کد خبر: 211581
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹
بازدید 28922
تَکَم؛ عروسک ملی ایرانیان به تولید انبوه رسید

دو نمونه از عروسک‌های نمایشی "تَکَم" به عنوان یکی از ارزش‌مند‌ترین ابزارهای پاس‌داشت میراث‌های آیینی اقوام ایرانی و سنت تکم‌خوانی، توسط کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تولید شده است.

       به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مجید قادری مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون نمونه‌ای از این دو عروسک را برای نخستین بار به معاونان و مدیران کانون سراسر کشور - که برای برپایی گردهم‌آیی در مشهد حضور داشتند - به نمایش گذاشت و اهمیت آن را برای حاضران تشریح کرد.
وی گفت: تکم در زبان ترکی به معنی " بز نر" است و تکم بز قوی هیکلی است که در رأس گله حرکت می‌کند. بز در تاریخ خاورمیانه و ایران زمین، نماد برکت، باروری و قدرت است.
       به گفته‌ی این مدیر کانون، تکم‌چی‌ها میراث‌دار نمایشگران با سابقه آذربایجان و بخش‌های زیادی از ایران به شمار می‌روند که در گذشته‌هایی دور در اعیاد مذهبی و باستانی مانند نوروز به درِ خانه‌ها می‌رفتند و با ساز و آواز خود و تکان دادن عروسک تکم، شادی را به خانه‌های مردم ساکن شهرها و روستاها هدیه می‌کردند.
       این عروسک چوبی، به شکل بز توسط مردم به صورت دستی ساخته و با پارچه یا مخمل قرمز رنگ آراسته می‌شود و تکم‌چی‌ها با در دست گرفتن این عروسک قدیمی و خواندن آوازهای محلی و مذهبی مسایل اجتماعی را از گذشته‌های دور مورد توجه قرار می‌دهند.
مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون در عین حال گفت که ساخت این عروسک‌ها آغازی است برای اجرای طرح جمع‌آوری و ساخت عروسک‌های بومی و محلی ایران به پیشنهاد مدیرعامل کانون - که به دلیل پراکندگی و تنوع بی بدیلش در مناطق مختلف کشور - در اولویت ساخت قرار گرفته است.
وی توضیح داد که مخاطب اصلی این عروسک‌ها مربیان کانون و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی کودک و نوجوان هستند و ما با تولید این اثر و ارایه‌آن به مردم و حتی میهمانان خارجی جشنواره‌های‌مان به دنبال آن هستیم که پیام‌های فرهنگی خود را منتقل کنیم.
قادری گفت تاکنون نزدیک به 150 نوع عروسک توسط مراکز کانون در ادامه‌ی این طرح به دست ما رسیده و من این حرکت فرهنگی را حاصل ارتباط سازنده‌ی دو معاونت تولید و فرهنگی کانون با یک‌دیگر می‌دانم.
به گفته‌ی وی با همکاری انتشارات کانون، منابع متنی و تصویری مناسبی نیز برای معرفی این آثار و عروسک‌ها به خانواده‌ها و مخاطبان منتشر خواهد شد.
او همچنین توضیح داد که عروسک تکم با مواد طبیعی مانند چوب و پارچه و بند کفش ساخته شده و تنها شاخ‌های آن به دلیل محدودیت در استفاده از چوب، پلاستیکی است. تمامی پولک‌ها هم به صورت دستی دوخته شده است.
قادری دو نمونه دیگر از تولیدات جدید این مرکز را نیز به مدیران کانون معرفی کرد.
 "جورچین اشکال هندسی" و بازی رایانه‌ای با محوریت شخصیت "عمو نوروز و ننه سرما"، دو نمونه‌ای بود که قادری به معرفی آن‌ها پرداخت.
بر اساس این گزارش جورچین اشکال هندسی از 100 قطعه‌ی "مقوایی، فومی" و 20 قطعه‌ی پلاستیکی ساخته شده و بچه‌های بالای 6 سال را با اشکال مختلف هندسی آشنا می‌کند.
مدیر مرکز سرگرمی‌های سازنده کانون توضیح داد که بازی رایانه‌ای عمو نوروز از تحرک و هیجان زیادی برخوردار است و البته هنوز در مراحل اولیه تولید قرار دارد و بچه‌ها در جریان بازی، با صنایع دستی و بومی، معماری و فضاهای متنوع آن آشنا می‌شوند.
در پایان این بخش از گردهمایی سید صادق رضایی مدیرعامل کانون نیز بر ادامه‌ی همکاری مراکز کانون در سراسر کشور برای ادامه اجرای طرح جمع‌آوری و ساخت عروسک‌های بومی و محلی تاکید کرد.