کد خبر: 211731
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۱
بازدید 40693
ساخت کاردستی، اعتماد به نفس کودکان را تقویت می‌کند

ساختن هر وسیله‌ای به ویژه کاردستی حس تجربه کردن و اعتماد به نفس را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این بخشی از گفته امیرحسین یزدانیان‌پور مدرس کارگاه ساخت سرگرمی‌های مقوایی (جاگورتا) بود که برای مربیان کانون و مهد کودک‌ها، آموزگاران و والدین با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی در کانون برگزار شد.
جاگورتا نوعی سرگرمی فکری و خلاقانه است که در آن به کمک مقواهای موج‌دار و با تکنیک‌های ساده رول کردن و برش، می‌توان حجم‌ها و شکل‌های متنوعی را ایجاد کرد. در این سرگرمی جدید، ذهن کودک و نوجوان ابتدا با اشکال هندسی ساده آشنا شده و کم‌کم ذهن او به سمت ساخت اشیاء و اشکال گوناگون سوق پیدا می‌کند.
یزدانیان‌پور خاطرنشان کرد: رسانه‌های مختلف مانند ماهواره‌، لوح‌های فشرده و ... جایگزین نامناسبی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان شده‌اند و فقط بُعد دیداری خلاقیت آن‌ها را پرورش می‌دهد.
این مدرس دانشگاه افزود: کودکان در ارتباط با رسانه‌ها تجربه کردن، ساختن و آفرینندگی را پیدا نمی‌کنند و از اعتماد به نفس محروم می‌شوند.
به گفته یزدانیان‌پور ساختن، پرداختن و تجربه کردن به کودک و نوجوان اقتدار می‌دهد و او احساس می‌کند وجودش سازنده و نافع است.
وی اضافه کرد: الگو دادن به کودکان و نوجوانان در کاردستی ساختن، به آفرینندگی آنان ضربه می‌زند و برای این‌که این اتفاق نیافتد با آماده‌سازی فضا، در عمل باید به ساخته‌ی بچه‌ها بها بدهیم.
یزدانیان‌پور تأکید کرد ما احتیاج به یک مهارت پایه داریم و باید آن را برای بچه‌ها ایجاد کنیم تا خودکفا شوند و به ما نیاز نداشته باشند.
وی همچنین گفت: در مرحله آفرینندگی به کودک موضوع می‌دهیم و او را تشویق به ساختن می‌کنیم ولی ساختن باید از خود او باشد و این، ذهن بچه را به تداوم می‌اندازد سپس خود نقشه راه را درست می‌کند.
یزدانیان‌پور در پایان یادآوری کرد کودکانی که انرژی زیادی دارند با استفاده از سرگرمی تمرکز پیدا می‌کنند و با مسایل آموزشی راحت‌تر روبرو می‌شوند.
در همین حال محمدحسین فرجو دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی در مورد این کارگاه‌ها توضیح داد سعی شده است با استفاده از شرکت‌های فعال در موضوع اسباب‌بازی و سرگرمی، کارگاه‌هایی را در کانون برگزار کنیم.
فرجو یادآور شد: این کارگاه‌ها با هدف بالابردن سطح دانش و مهارت مربیان کانون و مهد کودک‌ها، آموزگاران و والدین در زمینه اسباب‌بازی و سرگرمی به صورت رایگان تشکیل می‌شود.
وی ادامه داد این شرکت‌ها محتوای آموزشی را ارایه می‌دهند و پس از آن‌که از سوی شورای نظارت بر اسباب‌بازی در کانون تأیید شد، هر کارگاه با حضور 30 نفر علاقه‌مند برگزار می‌شود.
دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی همچنین گفت برای برپایی کارگاه‌های بعدی با یک شرکت صنعتی در مورد احجام خمیری و با شرکت دیگری با موضوع رباتیک وارد مذاکره شد‌ه‌ایم.
فرجو تأکید کرد در پایان دوره آموزشی، گواهی تقدیر برای تمامی شرکت کنندگان صادر خواهد شد.
کارگاه "ساخت سرگرمی‌های مقوایی برای کودکان" با همکاری شرکت نوید تجارت در روزهای 11 و 12 مهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت‌نام در کارگاه‌های بعدی از طریق سامانه پیام کوتاه دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی به شماره 300074010 اقدام کنند.