وحید طوفانی: همراهی والدین با اعضا در ترویج کتاب خوانی موثر است

حضور والدین در کنار اعضا بر اهمیت و اجرای فعالیت‌هایی هم چون قصه‌گویی و ترویج کتاب خوانی می‌افزاید.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وحید طوفانی اصل، مشاور مدیر عامل و رییس کتاب خانه مرجع کانون در ششمین نشست علمی ترویجی یافته‌های پژوهشی مدیریت پژوهش کانون با اعلام این مطلب افزود: مربیان کانون باید آگاه به علم روز باشند تا بتوانند بهتر با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند.
مشاور مدیر عامل کانون با بیان این که کودکان و نوجوانان پسر، سخت خوان‌ ترین مطالعه کنندگان کتاب هستند گفت: معمولا پسرها و دخترها وقتی به سن ۱۰ تا ۱۲ سالگی می‌رسند کمتر به مراکز فرهنگی و هنری مراجعه می‌کنند.
وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد بیشتر فعالیت‌های کانون مناسب گروه سنی مقطع دبستان باشد و مجموعه‌سازی مراکز فرهنگی و هنری کانون نیز مناسب این گروه سنی است.
طوفانی با بیان این نکته که باید به اعضای نوجوان در مراکز فرهنگی و هنری بیشتر توجه کرد یادآور شد: نوجوانان دوست ندارند با کودکان در یک کتاب‌خانه قرار بگیرند و کتاب بخوانند آنان دوست دارند خودشان کتاب مورد نظر را انتخاب کنند و فضای کتاب خانه نیز باید مناسب سن آنان باشد.
رییس کتاب‌خانه مرجع کانون افزود: کتاب‌خانه‌های ما نیاز به مشاور دارند. یک کتاب‌خانه خوب باید کتاب دار مرجع و عمومی برای کودکان داشته باشد.
طوفانی در پایان به همکاران مدیریت پژوهش توصیه کرد تا از امکانات و منابع ارزشمند موجود در کتاب‌خانه مرجع بیشتر استفاده کنند.
دیگر میهمان این نشست نیز مینا ذاکر شهرک کارشناس کتاب‌خانه مرجع کانون، از یافته‌های رساله دکتری خود و از مزایای ایجاد کتاب‌خانه بین‌المللی کودک، موانع و مشکلات این کتاب‌خانه و اهداف آن سخن گفت.
در این جلسه ذاکر به ارزیابی عملکرد کتاب‌خانه‌های کانون و ارایه الگوی ایجاد کتاب‌خانه بین‌المللی در کانون، رسالت و ماموریت اصلی این کتاب‌خانه پرداخت.
وی از مزیت‌های کتاب‌خانه بین‌المللی به ترویج خواندن، آموزش زبان، رشد خلاقیت، آموزش مهارت‌های زندگی و دست‌یابی به جامعه‌ای تکامل یافته اشاره کرد.
ذاکر با بیان این که کانون در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مراکز ارایه خدمات به کودکان است عنوان کرد: داشتن کتاب‌خانه بین‌المللی باعث بهبود کیفیت رشد و بالندگی کودکان می‌شود و این کتاب‌خانه می‌تواند به مجموعه‌ی بزرگی از کتاب‌های کودک و نوجوان تبدیل شود.
وی در پایان یادآور شد: کتاب‌خانه مرجع برای تبدیل شدن به یک کتاب‌خانه بین‌المللی کودک می‌بایست با دیگر کتاب‌خانه‌های کودک ارتباط بیشتری برقرار کند و به امر پژوهش و مطالعه لازم در این حوزه بیش از پیش بها دهد.