آشنایی اعضا با چیدمان کتاب در کانون مازندران

هم‌زمان با بیستمین دوره هفته کتاب، مراکز فرهنگی، هنری کانون مازندران، فعالیت‌های فرهنگی را با موضوع کتاب و کتاب‌خوانی ویژه کودکان و نوجوانان، اجرا می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این ایام، کانون استان مازندران با هدف ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی از اعضای کتاب‌خوان برتر تقدیر کرده و برنامه‌هایی مانند قصه‌گویی، شعرخوانی، مسابقه، سرگرمی و پخش فیلم با محوریت کتاب برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند.
هم‌چنین در این هفته، کتاب‌سازی و تصویر‌سازی آن توسط اعضای مراکز، اجرای نمایش خلاق با موضوع کتاب، اجرای مسابقه نقاشی بر اساس تصویرگری قصه، برگزاری نمایشگاه کتاب در مراکز و دعوت از مدارس برای بازدید از این نمایشگاه، پیش‌بینی شده است.
برپایی کارگاه‌های هنری و ادبی با موضوع کتاب و مطالعه، برگزاری مسابقه قصه‌گویی، معرفی نویسنده‌ها و معرفی کتاب‌های ویژه‌ی گروه‌های سنی مختلف، معرفی انتشارات کانون پرورش فکری و معرفی کتاب‌هایی که کانون منتشر کرده است؛ برگزاری کارگاه خوشنویسی با موضوع کتاب و کتاب خوانی، انتخاب بهترین جمله اعضا، از کتاب‌هایی که تاکنون خوانده‌اند از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.
همچنین نقد کتاب‌های کانون با حضور کارشناس، مربیان ادبی و اعضا، دعوت از مدارس روستا جهت بازدید از کتاب‌خانه‌های سیار و ثابت، مسابقه حفظ شعر در خصوص کتاب و کتاب‌خوانی، از دیگر برنامه‌هایی است که در بیستمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در کانون این استان اجرا می‌شود.
 مدیر کانون مازندران: به اهمیت مطالعه در کودکان و نوجوانان بیاندیشیم
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت: هفته کتاب بهانه‌ای است تا به اهمیت مطالعه در کودکان و نوجوانان بیاندیشیم.
قاسم عزیز زاده گرجی، به مناسبت بیستمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: هفته کتاب بهانه‌ای است تا با نگاهی عمیق‌تر از گذشته و جدی‌تر به اهمیت مطالعه و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به‌ویژه در کودکان ونوجوانان بیاندیشیم.
مدیر کانون مازندران افزود: باید کتاب‌خوانی را از خانواده شروع کرد، زیرا بنیادهای عادت به مطالعه در خردسالی و نخست در خانواده شکل می‌گیرد و سپس در مراکز فرهنگی هنری کانون در سراسر کشور، مهد کودک‌ها و دیگر مراکز آموزشی با همکاری مربیان توسعه می‌یابد.
این مسوول یادآور شد: تلاش خانواده‌ها و مربیان و آموزگاران،‌ از مهد کودک تا دبیرستان، در انباشت اطلاعات علمی در ذهن کودکان و نوجوانان از یک سو، و نقش کامپیوتر و دنیای مجازی از سوی دیگر،‌ ارتباط کودکان و نوجوانان را با دنیای واقعی، به ویژه جامعه‌ی انسانی محدود کرده است.
وی ادامه داد: کتاب امن‌ترین پناه‌گاه کودک و نوجوان است، اهمیت کتاب وقتی روشن‌تر می‌شود که بدانیم اگر عشق به مطالعه از کودکی در انسان پدید نیاید و مطالعه به یک نیاز معنوی در زندگی او تبدیل نشود، ذهن او در جوانی تهی خواهد بود و آن وقت است که سادگی و بی تجربگی جوانی، راه را برای نفوذ بدی‌ها باز می‌کند و گوشه‌های زشت طبیعت انسان آشکار می‌شود.
مدیر کانون مازندران خاطر نشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان با سابقه چند دهه‌ای خود در فعالیت‌های چهل‌گانه فرهنگی، هنری و دینی، محوریت اصلی خود را در مطالعه و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی قرار داده است، چرا که بر این باور است؛ کودکان‌ و نوجوانان‌ هنگام‌ باز کردن‌ کتاب‌ در حقیقت‌ درهای‌ سعادت‌ و خوش‌بختی‌ را به‌ روی‌ خود می‌گشایند تا درمسیر ترقّی‌ و پیشرفت‌ گام‌ بردارند.
وی هم‌چنین تاکید کرد، خواندن‌ داستان‌های‌ مختلف‌، موجب‌ شکل‌ گرفتن‌ ارزش‌های‌ گوناگون‌ در ذهن‌ کودک‌ می‌شود، حساسیت‌ کودک را رشد می‌دهد و احترام‌ به‌ دیگران‌ در او شکل‌ می‌گیرد رضایتی‌ که‌ کودک‌ از مطالعه‌ به‌دست‌ می‌آورد او را متّکی‌ به‌ خود بار خواهد آورد و سوال‌هایی‌ که‌ در اثر مطالعه‌ برای‌ کودک‌ مطرح‌ می‌شود و مقایسه‌هایی‌ که‌ او بین‌ مسایل‌ مختلف‌ می‌کند در مجموع‌ موجب‌ می‌شود که‌ او فردی‌ خلاق بار آید.
برنامه‌های بیستمین هفته‌ی کتاب جمهوری اسلامی ایران تا 27 آبان در سراسر کشور ادامه می‌یابد.