جایزه‌هایی برای سه کتاب کانون از سیزدهمین جشنواره شهید غنی‌پور

سیزدهمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال شهید غنی‌پور یک عنوان از کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان اثر برگزیده و دو عنوان دیگر را به عنوان آثار شایسته تقدیر معرفی کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در آیین پایانی این جشنواره ادبی که روز 12 اسفند 1392 در مسجد جوادالائمه تهران برگزار شد، گروه داوری بخش رمان‌های نوجوان متشکل از حبیب یوسف‌زاده، علی اصغر جعفریان و بیژن قفقازی‌زاده، رمان «آن سوی پرچین خیال» نوشته عبدالصالح پاک از انتشارات کانون را به دلیل پرداختن به فرهنگ بومی در قالب ادبیات داستانی، شخصیت‌پردازی تاثیرگذار، تخیل قوی در پرداخت داستان و توصیف و فضاسازی مناسب به عنوان کتاب برگزیده سال در بخش نوجوان انتخاب کردند.
در همین بخش رمان «امیرحسین و چراغ جادو» نوشته‌ی ابراهیم حسن‌بیگی از انتشارات کانون به دلیل خلق فضای فانتزی تاثیرگذار، مخاطب‌شناسی مطلوب، کشش و جذابیت در پرداخت داستانی، نثر روان و درون‌مایه‌ی متناسب با نیازه‌های گروه سنی نوجوان اثر شایسته‌ی تقدیر معرفی شد.
گروه داوری این بخش از میان 110 عنوان رمان منتشر شده چاپ اول در سال 1391 ابتدا 46 عنوان را وارد چرخه‌ی داوری نهایی کردند و پس از آن 7 اثر به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی شد.
در این میان 6 اثر انتخاب شده به عنوان نامزد دریافت جایزه این بخش، از مجموعه رمان‌های نوجوان کانون بود که علاوه بر دو کتاب برگزیده، نام کتاب‌های «وقتی مژی گم شد» اثر حمیدرضا شاه‌آبادی، «آرزوی سوم» اثر مصطفی خُرامان، «یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب‌شده» نوشته جمشید خانیان، «دلقک» اثر هدی‌ حدادی نیز در این فهرست به چشم می‌خورد.
«هفت خوان و خرده‌ای» نوشته‌ی احمد اکبرپور دیگر نامزد این بخش را انتشارات افق منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش در بخش داستان‌های کودک نیز کتاب «قصه‌های غار» نوشته‌ی مرجان کشاورزی‌ آزاد از انتشارات شباویز به عنوان اثر برگزیده و کتاب «پی‌تی‌کو پی‌تی‌کو» نوشته فرهاد حسن‌زاده از انتشارات کانون از سوی گروه داوری ناصر نادری، شهرام شفیعی، محمدحسن حسینی به عنوان اثر تقدیری معرفی شد.
این گروه نیز 150 عنوان کتاب را مورد بررسی قرار دادند.