کد خبر: 198077
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۶
نمایش هفت خوان رستم به تاجیکستان رسید

نقالی و نمایش هفت خوان رستم از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان خراسان رضوی به جشنواره بین المللی تئاتر تاجیکستان راه یافت.

به گزارش روابط عمومی کانون، این نمایش با شیوه‌ای جدید و در قالب بازی در بازی و قصه و نمایش خلاق و با هدف معرفی فردوسی و داستان‌های زیبای شاهنامه طی روزهای 26 فروردین تا 2 اردیبهشت 1389 در این کشور فارسی زبان اجرا می‌شود.
نویسنده و کارگردان این نمایش می‌گوید در نگارش و ساخت این اثر از شیوه های نقالی و نمایش ایرانی به منظور معرفی فردوسی و داستان‌های شاهنامه به کودکان و نوجوانان الهام گرفته است.
به گفته علی اکبر حلیمی، هفت خوان رستم در این نمایش به شکلی نو بازسازی شده است در آن اسماعیل عسگری در نقش مرشد و سید قاسم سیدی در نقش بچه مرشد نقش‌آفرینی می‌کنند و نوازندگی و شاهنامه‌خوانی اثر نیز بر عهده علی مراد خرمی کارشناس کانون استان مازندران است.
وی افزود: هنرمندان در این شیوه نمایشی می کوشند تا با برانگیختن تخیل خلاق مخاطبان کودک و نوجوان و با شکلی نو و به نقل داستان هفت خوان بپردازند و بی شک این اثر هنری در زمره آثار تئاتر آموزشی برای کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.
کارشناس امور هنری کانون خراسان رضوی توضیح داد که بازی‌گران نمایش تلاش می‌کنند با استفاده از خلاقیت‌ها و توان تجربی‌، هنری و ادبی خود در بیان قصه و شیوه ( قصه گویی، نمایش ) و بازی خلاق ( نمایش خلاق ) به آفرینش هنری و جذاب این داستان با شکوه حکیم فردوسی و انتقال پیام‌های انسانی آن به مخاطبان خود بپردازند.
شیوه ( نقالی و نمایش ) به بیان این کارشناس هنرهای نمایشی، قابلیت بیانی و ترکیبی از هنر و ادبیات است که امکان ارایه داستان‌های دیگر حماسی، تاریخی و مذهبی را نیز فراهم می‌کند .
نمایش هفت خوان رستم با همکاری امور بین الملل کانون در دومین جشنواره بین المللی تئاترعروسکی جمهوری تاجیکستان(چادر خیال) به روی صحنه می‌رود.
این نمایش در سال‌های اخیر در جشنواره‌های یک هفته با کانون در تهران ( سال 1376) ، نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ( بخش تئاتر خیابانی ؛ 1380 ) و بر روی تریلی سیار تئاتر کانون طی سال‌های (1383- 1382 ) اجرا شده است.
هفت خوان رستم قرار است پس از بازگشت از تاجیکستان چند نوبت دیگر در ایام بزرگ‌داشت سالروز فردوسی ( 25 اردیبهشت 89 ) نیز در خراسان رضوی به اجرا درآید.