حمایت از تولید حرفه‌ای، آموزش ساخت بازی‌های رایانه‌ای به نوجوانان

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که با حمایت از سازندگان بازی‌های رایانه‌ای، ساخت این نوع بازی‌ها در کانون توسعه پیدا خواهد کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، علیرضا حاجیان‌زاده در مراسم رونمایی دو بازی رایانه‌ای جدید کانون در حالی که تعدادی از دست‌اندرکاران جوان ساخت این بازی‌ها مقابل او نشسته بودند، تاکید کرد که جوانان خلاق و هنرمندی در این سال‌ها وارد این عرصه شده‌اند و باید با استفاده از توانایی‌های آن‌ها به نیاز کودکان و نوجوانان در دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای بومی پاسخ دهیم.
بازی‌های رایانه‌ای «گوسفندان بازیگوش» و «عمو نوروز و رویای آدم برفی» عنوان دو بازی جدید کانون است که روز 20 بهمن 1392 هم‌زمان با سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و با حضور مسوولان کانون و مدیرعامل و مسوولان بنیاد بازی های رایانه‌ای رونمایی شد.
مدیرعامل کانون در ابتدای سخنان خود با بیان مقدمه‌ای به تفاوت‌های بازی‌های دیروز و امروز کودکان پرداخت و گفت در گذشته پدر و مادرها بازی را وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت یا حتی مشغول کردن و ساکت کردن آن‌ها می‌دانستند در حالی که اکنون بازی به روشی برای آموزش، پرورش، تربیت کودکان، کمک به کسب مهارت‌های زندگی، رشد خلاقیت‌ها، انتقال پیام‌های فرهنگی و نکات اخلاقی و ترویج فرهنگ ملی تبدیل شده است.
حاجیان‌زاده در عین حال تاکید کرد که هرگز دست از سرِ بازی‌های قدیمی برنمی‌داریم اما امروز بازی‌های رایانه‌ای به دلیل استفاده از فن‌آوری‌های نوین بر روی تلفن‌های همراه و تبلت‌ها و رایانه‌های دستی ارایه می‌شود و این مساله برای بچه‌ها نیازی طبیعی است که باید برای توسعه‌ی عرضه‌ی آن جدیت به خرج دهیم.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری در نام خود عنوان پرورش را همراه دارد و یکی از راه‌های پرورش فکر بدون تردید ورود به عرصه‌ی بازی و بازی‌سازی است چرا که بازی‌ها در صورت استفاده درست از آن‌ها، وسیله‌ای برای بهینه‌سازی اوقات فراغت و رشد و پویایی کودکان و نوجوانان به شمار می‌رود.
 مدیرعامل کانون در عین حال به ضررهای بازی‌های مخرب نیز اشاره کرد و گفت: برخی از این بازی‌ها با ترویج خشونت و مفاسد اخلاقی و سبک زندگی غربی به کالایی مخرب، ضد تربیت و مصداقی آشکار برای تهاجم فرهنگی غرب تبدیل شده است.

ترویج بازی‌سازی رایانه‌ای در میان کودکان
حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود از قصد کانون برای آموزش بازی‌سازی رایانه‌ای به کودکان و نوجوانان خبر داد و گفت: کانون در بسیاری از فعالیت‌های تولیدی خود در دو سطح حرفه‌ای و آماتور فعالیت می‌کند و در نظر داریم مراکز را با هدف ایجاد انگیزه و استعدادیابی و پرورش خلاقیت‌های هنری اعضا به سمت ساخت بازی‌های رایانه‌ای سوق دهیم.
مدیرعامل کانون در عین حال اذعان کرد که کانون در این زمینه (آموزش بازی‌سازی به کودکان) تجربه‌ای ندارد اما با کمک بخش‌های حرفه‌ای و نیروهای جوان این امر را دامن خواهد زد.
حاجیان‌زاده در پایان بر ضرورت گسترش همکاری کانون با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌های فعال در عرصه‌ی ساخت بازی‌های رایانه‌ای به ویژه بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای، تاکید کرد و گفت کانون دست خود را برای همکاری به سمت همه‌ی فعالان این عرصه دراز می‌کند.

شامانی: کانون خانه‌ی هنرمندان پیشکسوت و جوان است
مشاور عالی مدیرعامل کانون نیز در این آیین با اشاره‌ای به کتاب مهمان‌های ناخوانده، (نخستین کتاب کانون) تاکید کرد که کانون خانه‌ی همه‌ی کسانی است که دل‌شان در گرو بچه‌هاست و درِ آن به روی هنرمندان پیشکسوت و جوان باز است در واقع آن‌ها مهمان‌های خوانده هستند و باید به خانه‌ی خود بیایند.
محمد علی شامانی افزود: کسانی که برای کودکان این سرزمین تلاش می‌کنند باید کمک کنند تا برای همین بچه‌ها تولیدات جدید و جذابی ارایه کنیم.
علی گنج کریمی معاون تولید کانون نیز با تاکید بر اهمیت این معاونت در کانون، گفت: این بخش درگاه اصلی ارتباط بین هنرمندان بیرونی با کانون است و باید تلاش کنیم تا هنرمندان بیشتری جذب کانون شوند.
وی رونمایی از دو بازی رایانه‌ای را یکی از دست آوردهای انقلاب دانست.

ساخت بازی‌های رایانه‌ای با هدف احیای فرهنگ ملی
امیر حسن سلام‌زاده کارشناس مسوول واحد تولیدات رایانه‌ای کانون نیز با بیان سابقه‌ای از تولیدات این بخش یادآور شد که با ساخت بازی معمای جورچین در سال 1375 و ارایه‌ی آن بر روی فلاپی دیسکت، کانون وارد این عرصه شد و امسال حدود 46 عنوان بازی  ارایه کرده و 22 جایزه نیز از جشنواره‌های مختلف به دست آورده است.
وی تلاش برای احیای فرهنگ بومی، موسیقی و عناصر ایرانی را از هدف‌های اصلی این واحد برشمرد و تاکید کرد که بهترین متخصصان ساخت این بازی‌ها در ایران از بخش خصوصی با کانون همکاری می‌کنند و امیدواریم با کشف توانایی‌های جدید داخلی کارهای تازه‌ای را ارایه دهیم.
در این آیین علاوه بر سخنرانی دکتر بهروز مینایی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، پیش نمایش دو بازی رایانه‌ای جدید ارایه شد و امیر محمد رضایی طراح و برنامه‌نویس بازی «عمو نوروز و رویای آدم برفی» و شهاب کشاورز طراح و برنامه‌نویس بازی «گوسفندان بازیگوش» به ارایه‌ی توضیح در باره‌ی داستان و ویژگی‌های فنی و هنری این دو بازی پرداختند.
در پایان از دست‌اندرکاران ساخت این دو بازی رایانه‌ای با اهدای لوح‌های سپاس، قدردانی شد.