حرکت کاروان کتاب‌خانه‌های سیار کانون؛ از خیابان‌های تهران به روستاهای ایران

سی و یک کتاب‌خانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خیابان‌های مرکزی تهران را مبداء حرکت خود به روستاهای سراسر کشور قرار دادند تا قاصدک‌های مهربانی و مروجان کتاب‌خوانی، شادی را به بچه‌های روستایی ایران هدیه کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، آیین رونمایی از 31 خودرو تجهیز شده سیار روستایی کانون صبح روز هشتم مرداد 1396 با حضور معاون و مسولان ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و امور اداری و استخدامی کشور همچنین مدیرعامل و مسولان کانون در تهران برگزار شد.
در ابتدای این آیین فیلم تهیه شده از فعالیت‌های کتاب‌خانه‌های سیار روستایی استان خراسان جنوبی به نمایش گذاشته شد فیلمی که در آن شور و شوق کودکان روستایی برای دسترسی به خدمات فرهنگی کتاب‌خانه‌های کانون و اشتیاق مربیان کانون به فعالیت در این مراکز به نمایش گذاشته شده بود.
احسان بلوری یکی از این مربیان کانون این استان در این کلیپ از شرایط سخت سفر به روستاها در زمستان‌های برفی می‌گفت و تردیدهایش برای رفتن و نرفتن. او توضیح داد که در برف شدید وقتی تصمیم می‌گیرد به روستا برود با تعدادی از کودکان و نوجوانانی روبرو می‌شود که منتظر ورود کتاب‌خانه سیار کانون بوده‌اند و او اگر به آن روستا نمی‌رفت هیچ وقت خودش را نمی‌بخشید.
درست پس از پخش فیلم، فریدون واحدی معاون توسعه و مدیریت منابع کانون سخنرانی کرد و با قدردانی از سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی و اداری و استخدامی برای فراهم کردن امکان خرید و تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز این کتابخانه‌ها، توضیح داد که در 4 سال گذشته تعداد این ناوگان از 85 به 169 افزایش یافته است.
واحدی در سخنان خود از قول حمایت مسولان برای خریداری 5 تریلی سیار نمایشی برای کانون خبر داد.
 سخنران بعدی این مراسم در مرکز آفرینش های فرهنگی‌هنری مدیرعامل کانون بود که در سخنان خود بر اهمیت کتاب‌خوانی، توجه به برقراری عدالت فرهنگی در مناطق روستایی و کم‌تر برخوردار و سیاست‌های کانون برای رساندن تعداد این کتاب‌خانه‌ها به عدد 500 در چشم‌انداز 10 ساله تاکید کرد.
پیشنهاد علیرضا حاجیان‌زاده برای ادامه سیاست‌های توسعه مراکز کانون، حمایت بیشتر مسولان از کانون و ایجاد مجمع خیران فرهنگی کودک و نوجوان بود که آغاز رسمی فعالیت آن از سوی مدیرعامل کانون اعلام شد.
پس از آن، محمد‌رضا واعظ‌مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سخنرانی خود از ادامه حمایت‌های جدی این سازمان برای افزایش تعداد مراکز سیار روستایی کانون خبر داد و در عین‌حال به مدیرعامل کانون پیشنهاد کرد که برنامه ای را برای توسعه ناوگان سیار شهری کانون ارایه کند مراکزی کهخ بتواند به کودکان ساکن در حاشیه‌ شهرها خدمت‌رسانی کند.
پایان این آیین - که در آن مربیان سیار روستایی کانون سراسر کشور هم حضور داشتند - با برنامه جذابی همراه شد.
در این میان یک مرکز سیار روستایی کانون به صورت نمادین وارد سالنی شد که 30 خودروی دیگر نیز در آن استقرار پیدا کرده بود و تعدادی از کودکان ونوجوانان به سمت آن خودرو حرکت کردند و مربی کانون به آنان کتاب اهدا کرد.
پس از آن محمدرضا واعظ مهدوی و علیرضا حاجیان‌زاده سوار دو خودرو شدند و این واحدهای سیار روستایی را به خارج از سالن مرکز آفرینش‌ها هدایت کردند. در ادامه تمامی مربیان حاضر، سوار بر خودروهای خود موتور این کتاب‌خانه‌های سیار را روشن و با همراهی پلیس راهور ناجا به سمت خیابان‌های مرکزی تهران حرکت کردند. محدوده‌ خیابان‌های حجاب، بلوار کشاورز، میدان ولی‌عصر(عج)، خیابان ولی‌عصر و میدان فاطمی، بزرگراه کردستان، و مجتمع کانون شهرک قدس مسیر حرکت کاروان کتاب‌خانه‌های سیار روستایی کانون بود.
این خودروهای آریسان پس از آن از محل این مجتمع به سمت استان‌های مختلف کشور حرکت ‌می‌کنند.
با راه‌اندازی این کتاب‌خانه‌ها که هزینه خرید و راه‌اندازی و تجهیز آن از محل بودجه‌های تملک دارایی صورت گرفته است، تعداد مراکز کانون پس از 52 سال فعالیت چهار رقمی شدو به 1012 مرکز رسید.