانندگان می‌آموزد.
جایزه کتاب مهر به منظور ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش اعتماد به نفس در بین دختران نوجوان در معرض آسیب‌های اجتماعی پایه‌ریزی شده و در آن هر سال نوجوانان کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان را مورد نقد و بررسی قرار می‌دهند و از نویسنده یا مترجم برتر تجلیل می‌کنند. این جایزه به همت موسسه نیکوکاری مهرطه بنیان گذاشته شده است.
مراسم پایانی پنجمین دوره جایزه کتاب مهر روز 11 اردیبهشت 1396 با حضور نویسندگان کودک و نوجوان و علاقه‌مندان در فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.