رابطه‌ی رسانه و ادبیات کودک با فیلم‌سازی تقویت می‌شود

دو کارشناس حوزه‌ی سینما و ادبیات کودک در نشستی تخصصی راه‌کارهای تقویت رابطه‌ی رسانه‌ها و تلویزیون با حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان را مورد تحلیل قرار دادند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در سی‌و‌یکمین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با موضوع «سینما، تلویزیون و ترویج کتاب‌خوانی»، محمد‌علی طالبی کارگردان مطرح حوزه‌ی سینمای کودک و مجید راستی نویسنده و کارشناس حوزه‌ی ادبیات کودک بر این نکته تاکید کردند که ساخت فیلم از روی کتاب می‌تواند رابطه‌ی تلویزیون و رسانه را با ادبیات تقویت کند.

محمدعلی طالبی: ادبیات و فیلم خلاقیت کودکان را رشد می‌دهد
محمد علی‌طالبی کارگردان فیلم سینمایی «شهر موش‌ها» در این زمینه به نقش کانون و اهمیت کارهایی که در این زمینه انجام می‌شود، نیز اشاره کرد و افزود: کانون باید به سمتی برود تا آثاری که برای کودکان نوشته می‌شود توسط فیلم‌سازان نیز ساخته شود.
وی تصریح کرد: رابطه‌ی خوبی بین تلویزیون و ترویج کتاب‌خوانی می‌تواند وجود داشته باشد مثلا در قدیم فیلم‌هایی مانند چکمه، قصه‌های مجید و خمره که از روی کتاب ساخته شدند ماندگار شدند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی گل پامچال گفت: کانون مرکزی است که مربیان آن در تربیت کودکان موثر هستند من از بچگی عضو کانون بودم و چیزهای مفید زیادی از کانون آموختم.
طالبی با بیان این‌که ادبیات و سینما باید با هم پیش بروند و رابطه متقابل بین ادبیات و سینما وجود دارد افزود: دنیای تصویر و سینما گسترش پیدا کرده و  دنیای‌ بچه‌ها نیز تغییر کرده و آن‌ها به سینما، انیمیشن و کارتون علاقه زیادی دارند.
وی با تاکید بر اهمیت ارتباط بیشتر نویسنده‌های مطرح با کارگردان‌ها یادآور شد: وقتی موضوع فیلم برای کودکان از روی یک کتاب نوشته و ساخته می‌شود بی‌تردید رسانه و ادبیات کودک به هم نزدیک خواهد شد.
این کارگردان حوزه کودک و نوجوان گفت: بین ادبیات، فیلم، نوشتن و آموزش به بچه‌ها برای نوشتن، رابطه‌ی متقابل وجود دارد که این امر باعث رشد خلاقیت بچه‌ها می‌شود.

مجید راستی: جای قصه‌گویی در برنامه‌های تلویزیون خالی است
مجید راستی نویسنده و منتقد حوزه ادبیات کودک و نوجوان دیگر سخنران این نشست نیز گفت: کودکان به صورت جدی به داستان نیاز دارند و فیلم‌هایی که از سوی کارگردان‌های اهل ادبیات و از روی داستان‌های مناسب ساخته می‌شود به دل خواهد نشست.
این نویسنده حوزه کودک و نوجوان ادامه داد: کتاب‌هایی که دارای داستان خوب و قوی هستند می‌توانند جنبه تصویری را هدایت کنند و آثاری که خلق می‌شود دوام بیشتری خواهد داشت.
وی با بیان این که پشتوانه‌ی ادبی این آثار باعث جذب مخاطب می‌شود افزود: گاهی قصه‌ای که تبدیل به تصویر می‌شود به بایگانی می‌رود در صورتی که نباید این گونه باشد.
وی گفت: تلویزیون و رادیو می‌تواند به قصه‌گویی و ترویج خواندن به شکل مختلف بپردازد که هنوز در رسانه ملی به صورت جدی به کتاب و کتاب‌خوانی توجه نمی‌شود.
نویسنده اثر «قصه‌های کوچولو» گفت: قصه‌گویی و آثار داستانی ما باید به قدری رشد پیدا کند و سینمای ما به پشتوانه‌ای برای ادبیات داستانی تبدیل شود.
این منتقد ادبیات کودک و نوجوان گفت: کتاب قصه باید برای کسانی که برنامه تولید می‌کنند مهم باشد و فرهنگ قصه‌‌گویی باید بخشی از برنامه‌های رسانه ملی را تشکیل دهد.
راستی با بیان این‌که قصه‌گویی مخاطبان زیادی دارد جای آن را در برنامه‌های رسانه‌ی ملی خالی دانست و یادآور شد: هر کدام از ما سعی می‌کنیم کمبودهای یک‌دیگر را پر کنیم در حالی که اگر هر کسی در جایی که هست وظیفه خودش را به خوبی انجام دهد کودک ما کودکی خواهد شد که در بعد خلاقیت کمبودی نداشته باشد.
نویسنده کتاب «مجموعه قصه‌های بی‌بی و بابا»  با تاکید بر تاثیرهای روان‌شناختی قصه‌گویی خواستار وسعت بخشیدن به تولید قصه و داستان شد.
نویسنده قصه‌های «علی کوچولو» همچنین گفت: تلویزیون به عنوان یکی از واسطه‌های فراگیر بین فرهنگ و مخاطب باید در حوزه انتقال و بیان قصه مدام تلاش کند حد و حدود ارایه کارها را حفظ کرده و مخاطب را از قصه شنیدن دور نکند.
این کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان در پاسخ به پرسش مینا ذاکر دبیر اجرایی سلسله نشست‌های کتاب‌خانه مرجع کانون که پرسید: کانون در این زمینه چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟ افزود: در شرایط فعلی یکی از کارهای خوب که جز اهداف اصلی کانون نیز هست تولید آثار درجه یک است. کانون می‌تواند تواناترین آدم‌ها را دعوت کرده و از آن‌ها بخواهد بهترین‌ کارها را تولید کنند.
این نویسنده کودک و نوجوان گفت: خود کانون باید سیاست‌گزاری تولید اثر را داشته باشد بهترین نویسنده‌‌ها را دعوت کند و یک مجموعه کتاب‌خانه‌ای درست کند که از هر نویسنده خوب یک اثر در آن مجموعه باشد.
وی با اشاره به تولید رمان‌های نوجوان امروز در کانون افزود: کانون باید از بین رمان‌هایی که سفارش داده بهترین‌ها را برای تولید فیلم انتخاب کند.
نویسنده «قصه‌های بی‌بی و بابا» تصریح کرد: کانون باید الگوسازی کرده و کارهایی تولید کند که در توانایی دیگران نیست. بهترین دایره‌المعارف کودک را تولید کند. راه‌های نرفته را برود که دیگران از این تجربه راه‌های تازه‌ای را بروند.
راستی گفت: کانون باید تولید فیلم را جدی بگیرد نگاه هنری و فرهنگی بدون چشم داشت مادی به کار داشته باشد.
وی تصریح کرد: کانون نوعی ایده‌آل برای هنر و ادبیات کودک و الگوی همه کسانی است که در این حوزه کار می‌کنند. به نظر من در عمل هم باید برای حفظ این اعتبار تلاش کند.
راستی ادامه داد: کانون می‌تواند پیش‌تاز و راه‌گشا باشد و با تولید سالی دو فیلم خوب، دو انیمیشن خوب، و چند عنوان کتاب خوب به انگیزه‌سازی دست بزند و توان همه دست‌اندرکاران را به کار بگیرد.
وی با بیان این‌ انتظار که کانون به رابط ادبیات کودک و نوجوان ایران با دیگر کشورها تبدیل شود، افزود: اگر ارتباط‌های فرهنگی و نشر گسترده شود نویسنده فرصت کافی پیدا می‌کند تا اثرهای خوبی تولید کند.
کارشناس حوزه ادبیات کودک و نوجوان با بیان این که کانون باید به دنبال تامین فرصت‌های اقتصادی باشد، گفت: کانون علاوه بر فعالیت در حوزه‌ی کتاب‌خانه و کتاب‌رسانی پس از 50 سال، پیشرفته‌تر شده و می‌تواند حرکت‌های جدیدی انجام دهد و به عنوان یک مرکز و منبع در عرصه‌ی ادبیات کودک کمک کند تا دیگران بیایند و با هزینه کمتر در آن مسیرها قرار گیرند.
وی گفت: کتاب‌خانه مرجع کانون یک گنجینه بی‌نظیر است در خیلی از کشورها هم‌چنین کتاب‌خانه‌ای وجود ندارد. کانون می‌تواند شورایی از بهترین کارشناسان حوزه کودک و نوجوانان را با هدف تولید فیلم برای سینما تشکیل دهد تا این گروه کتاب‌ها را مطالعه و بررسی کنند و کتاب‌هایی که قابلیت فیلم شدن را داشته باشد را انتخاب کنند. این جریان می‌تواند حرکتی باشد تا فیلم‌سازان ما بدانند نویسنده‌های ما کتاب‌های بسیار خوبی دارند.
این نویسنده گفت: کانون در عین حال می‌تواند فضایی ایجاد کند تا این کتاب‌ها خوانده شود. خلاصه این کتاب‌ها در بولتن‌هایی آورده شود و از تمام کتاب‌داران ایران در این زمینه کمک بگیرند تا همه بدانند در این کتاب‌خانه‌های کانون چه آثار خوبی موجود است.
وی با بیان این‌که ارتباط می‌تواند راه‌گشا باشد افزود: کانون می‌تواند ادبیات کودک و نوجوان را رسانه‌ای کند به فیلم‌سازها اطلاع‌رسانی کرده و با آنان جلسات مشترکی داشته باشد.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی ترویج فرهنگ خواندن در رسانه‌ها گفت: می‌توانیم فیلم‌هایی، براساس کتاب بسازیم و آن کتاب را ترویج کنیم. این خود باعث تبلیغ مطالعه خواهد شد. حتی می‌توانیم در عنوان‌بندی فیلم نیز نام کتاب، نام نویسنده و نام ناشر را بگوییم.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش باید ساعت مطالعه و کتاب‌خوانی را در مدارس فراگیر کند. تلویزیون ساعتی را برای روخوانی کتاب به صورت اتفاقی قرار دهد خلاصه‌ای از یک کتاب را بگوید و چند صفحه از یک کتاب را به همراه نام نویسنده و ناشر آن بخواند.
وی با بیان این‌که در معرفی کتاب، شیوه اطلاع‌رسانی هنوز مورد قبول نیست افزود: کانون باید طوری عمل کند که مخاطب، آن را تنها جایی بداند که انتظار می‌رود اطلاعات کامل از نویسنده‌ها داشته باشد.

وحید طوفانی: تلویزیون کتاب‌خوانی را ترویج دهد
وحید طوفانی رییس کتاب‌خانه مرجع کانون نیز در این نشست گفت: هدف نشست‌های ما ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی است و از تلویزیون توقع زیادی داریم تا به ترویج کتاب‌خوانی بپردازد. عرصه‌های جدید را خوب جستجو کند تا کودکان بیش‌تر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون، بازی با بازی‌های کامپیوتری، تلفن همراه و تبلت و دنیای مجازی نکنند.
وی گفت: تلویزیون به واقع رقیبی برای خواندن است واقعیت این است که باید در عنوان‌بندی برنامه‌های تلویزیونی نوشته شود که این برنامه بر اساس چه کتابی تولید شده است.
طوفانی ادامه داد: فیلم‌سازان ما باید به سراغ ویدئو و دنیای مجازی بروند که در این قسمت‌ها کم کاری شده است و از تلویزیون انتظار داریم در این زمینه به ما کمک کند.
رییس کتاب‌خانه مرجع کانون با بیان این‌که ما چقدر بازی‌های رایانه‌ای تولید کردیم که به معرفی کتاب بپردازد؟ افزود: در کشور ما هر روز ابزارهای جدید به بازار می‌آید ماهواره و فیلم‌های عجیب و غریب و مردم ما به دنبال رسانه‌های جدید هستند و به خرید کتاب روی نمی‌آورند.
وی گفت: باید رسانه‌ها را به استخدام بگیریم و از این راه، کاری کنیم تا بچه‌های‌مان را از کتاب‌خوانی دور نشوند.
سی‌و‌یکمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با موضوع «سینما، تلویزیون و ترویج کتاب‌خوانی»، با حضور مجید راستی و محمدعلی طالبی، روز 27 مرداد 1393 در کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.