نظام اجتماعی واحد در کتاب‌داری یک اصل مهم است

نویسنده و پژوهش‌گر علوم کتاب‌داری و اطلاع‌رسانی بر لزوم ایجاد نظام اجتماعی یک‌پارچه در کتاب‌داری به عنوان یک اصل مهم تاکید کرد.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، نوش‌آفرین انصاری در سی و پنجمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان کتاب‌داری اجتماعی و ترویج کتاب‌خوانی با تاکید بر این موضوع گفت: اگر بخواهیم افراد در دسترسی به کتاب مورد نظر خود در کتاب‌خانه‌های مختلف دچار سردرگمی نشوند لازم است تمامی مراکزی که خدمات کتاب‌رسانی را انجام می‌دهند از یک قانون پیروی کنند تا گسستی در میان رده‌های سنی مختلف به‌وجود نیاید.
وی با اشاره به اهمیت وجود پیوستگی در ارتباط‌گیری بچه‌ها افزود اگر پیوستگی از بدو تولد تا میان‌سالی و کهن‌سالی در تمام زمینه‌ها و برنامه‌ها ایجاد شود انسان‌ها در مسیر درست زندگی حرکت خواهند کرد و بسیاری از مشکلاتی که امروزه با آن‌ها مواجه هستیم برطرف می‌شود.
انصاری در ادامه یادآور شد برای حمایت از کتاب‌داری اجتماعی در مرحله اول دولت‌ وظیفه دارد با ایجاد زمینه‌های لازم برای دسترسی آسان افراد جامعه به کتاب، حامی این جریان مهم باشد و حتی در صورت لزوم قانون به‌وجود آورد.
پژوهش‌گر علوم کتاب‌داری جامعه مدنی تشکیل یافته از نهادها و سازمان‌های مردم نهاد را دومین گروه حمایت کننده از کتاب‌داری اجتماعی عنوان کرد که به دلیل آزادی عمل بیشتری که نسبت به نهادهای دولتی دارند می‌توانند با استفاده از شیوه‌های مختلف به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی کمک کنند.
وی گروهی از افراد را که با سرمایه‌های مردمی و علاقه‌ شخصی خود اقدام به راه‌اندازی کتاب‌خانه‌های روستایی می‌کنند و حق‌خواهی جامعه را پاسخ می‌دهند را نیز سومین گروه حامی کتاب‌داری اجتماعی دانست که به گسترش و ترویج کتاب‌خوانی کمک می‌کنند.
انصاری هم‌چنین در زمینه کمک به ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تصریح کرد با استفاده از یک شیوه ‌برنامه‌ریزی شده و مستمر که کتاب و مخاطب را به هم نزدیک کند می‌توانیم به فرایند مطالعه کمک کنیم.
وی با اشاره به سطوح مختلف ترویج کتاب‌خوانی گفت: تمامی فعالیت‌هایی که در مرکز فرهنگی‌ هنری و کتاب‌خانه‌ها صورت می‌گیرد به نوعی ترویج کتاب‌خوانی محسوب می‌شود و بستر تولد کتاب‌خوانی ادبیات کودک و نوجوان است.
عضو شورای کتاب کودک در پایان با بیان این‌که شکل و فضای داخلی کتاب‌خانه در ارتباط گیری افراد با کتاب نقش مهمی دارد خاطرنشان کرد بهره‌گیری از مروجان کتاب‌خوانی در کنار کتاب‌دارهای کتاب‌خانه‌ها می‌تواند موجب تحول و از بین رفتن کسالت و روزمرگی‌های افراد در این بخش باشد.
در این نشست هم‌چنین مهرناز خراسانچی رییس کتاب‌خانه حسینیه ارشاد با اشاره به انواع کتاب‌خانه‌ها از قبیل: کتاب‌خانه عمومی، دانشگاهی، کودک و غیره گفت: در بحث کتاب‌داری باید تلاش کنیم با توجه به ویژگی‌های اقشار مختلف جامعه و بررسی انتظارهای هر گروه به خدماتی که کتاب‌دار اجتماعی ارایه می‌دهد، بپردازیم.
وی افزود به عنوان مثال در یک کتاب‌خانه عمومی یک بخش به کودکان اختصاص دارد که دارای زیر مجموعه‌هایی مانند کودکان با نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی) است باید توجه کرد یک کتاب‌دار اجتماعی تا چه اندازه با نیازهای این گروه آشنایی دارد و چه تعداد منابع برای آن‌ها در اختیار دارد تا خدمات خود را ارایه دهد.
خراسان‌چی اضافه‌ کرد گاهی ممکن است هر یک از این کودکانی که با مشکلی مواجه هستند نیاز به یک‌ کتاب‌دار داشته باشند که در این زمینه می‌توانیم از مروجان کتاب‌خوانی که خانم انصاری اشاره کرد، بهره بگیریم.
وی توجه به موضوع‌های خاص هر اجتماع و بومی‌سازی موضوع‌هایی که مطرح می‌شود را از دیگر مباحثی عنوان کرد که باید در مقوله کتاب‌دار اجتماعی به آن پرداخته شود.
رییس کتاب‌خانه حسینیه ارشاد مستندسازی دانش‌ها برای بهره‌گیری بهتر از آن در آینده و به چالش کشیدن حوزه نشر را از ویژگی‌های یک کتاب‌خانه خوب دانست و یادآور شد گاهی در زمان برپایی نمایشگاه‌های موضوعی کتاب متوجه می‌شویم که در برخی زمینه‌ها چقدر با کمبود منابع مواجه هستیم و یک کتاب‌خانه پویا  می‌تواند به حوزه نشر بسیار در این زمینه کمک کند.
وی معرفی کتاب‌خانه به اجتماع را از دیگر مباحث مهم در کتاب‌داری عنوان کرد و گفت اگر اجتماع آشنایی لازم با این حوزه را نداشته باشد کتاب‌خانه‌ها دچار رکود می‌شوند درحالی که اگر شناخت داشته باشند ما هم می‌توانیم خدمات بهتری به آن‌ها ارایه دهیم.
خراسان‌چی در پایان اظهار امیدواری کرد جنبه اجتماعی کتاب‌دارها مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد و هویت آن شناخته شود چرا که اگر امروز از بچه‌های یک مدرسه در مورد تصمیم آینده‌شان سوال شود بسیاری از حرفه‌ها را نام خواهند برد در حالی که ممکن است واژه‌ای به‌نام کتاب‌دار حتی به گوش بیشتر آن‌ها نرسیده باشد. 
سی و پنجمین نشست ترویج کتاب‌خوانی با عنوان کتاب‌دار اجتماعی و ترویج کتاب‌خوانی روز 24 آذر در محل کتاب‌خانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان خالد اسلامبولی تهران برگزار شد.