استفاده از دیدگاه‌های کودکان و نوجوانان در تجدید چاپ کتاب‌های کانون

مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است که دیدگاه‌های مخاطبان باید در تجدید چاپ کتاب‌های کانون مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نورا حق‌پرست در نشست خبری معاون تولید و مدیران زیر مجموعه‌ی این معاونت با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در تهران، کودکان و نوجوانان را منتقدان زبده و تیزهوشی دانست و افزود: در نظر داریم که نظرهای مخاطبان در مراحل مختلف نشر و چاپ کتاب‌های کانون لحاظ شود و این به ارتباط بیشتر با بچه‌ها نیاز دارد.
وی دیدار کودکان و نوجوانان عضو مراکز کانون سراسر کشور با نویسندگان را از جمله برنامه‌هایی دانست که در کانون اجرا می‌شود و این مخاطبان می‌توانند در کیفیت بخشی آثار کانون موثر باشند.
مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون در عین حال با یادآوری این مطلب که کانون در نزدیک به 50 سال گذشته بیش از 2200 عنوان کتاب منتشر کرده است، تاکید کرد که در فرآیند انتشار کتاب نمی‌خواهیم به تجدید چاپ متکی باشیم. در چند سال اخیر نزدیک به 500 عنوان از کتاب‌های کانون باز تولید شده است و در نهایت در طول یک سال بتوانیم 150 عنوان از این کتاب‌ها را - که بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته مورد استقبال قرار می‌گیرد - را منتشر کنیم.
حق‌پرست افزود: ارتباط کانون با پیش‌کسوتان ادبیات کودک و نوجوان ارتباط مناسبی است و ما در بسیاری از شوراهای تخصصی خود از نظرات و دیدگاه‌های آنان استفاده می‌کنیم و قصد داریم برای تبیین بهتر ادبیات کودک نشست‌هایی تخصصی نیز با حضور صاحب‌نظران برگزار کنیم چرا که کانون در این حوزه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
وی همچنین گفت که کانون با نویسندگان و هنرمندان از طریق انجمن‌های تخصصی نیز در ارتباط است.
مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون توضیح داد که در شش ماهه‌ی نخست سال 1393، 20 عنوان کتاب چاپ اول و 87 اثر تجدید چاپی در شمارگانی نزدیک به 700 هزار نسخه توسط انتشارات کانون منتشر شده است و در شش ماهه‌ی دوم نیز 40 عنوان کتاب چاپ اول و 45 عنوان تجدید چاپی منتشر خواهد شد.
به گفته‌ی وی برنامه‌ریزی‌های جدید کانون در این حوزه، بر کیفیت‌بخشی در بخش متن و تصویرگری تاکید دارد تا از این راه بتوانیم آثار فاخری را در اختیار مخاطبان قرار دهیم.
حق‌پرست در پایان به تغییر سیاست کانون در دریافت اثر از نویسندگان اشاره کرد و گفت: درهای انتشارات کانون به روی نوقلمان و کسانی که بدون چاپ اثری، نخستین کتاب خود را به کانون ارایه می‌کنند، باز است.
پیش از این شرط چاپ کتاب در کانون دارا بودن دست کم یک یا دو اثر منتشر شده از سوی صاحب اثر بود.
در نشست رسانه‌ای که صبح روز 30 شهریور در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون برگزار شد، مهدی باقری معاون تولید، محمد‌رضا کریمی صارمی مدیر مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی، حسن آقاکریمی سرپرست امور سینمایی و نورا حق پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون به تشریح برنامه‌های ایمن معاونت و مدیریت‌های زیر مجموعه آن پرداختند.