اسطوره‌های ایرانی در بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های رایانه‌ای ایرانی به دلیل استفاده از مفاهیم اخلاقی و موسیقی بومی مورد توجه دست‌اندکاران این صنعت بزرگ در نمایشگاه بین‌المللی کلن آلمان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، امیرحسین سلام‌زاده مسوول واحد تولیدات رایانه‌ای کانون که برای شرکت در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای GamesCom 2010 به کلن آلمان رفته بود از مذاکراتی خبر داد که با نمایندگان شرکت‌های سازنده و توزیع کننده این بازی‌ها در اروپا و به ویژه در آلمان و چین صورت گرفته است.
وی توضیح داد که آلمانی‌ها به مفاهیم اخلاقی در بازی‌های رایانه‌ای توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند و این باعث شده بود که بازی‌های ایرانی به دلیل مفاهیم اخلاقی مناسب، معرفی اسطوره‌ها و موسیقی با استقبال آن‌ها روبرو شود.
سلام‌زاده از ارایه‌ی شش بازی رایانه‌ای کانون با عنوان‌های "افسانه روزبه"، "گنج پنهان" و "بازی موش و مار"، "روبوت دیوانه"، "روباهی که به دنبال صدا رفت" و "داستان جزیره" در این نمایشگاه خبر داد و گفت مذاکره اولیه برای فروش برخی از تولیدات به ویژه "روبوت دیوانه" با یک شرکت آلمانی انجام شد.
مسوول واحد تولیدات رایانه‌ای کانون در عین حال یادآور شد که کیفیت فنی آثار ایرانی به ویژه ضعف موتور (engine)، چند زبانه نبودن این بازی‌ها و عدم ارایه کتابچه‌ها و بروشورهای مناسب برای معرفی آن‌ها به زبان‌های بین‌المللی از جمله مسایلی است که ورود ما به بازارهای جهانی را با مشکل روبرو می‌کند.
سلام‌زاده با اشاره به این نکته که خرید این موتورها نیاز به صرف هزینه‌ی سنگینی دارد خاطرنشان کرد که با سرمایه‌گذاری بیشتر، آموزش و بالا بردن دانش فنی تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای می‌توان به سمت تولید این موتورها حرکت کرد.
وی افزود در ایران دانش فنی کافی برای تولید بازی رایانه‌ای وجود ندارد و این به دلیل مشکل سازماندهی نیروهایی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
مسوول واحد تولیدات رایانه‌ای کانون سرمایه‌گذاری وسیع در این عرصه را ضروری دانست و اظهار داشت: "تنها در صورت تولید انبوه و درآمدزایی می‌توان منابع لازم مالی برای ساخت و عرضه بازی‌های رایانه‌ای را در کشور فراهم ساخت.
وی افزایش چشمگیر عرضه بازی‌هایی با حرکات فیزیکی را از ویژگی‌های اصلی نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای GamesCom 2010 دانست که طی روزهای 27 تا 31 مرداد با حضور 480 استودیو از 33 کشور جهان در کلن آلمان برگزار شد.
این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای در سطح اروپا است و امسال با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای فضایی به مساحت 100 مترمربع در سالن شماره 4 (‌بیزینس‌) به ایران اختصاص یافته بود تا در آن علاوه بر کانون شرکت فن‌افزار شریف، شرکت رسانا افزار شریف، استودیو رسا، استودیوی بازی سورنا و نشریه دنیای بازی فعالیت‌ها، تولیدات و برنامه‌های خود را برای توزیع بازی‌های رایانه‌ای ارایه کنند.