دومین نشست تخصصی رجیو امیلیا؛ فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان کودکان

دومین و آخرین سمینار برای بررسی شیوه‌ی آموزشی رجیو امیلیا دو روز زودتر از زمان اعلام شده 24 اردیبهشت و با موضوع " کودکان با صد زبان ، مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این سمینار در حالی قرار است توسط کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون و با همکاری موسسه هم ‌نوا برگزار شود که پیشتر زمان آن 26 اردیبهشت تعیین شده بود.
اکنون صاحب‌نظران و علاقه‌مندان به آشنایی با این کارکرد خلاقانه‌ی آموزشی و تربیتی به ویژه معلمان و اولیای تربیتی می‌توانند از ساعت 15 تا 18 روز یک‌شنبه 24 اردیبهشت به مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب مراجعه کنند.
بر این اساس با توجه به برگزاری سمینار نخست درباره رویکرد رجیو املیا و تبیین عناصری از این رویکرد در دهمین روز   اردیبهشت . سمینار دوم به نقش دو نمونه از روش‌هایی که این رویکرد برای نزدیک کردن تئوری و عمل به‌کار گرفته است، می‌پردازد.
صدها زبان کودکان (Hundered Languages of children) و مستندسازی تربیتی (Pedagogical Documentation) دو روشی است که در این سمینار توسط علی ترقی‌جاه صاحب نظر به آن پرداخته می‌شود.
در توضیح نمونه اول گفته شده است که بازشناسی هنر به عنوان فرصت ابراز کودکان، امکانی ایجاد می کند برای شناخت بیشتر کودک و به عمل در آوردن انگاره‌ای از کودکان که آن‌ها را انسان‌هایی دارای حق، کنجکاو و دارای توانمندی بالا می‌شناسد.
روش مستندسازی تربیتی نیز امکانی را برای تحقق جایگاه معلم به عنوان یادگیرنده و محقق به تصویر می‌کشد.
سمینار " کودکان با صد زبان ، مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" تلاش خواهد کرد تا این موضوع را تشریح کند که آشنایی با این روش‌های کاربردی تا چه میزان می‌تواند برای نزدیک کردن تئوری وعمل و یگانه کردن آنچه برای کودکان می‌خواهیم با آنچه در عمل اجرا می‌کنیم موثر واقع شود.
در همین حال بخشی از نشست به پرسش و پاسخ اختصاص خواهد یافت و ارایه دهنده سمینار به پرسش‌های حاضران پاسخ خواهد گفت.
چه‌گونه می توان فرصت‌های بیشتری برای رشد حرفه‌ای مربیان کودک ایجاد کرد؟، مستندسازی تربیتی چیست؟، مستندسازی چه کمک‌هایی به مربیان تازه کار و با سابقه می‌کند؟، چه‌گونه زبان‌های صد‌گانه کودکان درقالب‌های هنری فرصت گفت‌وگو و تعمیق موضوعات را برای کودکان فراهم می آورد؟، در رویکرد رجیو امیلیا هنر و زبان‌های نمادین بازنمایی چه نقشی در رشد کودکان بازی می‌کنند؟، چه‌گونه هنر، علوم، ریاضی و دیگر موضوعات به هم پیوند می‌خورند و در قالب پروژه‌های بلند مدت کودکان با آن آشنا می‌شوند؟ و چه‌گونه روندهای رشد حرفه‌ای مربیان و استفاده از مستندسازی به تحقق ایده‌ی معلم به عنوان محقق کمک می کند؟ می‌تواند از جمله پرسش‌هایی باشد که در این نشست به آن‌ها پاسخ گفته خواهد شد.
ثبت نام برای حضور در این سمینار نیز از طریق سایت موسسه هم نوا به نشانی   www.reggio.hamnava.org  انجام می‌شود.
در همین حال مجموعه‌ای از کتاب‌های رویکرد خلاق آموزشی رجیو امیلیا نیز در قالب نمایشگاهی با عنوان "فقط مورچه‌ها سایه ندارند" در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نمایش گذاشته شده است.
رجیو امیلیا (Reggio Emilia) شهری است در شمال ایتالیا که بعد از جنگ جهانی دوم گروه داوطلبی از والدین، معلمان و کودکان در کنار هم جمع شدند تا جامعه‌شان را از طریق ایجاد روشی جدید برای آموزش کودکان دوباره بسازند. این روش  بعد‌ها در بین 10 نمونه‌ی برتر سیستم آموزشی در جهان قرارگرفت.
رویکرد رجیو امیلیا، را "لوریس مالاگاتسی"، آموزگار ایتالیایی، راه‌اندازی کرد. تمرکز این رویکرد بر آموزش کودکان در دوران پیش دبستان به گونه‌ای خلاق و آزاد است.
گفتنی است سمینار " کودکان با صد زبان ، مستند سازی تربیتی فرصتی برای رشد حرفه‌ای مربیان" ساعت 15 روز یک شنبه 24 اردیبهشت در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع درخیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.