کودکان با «چارخانه و خاله کشمشی» هم‌سفر می‌شوند

«چارخانه و خاله کشمشی» دو شخصیت یک کتاب داستانی تخیلی است که کودکان را با مفاهیم اصلی سفر آشنا می‌کند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، طاهره ایبد این مجموعه پنج جلدی را در فضایی کاملا خیال‌انگیز از تصورات کودکان از سفر، نوشته و کانون آن را با یک طراحی ویژه و در یک بسته‌ بندی جذاب ارایه کرده است.
بر همین اساس مجموعه به هم پیوسته این پنج داستان را با عنوان‌های «چی بردارم، چی برندارم؟»، «می‌آیی بریم سفر؟»، «درخت‌ها کجا می‌روند؟»، «سفر بی سفر» و «سفر کجاست؟» یاسمن ثروتیان تصویرگری کرده است.
داستان این کتاب‌ها از این قرار است که یک پیرزن تنها و مهربان که همدم و فرزندی ندارد با یک قوطی پر از کشمش، با «چارخانه» (یک ماشین) زندگی می‌کند. روابط و ماجراهای زندگی این دو شخصیت، این مجموعه را خواندنی می‌کند.
نویسنده – همان‌گونه که از عنوان برخی از این داستان‌ها مشخص است - موضوع‌هایی مانند آمادگی برای سفر، تخیل کودکان از اشیا ثابت در حین حرکت خودرو و رانندگی با سرعت بیش از حد را دست‌مایه خلق این اثر تخیلی قرار داده است. 
«ایبد» در شروع هر جلد از کتاب‌های این مجموعه آورده است: «یک چارخانه بود یک خاله کشمشی. چارخانه چهار تا چرخ داشت. چهار تا چراغ داشت. چهار تا پنجره مثل ماشین... خانه کشمشی یک قوطی داشت و کلی کشمش، خاله کشمشی برای هر کاری یک دانه کشمش می‌انداخت. توی قوطی. کارش را که انجام می‌داد یکی از کشمش‌ها را می‌خورد... خاله کشمشی جانش بود و چارخانه. چارخانه هم خاله کشمشی را از چرخ و چراغش بیش‌تر دوست داشت.»
این کتاب‌ها از مجموعه «قصه‌های مرغک» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
مخاطب مجموعه کتاب «چارخانه و خاله کشمشی» کودکان گروه سنی الف و ب (3 تا 8 سال) هستند و هر یک از این پنج اثر در 20 صفحه رنگی و با شمارگان 10‌هزار نسخه در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
قیمت بسته این مجموعه پنج جلدی نیز  15‌هزار تومان تعیین شده است.