کد خبر: 212346
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۹
عرفان نظرآهاری: شعر کودک باید نشاط ‌انگیز باشد

شاعر کودکان و نوجوانان گفت که مضامین شعر کودک، باید از دنیای پیرامون او گرفته شود تا برای آنان نشاط انگیز و بازی‌گونه باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دوازدهمین نشست تخصصی ترویج خواندن که در کتاب‌خانه‌ی مرجع کانون و با موضوع شعر خوب برای کودکان و نوجوانان برگزار شد عرفان نظرآهاری با بیان این مطلب خاطر نشان کرد که: شاعران ما در شعر کودک با توجه به مضامین آن موفق‌تر عمل کرده‌اند. زیرا می‌دانند که چگونه از آهنگ و کلام استفاده کرده و چگونه بازی را وارد شعر کودک کنند.
برگزیده کتاب فصل، افزود: پرداختن به طبیعت، مانند روستا، درخت و... که در شعرهای کودکان و نوجوانان زیاد تکرار شده؛ تاثیر خود را بر ادبیات کودک گذاشته است.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان تاکید کرد: در انتخاب شعرها باید به نیازهای عاطفی، حسی، فرهنگی،‌ اجتماعی و فردی و بومی کودکان توجه کافی شده باشد و هم‌چنین به ذوق و سلیقه آنان توجه شود.
برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: شعر کودک بایستی به زبان ساده‌ای سروده شده باشد و کودک نباید در فهم آن دچار مشکل شود. اما این سادگی زبان شعر کودک نباید موجب ساده ‌اندیشی در مورد آن شود.
وی تاکید کرد: به صرف ساده بودن زبان شعر کودک، هر کسی نمی‌تواند خود را در کسوت شاعر کودک ببیند و دست به سرودن و یا تولید شعر کودک بزند.
نظر آهاری با بیان این که شعری را که کودک می‌شنود و یا می‌خواند، باید در حد دانش زبانی وی باشد افزود: کودک باید بتواند به آسانی با شعر ارتباط برقرار کرده و از آن لذت ببرد.
وی درباره شعر نوجوان گفت: نوجوانان شعری را دوست دارند و به خاطر می‌سپارند که تصویر خود، آرزو‌ها، دلبستگی‌ها و امید‌ها و دغدغه‌های خود را در آن ببینند.
نویسنده "قطاری به مقصد خدا" گفت: دنیای شعر نوجوان ما با دنیای واقعی نوجوان امروز خیلی فرق دارد و طبیعی است که نوجوانان از این شعرها استقبال نکنند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل نوجوانان از شعرهایی که به طور خاص برای آنان سروده می‌شود، روی‌گردانند و در عوض از سروده‌های شاعران بزرگ‌سال که اصولاً برای آن‌ها سروده نشده، است استقبال می‌کنند.
نظرآهاری گفت: به نظر من دلیل دیگر استقبال نوجوانان از شعرهای بزرگ‌سال را می‌توان از دیدگاهی روانشناختی هم تشریح کرد؛ آن‌ها دوست دارند زودتر بزرگ شوند و جزء آدم بزرگ‌ها به حساب بیایند.
اکبر کتابدار، نویسنده و شاعر کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از این نشست گفت: ذهن بچه‌ها از همان کودکی با ریتم و موسیقی آشناست؛ موسیقی و شعر با تناسبی که دارند، بهتر می‌توانند بر ذهن کودکان تأثیرگذار باشند به طوری که مفاهیم و آموزه‌ها در قالب شعر، ماندگاری بیشتری در ذهن آنان خواهد داشت.
وی با بیان‌این که موسیقی نخستین عنصری است که بچه‌ها را به شعر جذب می‌کند، گفت: در شعر کودکان باید از مفاهیم آشنا استفاده شود تا برای آنان قابل فهم و درک باشد.
کتابدار گفت: موسیقی و شعر با روحیه کودکان سازگار بوده و از این وسیله می‌توان برای آموزش بهتر و ماندگارتر استفاده کرد.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان با بیان این نکته که نقش و کارکرد موسیقی از همان ابتدا، یعنی بعد از تولد نوزاد، مهم است؛ گفت: در این دوران کودک با شنیدن صدای لالایی مادر احساس آرامش می‌کند. با توجه به این که درکی از معنای لغات ندارد.
این پژوهش‌گر و طنزپرداز، در خصوص این‌که  موسیقی کمک به درک و انتقال بهتر مفاهیم به کودکان خواهد کرد، گفت: بعد از ورود کودکان به مدرسه باید از مشکلات و دغدغه‌های جامعه برای آنان گفت تا کم کم با جامعه آشنا شوند.
وی با بیان این که وزن و موسیقی در شعر کودک، عامل اصلی جذابیت آن خواهد شد افزود: شاعران باید از ساده‌ترین آرایه‌های ادبی در شعر کودک استفاده کنند و از به کار بردن وزن‌های پیچیده و سخت خودداری کنند.
کتابدار در پایان گفت: قبل از این‌که کتاب شعری را برای نوجوانان چاپ کنیم بهتر است یک بار برای او بخوانیم و ببینیم آیا درک و دریافتش برای او راحت است بعد آن کتاب را چاپ کنیم.
دوازدهمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.