حمایت از راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های سیار برای حاشیه شهرها

با راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در حاشیه‌ی شهرهای بزرگ می‌توان گام مهمی در جهت پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی برداشت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ضمن حضور در آیین آغاز به کار 31 کتابخانه‌ی سیار روستایی به لزوم توسعه‌ی فعالیت‌های کتابخانه‌ای کانون پرورش فکری در مناطق محروم اشاره کرد.
محمدرضا واعظ مهدوی گفت: «اراده‌ی توسعه و فرهنگ توسعه دو عامل مهم در پیشرفت هر کشوری است. این دو عامل به شرایط جغرافیایی و امکانات مادی کشورها بسنده نمی‌کند بلکه تفاوت کشورهای توسعه یافته و نیافته در ذهن، اندیشه و فرهنگ آن‌ها و تعریفی است که از توسعه دارند.»
وی ادامه داد: «آنچه مورد توجه است، نگاه صاحب‌نظران و تعریف آن‌ها از فرهنگ کمالگراست. آن‌ها معتقدند امیدی به نسل فعلی نیست. بنابراین باید شرایط را برای نسل آینده فراهم کنیم. که خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این وظیفه را بر عهده گرفته است.»
وی درباره‌ی وظایف کانون در حوزه‌ی اشاعه‌ی فرهنگ توسعه عنوان کرد: «ایران نیازمند نسلی خلاق، تاب‌آور و با پشتکار فراوان است. این نسل باید در برای آسیب‌ها، وسوسه‌ها، فسادها، رشوه‌ها، نان حرام و... تاب‌آور باشد. اگر چنین نسلی تربیت شود پیشرفت و توسعه‌ی کشور تضمین شده است.»
این مقام مسوول تحقق این رسالت را تنها وظیفه‌ی کانون ندانست: «در تحقق این رسالت باید بدانیم که تمام کودکان مخاطبان ما هستند. نه کودکانی که در خانه‌های لوکس زندگی می‌کنند. مخاطبان ما در روستاها هستند و هر مقامی باید بداند که واحدهای سیار روستایی سبب پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود و اگر امکانات برای این واحدها فراهم نشود، نمی‌تواند خدمات درستی ارایه دهد.»
واعظ ‌مهدوی به لزوم گسترش این خدمت فرهنگی تاکید کرد و آغاز به کار واحدهای سیار برای حاشیه‌ی شهرها را نیز ضروری خواند: «بسیاری از جرایم در حاشیه‌ی شهرها رخ می‌دهد و کودکان شاهد آن هستند. لذا نباید از این دست مخاطبان غافل شد و ضروری است که کانون در کنار واحدهای سیار روستایی؛ مراکز شهری خود را برای خدمات‌رسانی به حاشیه شهرها توسعه دهد و تجهیز کند.»
معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از حمایت این سازمان از تشکیل این واحد خبر داد. وی در عین حال به ضرورت حضور انجمن‌ها و موسسات غیردولتی در حمایت از این گونه رویدادهای فرهنگی اشاره کرد.
واعظ‌ مهدوی همچنین به عنوان یک مقام مسوول پیشنهاد تدوین برنامه‌ای 5 ساله را به کانون داد، تا طی آن نیازمندی‌های واحدهای روستایی سنجیده و به طبع آن طراحی‌های ماشین‌های ویژه با همکاری خودروسازان در این بخش آغاز شود.
او در پایان گفت: «امیدواریم در قدم‌های بعدی شاهد شکل‌گیری ایده‌هایی از سوی کانون جهت راه‌اندازی خانه‌های اسباب‌بازی در روستاهای کشور باشیم.»
گفتنی است که صبح روز یک‌شنبه 8 مرداد با حضور مدیران کانون و مقام‌های مسوول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آیین آغاز به کار هم‌زمان 31 کتابخانه‌ی سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.