سفر فرهنگی خبرنگاران رسانه‌ها به عمق روستاهای چهارمحال و بختیاری

شماری از خبرنگاران رسانه‌های جمعی کشور به دعوت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به استان چهار محال و بختیاری سفر کردند تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های مراکز کانون به ویژه در روستاها قرار بگیرند.

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با تدارک دیدن این سفر رسانه‌ای، 7 خبرنگار روزنامه‌های پرشمار و خبرگزاری‌های رسمی کشور را از نزدیک در جریان این فعالیت‌ها قرار داد.
این گروه صبح روز 21 تیر 1396 با کتابخانه سیار روستایی کانون گندمان همراه شدند و به روستای مورچگان از توابع شهر گندمان شهرستان بروجن سفر کردند و در مسجد این روستای کوچک شاهد فعالیت‌های کتاب‌محور مربیان کانون بودند.
نزدیک به 60 کودک و نوجوان ساکن این روستا ابتدا با شور و شوق فراوان به استقبال خودروی سیار کانون آمدند و با همراهی مربی خود کتاب‌ها و امکانات مورد نیاز را به داخل مسجد بردند.
مربی این مرکز نخست برای بچه‌ها قصه‌گویی کرد و کاردستی و بازی جمعی و امانت کتاب و گفت‌و‌گو درباره‌ی کتاب‌های امانت داده شده بخش دیگری از این فعالیت بود.
در ادامه، چتر آسمان‌نمای سیار کانون در داخل مسجد برپا شد و بچه‌ها با نشستن در داخل این آسمان‌نما و توضیح‌های مربی کانون با نجوم و صورت‌های فلکی آشنا شدند.
این آسمان‌نمای بادی به که تازگی راه اندازی شده و از قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان برخوردار است و به صورت عملی به امکانی برای پاسخ‌گویی به اشتیاق و توانایی‌های عملی کودکان روستایی تبدیل شده است.
اجرای نمایش با تئاتر کوچک سیار از سوی مربیان کانون نیز با استقبال بچه‌های این روستای استان چهار‌محال و بختیاری روبرو شد.
تئاتر کوچک نیز قابلیت فراوانی برای اجرای نمایش عروسکی با امکانات ساده در اختیار مربیان کانون قرار داده و اداره کل تئاتر و سینمایی کانون با طراحی و ساخت این ابزار ساده و قابل حمل، مراکز سیار کانون سراسر کشور را به این امکان مجهز کرده است.
خبرنگاران رسانه‌های جمعی - که از نزدیک شاهد این فعالیت‌های کانون و علاقه کودکان روستایی به این نوع فعالیت‌ها بودند - با کودکان و نوجوانان، مسولان محلی و مربیان و مسولان کانون به گفت‌و‌گو ‌پرداختند.
کودکان روستایی در این گفت‌و‌گوها بسیاری از خواسته‌ها، نیازها و کمبودهای خود را با خبرنگاران درمیان گذاشتند.
بر اساس این گزارش روستای حیدری شهرستان بن در بعد ار ظهر روز 21 تیر میزبان تریلی سیار و باسابقه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود.
تعدادی از مردم این روستای بسیار زیبا و تاریخی استان که از جلوه‌ها و چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی برخوردار است در محل اجرای نمایش جک و لوبیای سحرآمیز به کارگردانی احمد تیموری جمع شده‌ بودند تا شاید برای نخستین بار شاهد اجرای یک نمایش زنده عروسکی در محل روستای خود باشند.
حضور اهالی قدیمی، پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، مادران و پدران در کنار کودک و نوجوان ساکن این روستای کم‌جمعیت، ارزش‌های فرهنگی اجرای این نمایش کودکانه را یادآور می‌شد.
روز دوم سفر خبرنگاران رسانه‌های جمعی در صبح 22 تیر 1396 به بازدید از یک مرکز فرهنگی هنری ثابت کانون این بار در شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری گذشت.
این خبرنگاران از فعالیت‌های مرکز شماره 1، کتاب‌خانه‌ی باسابقه کانون این شهر دیدن کردند و در جریان فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی مربیان این مرکز قرار گرفتند.
کتاب‌خوانی و شعرخوانی، نقاشی و کاردستی و پخش فیلم بخشی از برنامه‌های این مرکز پر مخاطب کانون بود.
در همین مرکز مربیان پاسخ‌گوی ادبی - که وظیفه ارتباط با کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به نوشتن و فعالیت‌های ادبی را به صورت مکاتبه‌ای برعهده دارند – توضیح‌هایی درباره‌ی نحوه‌ی جذب عضو از شهرها و روستاها، همچنین کمک به رشد و پرورش استعدادهای ادبی کودکان ارایه کردند.
این بازدید آخرین بخش سفر دو روزه خبرنگاران به استان چهارمحال و بختیاری بود که با استقبال نمایندگان خبری رسانه‌های جمعی کشور روبرو شد.
در این سفر خبرنگاران خبرگزاری‌های مهر و تسنیم و روزنامه‌های ایران، شرق، اطلاعات، شهروند و خبرنامه داخلی کانون در کنار کارشناسان رسانه‌ای اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون حضور داشتند.
بر اساس بند ح ماده 79 لایحه برنامه ششم توسعه، دولت موظف شده است تا در طول سال‌های برنامه، اعتبار و منابع لازم را در جهت ترویج ارزش‌های ایرانی اسلامی و توسعه فرهنگ مطالعه و پژوهش در مناطق محروم روستایی، مرزی و عشایری در اختیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دهد.
معرفی فعالیت‌های مراکز سیار کانون که سابقه‌فعالیت آن‌ها از نیم قرن گذشته است یکی از راهبردهای رسانه‌ای کانون برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در بین خانواده‌ها به ویژه مناطق روستایی و محروم کشور است.