کد خبر: 269590
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۷
بزرگ و کوچک مخاطبان پویانمایی «من، پنجره و گربه»اند

تفکر موضوع اصلی انیمیشن «من، پنجره و گربه» ساخته‌ی فاطمه گودرزی است که در سی‌امین جشنواره‌ی بین‌المللی‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان به نمایش در خواهد آمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور ‌بین‌الملل کانون، در این اثر کودکی ایفای نقش می‌کند که خود در کلاس‌های مهارت فکر کردن حضور داشته و به همین دلیل توانسته است توانایی‌های خود را گسترش دهد.
جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در حالی سی‌امین دوره‌ی خود را آغاز خواهد کرد که شش فیلم کوتاه پویانمایی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این رویداد هنری راه یافته است.
«من، پنجره و گربه» نیز که به آموزش، تمرین و در نتیجه افزایش مهارت تفکر می‌پردازد در قالب یک اثر تلفیقی در سینماهای اصفهان به نمایش در خواهد آمد.
گودرزی درباره‌ی ایده‌ی اولیه‌ی این اثر گفت: «مطلع شده بودم که در گروهی از مدارس مهارت‌های تفکر آموزش داده می‌شود. به آن‌ها مراجعه و نهایتا از گفت‌وگو با بچه‌هایی که این مهارت‌ها را طی دو یا سه سال گذرانده بودند به ایده اولیه این فیلم رسیدم. تفاوتی که این آموزش‌ها در بچه‌ها ایجاد می‌کند قابل بررسی است. البته صحبت کردن درباره مهارت فکر کردن در یک فیلم کار مشکلی است چون این مقوله اساسا انتزاعی است و دیدنی بودن آن کار و زمان زیادی می‌طلبد و خب از نظر این‌که «برای من» یک تجربه جدید بود، خیلی پروژه جذابی محسوب می‌شد.»
وی اضافه کرد: «البته زمان زیادی را صرف رسیدن به ایده اولیه و تصحیح و اجرا کردم که خوشبختانه با درک و اعتماد از طرف کانون همراه بود. در واقع یکی از محسنات کار کردن با امور سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، همین اعتماد متقابل تهیه کننده و فیلم‌ساز است.»
وی در مورد حضور یک نابازیگر در انیمیشن تلفیقی خود توضیح داد: «بازیگر این فیلم در اصل یک کودک –در آن زمان - هشت ساله است که دو سال در این کلاس‌ها شرکت کرده بود. در تست‌هایی که از بچه‌ها گرفته بودیم مهدیار از توانایی‌های لازم برخوردار بود. ضمن این‌که به ‌راحتی وارد بحث می‌شد و به گفت‌وگو علاقه‌مند بود و صبوری لازم برای این همکاری را نیز داشت.
در حقیقت ما سه مهارت از بین مهارت‌های دیگر را انتخاب کردیم و در مورد این سه مهارت به مدت چند ماه گفت‌وگوهایی را بین مهدیار و معلم خودش را ضبط کردیم. اغلب جلسه‌ها زمانبر بود و از هر جلسه گاهی فقط یک جمله استفاده شد. می‌خواستیم که مهدیار در نهایت آرامش، درباره آموخته‌هایش حرف بزند و گفت‌وگو با طرح مثال‌هایی مختلف از سوی او شاخه و برگ پیدا می‌کرد. در نهایت تعداد زیادی از جمله‌ها و مثال‌های جالب را حذف کردیم آن هم تنها به دلیل این‌که در لحن، احساس می‌شد که این‌ها حرف‌هایی ساخته شده است که مهدیار به عنوان گوینده بیان کرده در حالی که آن‌ها حرف‌های خودش بود.»
او در مورد اهمیت آموزش مهارت به خردسالان و کودکان عنوان کرد: «فکر می‌کنم کسی که به عنوان مربی با کودکان در این سن و سال در ارتباط باشد بهتر درک می‌کند که تاثیر این آموزش‌ها چیست.»
بدین ترتیب این کارگردان مخاطبان اثر خود را مخاطبان عمومی می‌داند: «در حقیقت این سوال که مخاطب اصلی این فیلم کیست سوال اصلی خود من نیز بود. در سراسر ساخت این فیلم دائما این سوال را از خودم می‌پرسیدم. می‌خواستم با استفاده از انیمیشن دنیای آبستره و انتزاعی این موضوع را دیداری کنم؛ از طرفی شادی مخاطب بزرگسال نیازی به چنین تمهیداتی نداشت. از طرف دیگرآیا کودک به تنهایی با فیلمی که فقط یک خط گفت‌وگو دارد ارتباط برقرار می‌کند؟ و سوالات دیگر... الان که از ساخت فیلم مدتی می‌گذرد و از آن دور شدم و بازخورد آن را دیدم فکر می‌کنم این فیلم مناسب مربیان و علاقه‌مندان مبحث آموزش و حتی والدین پی‌گیر است. همچنین می‌تواند به عنوان فیلم کمک آموزشی در کنار مربی برای کودکان قابل استفاده باشد.»
گودرزی در بخش دیگری از سخنان خود به شیوه‌ی طراحی کار اشاره داشت: «طراحی و اجرای بخش‌های انیمیشن به صورت دو بعدی انجام شد و سعی شده با استفاده از تصویرسازی‌هایی که تم داستانی دارند و به نوعی مفاهیم مطرح شده را کامل و یا توسعه می‌دهند، فضایی قابل لمس برای مخاطب فراهم بیاوریم.»
او به حرکت رو به رشد انیمیشن ایران پرداخت و خواستار توجه بیشتر به این هنر شد: «خوشبختانه به نظرم, انیمیشن دنیای بزرگی از خلاقیت و تکنولوژی روز است و آنقدر این حرکت در ایران و جهان با سرعت جلو می‌رود که به گمانم، زمان حمایت‌های گلخانه‌ای را پشت سر گذاشته‌ایم. به نظر من الان وقت آن است تا با طرح مسائل نظری و توجه به مسئله تالیف در این حیطه، به رشد و تکامل این رشته در ایران پرسپکتیو عمیق‌تری ببخشیم.»
گفتنی است که «من، پنجره و گربه» پیش از این در فستیوال‌های فیلم‌های آموزشی رشد و همچنین پویانمایی کانون در بخش فیلم‌های تجربی موفق به دریافت لوح زرین و جایزه نقدی شده است.
سی‌امین جشنواره‌ی بین‌المللی‌ فیلم‌های کودکان و نوجوانان از 9 تا 15 تیر در اصفهان برگزار می‌شود.