کد خبر: 198203
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۴۳
اوقات فراغت کودکان ایرانی و کمبود مراکز فرهنگی، هنری

در حالی که دانش‌آموزان ایرانی سرگرم گذراندن تعطیلات تابستانی خود هستند بار دیگر بحث اوقات فراغت و نحوه پرکردن یا غنی‌سازی آن در میان رسانه‌ها

، دست اندرکاران تعلیم و تربیت و مسوولان سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.
بازخوانی این اظهار نظرها گاهی از تفاوت در دیدگاه و نوع نگرش مسوولان به چگونگی برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان حکایت دارد
.

در این میان حتی استفاده از واژه‌ها نیز در این اظهار نظرها قابل تامل و مطالعه است به نحوی که برخی، از واژه‌هایی مانند پرکردن استفاده می‌کنند و برخی دیگر غنی‌سازی و پربار کردن و استفاده مناسب از این زمان‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند.

حال از هر واژه‌ای استفاده شود این نکته که برنامه‌ریزی دقیق به‌منظور استفاده بهینه جمعیت چند میلیونی کودک و نوجوان ایرانی از تعطیلات 3 یا 4 ماهه مدارس و زمان‌هایی که به آن‌ها اوقات فراغت گفته می‌شود ضروری به‌نظر می‌رسد.

مسوولان و دست اندرکاران حوزه مسایل فرهنگی، هنری در عین حال اغلب از کمبود بودجه و امکانات و مکان‌های مناسب برای فعالیت‌های فرهنگی، هنری گله‌مند هستند و برای افزایش این امکانات تلاش می‌کنند.

در همین حال شیوه و نحوه اجرای برنامه‌ها و کیفیت و اثربخشی آن گاهی در رسانه‌های جمعی با نقد و نظرهایی روبرو می‌شود که خود لزوم توجه بیشتر و برنامه‌ریزی دقیق توام با کارشناسی را ضروری می‌‌‌نماید.

در کنار این بحث، کمبود مراکز ویژه فعالیت‌های فرهنگی، ‌هنری در کشور برای کودکان و نوجوانان همواره در محل اصلی این بحث و گفت‌و‌گو‌های رسانه‌ها قرار گرفته است و شاید کمتر کسی در این زمینه با دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت اتفاق نظر نداشته باشد.

بر این اساس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز به عنوان یک مجموعه دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش در میان این نهادها و سازمان‌های فرهنگی از قدمت و اعتباری مناسب در میان مخاطبان خود برخوردار است و بیشتر مراکز فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان نیز به کانون تعلق دارد.

در حال حاضر کانون با دارا بودن بیش از 820 مرکز فرهنگی، هنری در سطح کشور شامل مراکز ثابت، سیار شهری و روستایی و کتابخانه پستی فعالیت‌های خود را در تمامی طول سال به زمان‌های فراغت کودکان و نوجوانان اختصاص می‌دهد.

در مراکز کانون، کودکان به اختیار خود عضو می‌شوند و فعالیت‌های مورد علاقه خود را از میان بیش از 32 نوع فعالیت ‌برمی‌گزینند.

تابستانِ مراکز کانون، فصل پر رفت و آمد و به قول کانونی‌ها بهار کانون خوانده می‌شود و بچه‌ها در گذر این رفت و آمدها استعدادها و خلاقیت‌های نهفته ادبی و هنری را با کمک مربیان کانون شناسایی می‌کنند و در جهت تقویت آن می‌کوشند.

از سویی دیگر به گفته مدیرعامل کانون بر اساس استانداردهای بین‌المللی هر 5 تا 8هزار کودک و نوجوان به یک مرکز فرهنگی‌هنری یا کتابخانه نیاز دارند و کانون در صدد است که با راه‌اندازی دست کم یک مرکز در تمامی شهرهای ایران بخشی از این کمبود را جبران کند.

سید صادق رضایی که بهمن سال گذشته به عنوان رییس هیات مدیره و مدیرعامل کانون برگزیده شد، اکنون در اعلام سیاست‌ها و برنامه‌های جدید کانون بر ایجاد این مراکز در شهرهای فاقد این امکان تاکید کرده است.

وی در تمامی سفرها به مراکز مختلف کشور، بر اهمیت وجود مراکز فرهنگی، هنری ویژه کودکان و نوجوانان تاکید کرده و مراکز کانون را قبله فعالیت‌های کانون خوانده است.

به گفته مدیرعامل کانون در حال حاضر 100 مرکز فرهنگی، هنری در دست ساخت است و بسیاری از آن‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

رضایی در سخنان خود طی 5 ماه گذشته، همواره سفرهای استانی هیات دولت را با رویکرد فرهنگی، فرصت مناسبی برای کانون به منظور توسعه و افزایش مراکز خود دانسته و از مدیران کانون خواسته است که پیشنهادهای خود را در این زمینه به کارگروه‌های فرهنگی هیات دولت در این سفرها ارایه دهند.

بسیاری از کتابخانه‌های کانون در سال‌های اخیر از محل اعتبارات سفرهای مقام معظم رهبری و هیات دولت به استان‌های کشور همچنین اهتمام استانداران و فرمانداران و اختصاص بودجه‌های مناسب عمرانی به کانون ساخته شده است.

در همین حال مدیرعامل کانون از راه‌اندازی 150 کتابخانه سیار روستایی در پنج سال آینده توسط کانون نیز خبر داده است کتابخانه‌هایی که به گفته او در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبارات جاری و عدم امکان جذب مربی به دلیل قوانین محدود کننده در زمینه جذب نیرو، با کمی رکود روبرو شده بود.

کتابخانه‌های پستی نیزـ که خدمتی رایگان به کودکان و نوجوانان روستایی در مناطق دور از دسترس کتابخانه سیار و ثابت کانون ارایه می‌دهند ـ گاهی در این سال‌ها به دلیل افزایش تعرفه‌های ارسال مرسولات پستی با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است که اغلب از شهرهای مختلف کشور خبر می‌رسد که با همکاری شرکت پست‌ جمهوری اسلامی ایران این مشکلات در حال مرتفع شدن است و امیدواری کودکان مشتاق شهری و روستایی برای دریافت مجدد کتاب‌های خواندنی از طریق پست دور از انتظار نیست و چندان طول نمی‌کشد.

بر اساس این گزارش روند ساخت مراکز کانون در فصل تابستان شتاب بیشتری به خود گرفته است و از استان‌های مختلف کشور خبرهای خوشی برای کودکان و نوجوانان مشتاق فعالیت‌های فرهنگی و هنری به گوش می‌رسد.

از چهارمحال وبختیاری خبر رسیده است با اختصاص 700میلیون ریال اعتبار به منظور ساخت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بچه‌های بخش گندمان در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد افتتاح یکی از همین مراکز کانون در این بخش خواهند بود.

به گفته کریم صفیری مدیر کانون این استان برای ساخت این پروژه تاکنون بیش از یک میلیارد ریال از محل اعتبارات فصل فرهنگ و هنر هزینه شده و برای تکمیل آن نیز به بیش از 300 میلیون ریال اعتبار دیگر نیاز است.

وی خاطرنشان کرده است که کار ساخت این کانون از سال 86 آغاز شده و تاکنون از 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است مرکزی که در زمینی به مساحت 435 مترمربع ساخته شده تا امکاناتی مانند سالن نمایش با ظرفیت 120 نفر، سالن مطالعه کودک، سالن مطالعه نوجوان، کلاس نقاشی و کلاس سفالگری را در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد.

بچه‌های شهر "درمیان" استان خراسان جنوبی در مناطق مرزی این استان با کشور افغانستان نیز مدت‌هاست که به انتظار گشایش مرکز کانون نشسته‌اند و شاهد ساخت آن هستند.

این مرکز نیز با 90 درصد پیشرفت فیزیکی و زیربنای 560 مترمربع تا پایان تابستان به بهره‌برداری خواهد رسید به شرطی که به گفته مدیر کانون استان امکانات لازم برای افتتاح و بهره‌برداری از این مرکز فراهم شود.

به همین منظور عبدالرضا صمدی به دیدار براتی فرماندار این شهر رفت و از او خواست در این زمینه به همکاری‌های خود با کانون ادامه و شتاب بیشتری دهد.

فرماندار درمیان نیز با تاکید بر بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از مرکز فرهنگی هنری کانون، وعده کرد تا در تامین اعتبار جهت تکمیل و تجهیز این مرکز همکاری لازم صورت گیرد تا کودکان و نوجوانان این شهرستان زودتر از نعمت مرکز فرهنگی هنری کانون بهره‌َ‌‌مند شوند.

مارگون در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با آن ابشار دیدنی، نامی‌آشنا برای گردشگران ایرانی و خارجی است که کانون در آن منطقه در حال ساخت مرکزی فرهنگی، هنری است.

سیدهانی حسینی مدیر کانون استان از پیشرفت 60 درصدی ساخت این مرکز خبر داده و یادآور شده به علت شرایط سخت آب و هوایی در فصل زمستان اجرای این پروژه متوقف شده بود.

وی توضیح داده است که کلنگ ساخت این مرکز پاییز سال 1388 بر زمین خورد و با صرف هزینه‌ای حدود 1 میلیارد و 700 میلیون ریال تا پایان سال 1389 به بهره‌برداری خواهد رسید.

از استان آذربایجان شرقی نیز خبر رسیده است که علیزاده نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی با حضور در کانون شهرستان ورزقان و در جمع اعضای این مرکز تازه تاسیس خواستار راه‌اندازی کتابخانه پستی و سیار در این شهر شد.

حسین سلیمی باهر مدیر کانون این استان نیز استقبال کودکان و نوجوانان این شهرستان از برنامه‌های کانون را قابل تقدیر ومایه دلگرمی دانسته وگفته است: با راه‌اندازی کتابخانه‌های پستی و سیار به ویژه در منطقه مرزی خاروانا و روستاهای اطراف این دو شهر، مخاطبان بیشتری از خدمات کانون استفاده خواهند کرد.